Hej, Jeg har tænkt mig at starte to IVS'er, den ene bruger jeg som holdingselskab som så ejer det andet IVS (drift). Mit spm er, hvis jeg nu kun skal smide 1kr i mit drift IVS, hvordan kan selskabet så betale regninger? Kan man som ejer bare laver et indskud efter IVS er oprettet eller er det ulovligt? Lad os sige i opstartsfasen har drift-IVS brug for 50k for at klare sig, vil selskabet så komme i en situation hvor selskabets egenkapital udgør mindre end halvdelen af den tegnede kapital, hvis selskabet bruger alle 50k kr på at købe varer? Jeg er lidt forvirret, håber nogen herinde kan hjælpe mig, mange tak. |
Mikey:Mit spm er, hvis jeg nu kun skal smide 1kr i mit drift IVS, hvordan kan selskabet så betale regninger?
Ja så er der ikke meget at gøre godt med. Hypotetisk kan du godt låne 50000 kr. til drift. Så er der på IVS konto 50001 kr. Samtidig en gæld til dig på 50000 kr. Her er den ansvarlige selskabskapital på 1 kr stadigvæk tilstede (50001-50000=1).
Hvis du køber varer for alle 50000 kr så er selskabskapitalen stadigvæk til stede. I stedet for 50000 kr i banken har du nu bare varer til en værdi af 50000 kr. Du we altså ikke blevet rigere eller mere fattig.
Men hvis du eksempelvis køber et frimærke til 9 kr. er din selskabskapital væk for du har jo kun 1 kr. i kassen. Du er nu pligtig til at afholde ekstraordinær generalforsamling for at træffe beslutning om hvordan kapitalen dial genskabes.
Du skal med andre ord sørge for at du stifter med så meget kapital at du kan betale dine udgifter i opstarten, herunder forsikring. I bund og grund er det urealistisk at tro, at man kan starte et selskab for 1 kr.