Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

spm omkring IVS

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har tænkt mig at starte to IVS'er, den ene bruger jeg som holdingselskab som så ejer det andet IVS (drift). Mit spm er, hvis jeg nu kun skal smide 1kr i mit drift IVS, hvordan kan selskabet så betale regninger? Kan man som ejer bare laver et indskud efter IVS er oprettet eller er det ulovligt? Lad os sige i opstartsfasen har drift-IVS brug for 50k for at klare sig, vil selskabet så komme i en situation hvor selskabets egenkapital udgør mindre end halvdelen af den tegnede kapital, hvis selskabet bruger alle 50k kr på at købe varer? Jeg er lidt forvirret, håber nogen herinde kan hjælpe mig, mange tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:56

Mikey:
Mit spm er, hvis jeg nu kun skal smide 1kr i mit drift IVS, hvordan kan selskabet så betale regninger?

Ja så er der ikke meget at gøre godt med. Hypotetisk kan du godt låne 50000 kr. til drift. Så er der på IVS konto 50001 kr. Samtidig en gæld til dig på 50000 kr. Her er den ansvarlige selskabskapital på 1 kr stadigvæk tilstede (50001-50000=1).

Hvis du køber varer for alle 50000 kr så er selskabskapitalen stadigvæk til stede. I stedet for 50000 kr i banken har du nu bare varer til en værdi af 50000 kr. Du we altså ikke blevet rigere eller mere fattig.

Men hvis du eksempelvis køber et frimærke til 9 kr. er din selskabskapital væk for du har jo kun 1 kr. i kassen. Du er nu pligtig til at afholde ekstraordinær generalforsamling for at træffe beslutning om hvordan kapitalen dial genskabes.

Du skal med andre ord sørge for at du stifter med så meget kapital at du kan betale dine udgifter i opstarten, herunder forsikring. I bund og grund er det urealistisk at tro, at man kan starte et selskab for 1 kr.

Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 13:02

tusind tak Henrik, så hvis jeg forstår det rigtigt, så er det bedre at ha 1kr som kapital og så går ud og låner i stedet for at ha 50k som kapital hvor alle pengene alligevel skal bruges.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:09

Jeg har lidt svært ved at se den store forskel og mener heller ikke det er Henriks budskat. Hvis du låner IVS 50.000 kr så vil de være gæld til dig fra IVS og din selskabskapital stadigt 1 kr . Du kan nu købe varer for de 50.000 kr og hvis de varer står som værdi, hvad de jo alt andet lig gøre, så har du nu stadigt 1 kr + varer 50.000 kr værd minus gæld til dig 50.000 kr = - netop 1 krone som er selskabskapitalen men køber du noget der afskrives, er selskabskapitalen borte.

Hvis ikke lånet gives som konvertibel anpartskapital vil de 50.000 du lånte selskabet være tabt uden skatte fradrag

Dit lån til selskabet skal som hovedaktionærlån forrentes med mindst markedsrente - regn 7-10% i alle fald

Indbetaler du til et ApS - 50.000 kr selskabskapital og køber varer for disse, så har du jo i princip stadigt en værdi af 50.000 kr. Skulle dit selskab en dag gå galt, har du fradrag i aktieindkomst for alle 50.000 kr (helt som hvis du låner selskabet penge som konvertibelt anfordringslån)

Problemet er størst, hvis pengene skal bruge til noget der skrives af. Ex du køber IT, brevpapir, abonnementer osv - ting du bruger og som indgår som ren udgift for de 50.000 kr - så forsvinder kapitalen uanset det er indbetalt kapital eller lån

Øvelsen består i, at sikre at du aldrig på noget tidspunkt kommer ned under ½ selskabskapital og skal ha generalforsamlingsbeslutninger om videre drift og i værste fald risikerer, at kreditorer mener du har købt ind på et tidspunkt hvor det var klart der ikke ville være penge til at betale. Så kan risikoen blive personlig. Øvelsen løses ved at få et resultat som kan dække de udgifter du har som minus i regnskabet.

Du skal derfor efter min mening ikke stifte med mindre kapital end at du mener du løbende i driften er istand til at beholde halv anpartskapital som minimum. Det vil jeg mene kan være vanskeligt med 1 kr i kapital - lån eller ikke lån skudt til, om ikke jeg sidder og overser noget

Se evt mere om IVS HER og overvej ApS til dit driftsselskab fra start

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:25

Cookie - John Hannover:
Du skal derfor efter min mening ikke stifte med mindre kapital end at du mener du løbende i driften er istand til at beholde halv anpartskapital som minimum. Det vil jeg mene kan være vanskeligt med 1 kr i kapital - lån eller ikke lån skudt til, om ikke jeg sidder og overser noget

Jeps - det var det budskab som jeg på min egen kluntede måde forsøgte at sige!!!

Overvej om et holdingselskab er nødvendigt lige nu. Jo mere der kommer på  jo mere koster det. Reglerne om kapitalselskaber er ganske "krævende". Regnskabet skal opfylde visse krav, der er tidsfrister mv. - og straffen bøderne for ikke at overholde de pligter er høje.

Så start et IVS og tjen nogle penge og så kan man tale om at omdanne til en Holding struktur samtidigt med at der er kapital nok til at omdanne IVS til et aps. Men der bare min konservative mening at pengene i opstarten har bedre af at arbejde end at gå til rådgivere.

Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 15:15

Mange tak for svaret John, jeg havde forstået det således at hvis man stifter med 1 kr i selskabskapital + 50k lån, så får man problemer først når kapitalen ryger under 50øre. Men hvis man stifter selskab med 50k i selskabskapital, så får man problemer allerede når kapitalen ryger under 25k i tilfældet af at alle pengene går til udgifter.

Lad os antage at selskabet i opstartsfasen skal bruge 10k på at producere varerne hos en leverandør og 40k på at få lavet en hjemmeside, dvs jeg har kun 10k tilbage i kapitalen, da varerne kun udgør 10k i værdi, er det så ikke bedst at registrere 10k som kapitalen og så går ud og låner fra mig selv således jeg ikke havner i en situation hvor kapitalen ryger under 50%?

@Henrik, problemet er bare hvis jeg starter som enkeltmandsvirksomhed, så er det meget besværligt at få omdannet det til Aps bagefter specialt hvis det skal ejes af et holdingselskab, så er det måske bedre at ha strukturen klart til at starte med for at undgå alt for meget papir arbejde og beskatning senere hen.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:24

Men hvor får selskabet den éne krone fra? Er selskabskapitalen ikke et lån der er ydet selskabet?

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:21

Niels Henriksen:
Men hvor får selskabet den éne krone fra? Er selskabskapitalen ikke et lån der er ydet selskabet?

Selskabskapital er ikke et lån - for du har jo fået en ejerandel for din ene kone. Den kan du kun få igen ved at sælge (eller stoppe ) din ejerandel.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 16:23

Henrik Koudahl:

Selskabskapital er ikke et lån - for du har jo fået en ejerandel for din ene kone. Den kan du kun få igen ved at sælge (eller stoppe ) din ejerandel.

Ok... så man "køber" ejerandel for kapitalen..... så forstår jeg bedre

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:35

Mikey:
problemet er bare hvis jeg starter som enkeltmandsvirksomhed, så er det meget besværligt at få omdannet det til Aps bagefter specialt hvis det skal ejes af et holdingselskab

Jeg mente nu ikke at du skulle lave et enkeltmandsfirma. Min tanke gik i retning af at du skulle lave et IVS. Når dette IVS så har kapital nok til at blive omdannet til et ApS så indskyder du på det tidspunkt et holdingselskab via et anpartsombytte.

Hvis du laver et anpartsombytte samtidigt med at du omdanner dit IVS til et ApS vil den vurderingsberetning som revisor alligevel skal lave kunne bruges direkte til at lave ombytningen af anparter. Så "udgiften" ved at vente med at lave holding indtil du omdanner dit IVS til et ApS - skal holdes op imod de omkostninger du vil have ved at drive en holdingstruktur med IVS'ere ind du laver omdannelsen.  Afhængig af hvor megen hjælp du skal have med regnskaber mv. så skal der ikke meget mere end 1 til 2 år til før mit forslag er billigere end din nuværende tanke.

Indrømmet - jeg kender ikke dine forhold  så du er naturligvis den bedste til at træffe din egne valg.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)