Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til fratrækning af skat.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Mar 12
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg er i færd med opstart af virksomhed, men jeg er lige nødt til at forstå begrebet at trække fra i skat 100 % rigtigt.

Hvis jeg for eksempel til første årsregnskab har et overskud på 100.000 Kroner, heraf skal jeg betale 38% i skat.
Jeg har dog købt en opvaskemaskine til min virksomhed til rengøring af de produkter jeg sælger og er derfor en anlægsudgift.
Opvaskemaskinen kostede 2000 kroner, betyder det så at jeg i stedet for de 38000 kroner jeg skulle betale i skat nu kun skal betale 36000 kroner?
Eller er det kun 38% procent af de 2000 kroner, altså 38% af 2000 = 760 kroner, skal jeg så betale 37240 Kr i skat i stedet for de 38000.

Altså er jeg i tvivl om hvorvidt man må fratrække hele beløbet eller kun den givende skatteprocentsats, man selv betaler, af produktets indkøbspris.
Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 10:14

Det er 38% af 2000 kr.

Du skal opgøre et overskud.

Omsætning fratrukket omkostninger og dette beløb, er det, du betaler skat af.

Så du skal betale skat af 100.000-2.000 = 98.000 kr. * 38 % = 37.240 kr. i skat (ud fra ovenstående regnestykke).

Mvh

Tilmeldt 20. Mar 12
Skrevet kl. 10:41

Okay og hvor meget kan man trække ind under omkostninger, hvis jeg har en enkeltmandsvirksomhed er løn til en ansat også en omkostning der må trækkes fra ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27

Lad os lige tage opvaskemaskinen hvis den står i hjemmet og er den eneste, så kan jeg godt forestille mig skat stille spørgsmål til den, så vær stensikker på, at du kan påvise nødvendigheden af den til virksomheden helt klart. Du skal som meget overtydelig forklaring, ikke regne med at kunne sælge 4 tallerkner om ugen og så trække en opvaskemaskine i privaten fra Big Smile men en som står i fabrik eller eksternt konto absolut. Fratræk har så som forklaret skatteværdiens %

Står den externt så er det ikke et problem. Står den hjemme så skal du - stadigt forudsat den er købt for at sikre indtægten i virksomheden -  givet dele momsen som angivet i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html ellers ryger du i problem

Ja løn til en ansat er en omkostning når du indberetter korrekt til skat. Alle omkostninger du har til at få indtægten er omkostninger - alle ting du kan bruge privat skal du dele momsen på efter bedste bedømmelse og det er et af skats fokusområder sammen med fokus på små virksomheder og virksomheder med løbende underskud eller løbende negativ moms, så vær omhyggelig der.

Måske kan du som ny ha glæde af denne også: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

vh John H

Tilmeldt 20. Mar 12
Skrevet kl. 12:55

Kan godt følge dig, opvaskemaskinen er udelukkende til brug i virksomheden til at rengøre produkter der skal videre sælges.
Vores idé er som sagt at opkøbe brugtlagre, og videre sælge blandt andet på messer vi har så diskuteret hvorvidt det er muligt at købe 2 reklame crossere med klistermærker på med henvisning til vores web shop, selvfølgelig med øje for at øge salget. Vi har dog også til hensigt at bruge dem privat i ny og næ, er det muligt er det lovligt og hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg køber sådan en to?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:00

Jeg vil stadigt sige at hvis opvaskemaskinen står i privaten og også kan bruges privat, kan den være tvivlsom som fradrag men står den eksternt eller er den maskine 2 i privaten i et bryggers så vil den gå - jeg ville få en revisor til at afgøre med mig - eller evt skat

Crossere tror jeg kan være endnu mere tvivlsomt at bruge spor privat hvis ikke virksomheden har direkte med cross eller relateret at gøre - igen ville jeg ikke vove mig ud i det med mindre en god revisor kan se lyset i det - eller betale for bindende svar hos skat 350 kr - jeg tror dog der er klart nej til privat brug og selv brugen som ren reklame skal nok begrundes godt

vh John H

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:24

Thesound:
Okay og hvor meget kan man trække ind under omkostninger, hvis jeg har en enkeltmandsvirksomhed er løn til en ansat også en omkostning der må trækkes fra ? 

Omkostninger er vel i store træk alt, som er nødvendigt for at drive forretningen.

Løn til en ansat er selvfølgelig også en omkostning, men det skal være en reel ansat. Altså ikke dig selv. Og  heller din kæreste, mor el.l. medmindre de lægger et reelt stykke arbejde i firmaet, der svarer til lønnen.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)