@Henrik: Det lyder som en god ide og sorry jeg endnu engang misforstod dig. :-) |
nej den har du ikke fanget endnuMikey:Mange tak for svaret John, jeg havde forstået det således at hvis man stifter med 1 kr i selskabskapital + 50k lån, så får man problemer først når kapitalen ryger under 50øre. Men hvis man stifter selskab med 50k i selskabskapital, så får man problemer allerede når kapitalen ryger under 25k i tilfældet af at alle pengene går til udgifter.
Lad os antage at selskabet i opstartsfasen skal bruge 10k på at producere varerne hos en leverandør og 40k på at få lavet en hjemmeside, dvs jeg har kun 10k tilbage i kapitalen, da varerne kun udgør 10k i værdi, er det så ikke bedst at registrere 10k som kapitalen og så går ud og låner fra mig selv således jeg ikke havner i en situation hvor kapitalen ryger under 50%?
eksemplet med lån
Du har 1 kr i selskabskapital og låner IVS 50.000 kr - Du har stadigt 1 kr i selskabskapital for selskabet har 50.000 kr io banken og skylder dig 50.000 kr som går helt lige op - din kapital er stadigt 1 krone. Du bruger 40.000 på en hjemmeside (lad os glemme varene) og nu har du:
Selskabskapital 1 krone - 10.000 kr i banken og gæld til dig 50.000 kr = 39.999 kr i minus i kapital - Dit selskabs gæld til dig tæller helt som gæld til alle andre
Eksemel med 50.000 kr i selskabskapital
Du har 50.000 i selskabskapital - bruger 40.000 kr på omkostninger og har nu 10.000 kr tilbage i selskabskapital = under det halve - men dog ikke negativ endnu
Jeg tror ikke Henrik vil har dig i enkeltmandsvirksomhed, han vil måske bare sige, hvorfor vil du absolut lægge ud med Holding også - Det koster i adm. og meget andet og giver jo ikke noget umiddelbart. Start med IVS med tilstrækkelig kapital eller ApS direkte ville jeg råde til og bare det som drift
VIL du har holding på, så kan du nøjes med 1 kr holding om du vil - langt bedre end 1 kr drift.
HUSK IVS kræver regnskab som i sig selv kan betyde du skal ha revisor på til afslutning og udarbejdelse af årsrapport/ledelseserklæring/indsende/skat og har du holding hvor overskud skal konsolideres op, øger du risk for at den regning stiger. Husk også at IVS kræver at direktøren og/eller hovedaktionæren SKAL ha den lovpligtige arbejdsskadeforsikring som vil koste dig hen mod 2000 kr per år også
Enkeltmands virksomhed har nu også sine klare fordel - læs evt IVS BREVKASSE TYPE så vil der ikke være mange negative overraskelser, og det kan jo sagtens gå godt, bare du sørger for en selskabskapital du ikke skal spise op, men balancer indtægter og udgifter efter din opstart
god vind med det John Hannover