Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og ejerløn ved I/S

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 7. Mar 13
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen. 

Min bror og jeg har et I/S. Vi ejer begge 50%

Jeg er fra 1/2-2014 startet på fuldtid i virksomheden, og får en fast månedsløn. Min bror arbejder kun i virksomheden i fritiden, og får ingen løn.

Vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal gøre det rent skattemæssigt. Vi skal jo betale skat af virksomheden overskud, men hvordan skal vi fordele det mellem os? Da vi jo har hver vores fradrag (min bror har brugt hans, til hans dagjob)....

Håber jeg har fået forklaret mig godt nok - sys det er lidt svært at forklare på skrift. Men spørg bare løs :-)

Mvh

Maria

Webe.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:57

Hvis den ene af jer oppebærer løn og i dermed er arbejdsgiverregistrerede og der indberettes og betales a skat for lønnen, så skal det fremgå af interesentskabskontrakten som der er mere om HER I LINKET 

Det skal også fremgå af samme kontrakt hvorledes overskud (efter den løn) skal fordeles mellem jer, ex 50/50. Hvis det er 50/50 så skriver i hver halvdelen af overskuddet på jeres forskud og selvangivelse

Har I fradrag tilbage efter løn vil det også bruges på det overskud, ellers vil overskuddet - op til topskatte grænsen for modtager udløse ca 44% samlet am bidrag og skat

Det kan være klogt at lade en revisor/advokat være med i udarbejdelse af jeres kontrakt og lige se at løn er korrekt beskrevet i dette fald med en der arbejder fuldt, og fordelingen af overskud ligeså - ligesom der kan være meget andet specielt der skal ind

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 62
Fra  synack.fo Skrevet kl. 09:59

Hej,

Du bliver skattet af din månedsløn på normalvis, hvor fradraget, atp osv. bliver trukket fra.

Da det er talen om et I/S og dermed et personselskab, skal I skattes af overskudet som I får ved slutningen af året, ved at dele overskudet i to, hvor i bliver skattet med personskat på hver jeres halvdel.

Hvis din bror har en højere indtægt og brugt sit fradrag, vil han betale en højere skat end du.

Jeg ved at i Danmark har man et der hedder iværksætterkonto, hvor det er muligt at sætte et beløb ind skattefrit for senere hen, at bruge pengerne til at starte en virksomhed med. Bliver pengerne ikke brugt til det beregnede formål, bliver de skattet når de bliver trukket ud af kontoen.

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064167&vId=0&lang=DA

Hvis i ønsker at sætte penge tilsides med det formål, at opsamle kapital til at reinvestere i virksomheden, kunne et IVS være et alternativ for jer.

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 62
Fra  synack.fo Skrevet kl. 10:01

Er også enig med John :)

Tilmeldt 7. Mar 13
Skrevet kl. 10:22

Okay. Mange tak for jeres hjælp. 

Er det ikke mulig at lave kontrakten således at man skriver at den ene ejer skal have XX.XXXkr. pr år, og efter dette beløb deles overskuddet 50/50? Således at vi slipper for at indberette min løn mv. 

Er det ikke den letteste måde at gøre det på?

eller SKAL man gre det på den anden måde?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:29

I kan vælge der ikke skal være løn men at I skal dele overskuddet - Jeg ved ikke om metoden du der beskriver ville virke, for hvad så hvis der kun er 1 krone i overskud. I bør vælge enten løn eller en uens overskudsdeling i procent hvis det skal være enkelt. 

Jeg ville da vælge løn, skatten bliver helt ens og du bliver ikke fanget med bukserne nede og uden penge til skat, desuden har I pligt til at forskudsregistrere jeres overskud så I betaler skat løbende under året - så jeg ville holde fast i løn. Det er superlet at indberette enden via e.indkomst eller danløn - og I har alt på plads - forudsat I kan regne med at ha til lønnen, ellers ville jeg vælge % overskud.

Skal I ud i fast xxxxx kr af overskud først til den ene også så % så skal I nok tage mere hjælp til at få beskrevet hvad der skal ske hvis der ikke er overskud nok til de xxxxxx - vi er ude i tantieme vil jeg mene, men i så fald, en god grund mere til at få hjælp til I/S aftalen. I princip ville jeg altid sige, at I skulle ha hver sin revisor/advokat/rådgiver på til I/S aftalen helt uanset i er brødre, så begges interesse er korrekt varetaget.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 10:39
Det er ofte en problematik når den ene laver mere end den anden. I et I/S jeg er interessent i, står følgende under "Fordeling af over- og underskud":

"Fordeling af interessentskabets over- og underskud bliver fordelt efter arbejdsindsats og aftales internt mellem interessenterne."

Dette fordi nogle af interessenterne laver mere end andre, og dermed er det umuligt at lave en lige fordeling af overskuddet i vores virksomhed.

Her skal det siges at i dette tilfælde, ligesom dig, er alle interessenter tæt familie og at vi ingen problemer har med hvordan overskuddet bliver fordelt.
Tilmeldt 7. Mar 13
Skrevet kl. 10:55

Hej. 

Mange tak. 

Jeg vil synes at det er lettest at gøre som RM skriver. 

Men når man så gør som RM og aftaler hvordan overskuddet skal betales - hvordan skal man så indberette det til skat i forhold til indbetaling af skat?

Kan man gøre således: (vi EJER stadig 50% hver)

Overskud: 100.000kr.

fordelt således:

Maria: 80.000kr.

Kristian: 20.000kr.

Hvilket gør at JEG betaler skat af 80.000kr og Kristian betaler skat af 20.000kr. 

Hvordan gør man det i praksis inde på skats hjemmeside?

John: Jeg ved godt at man burde at have advokater til at kigge på det, og varetage hver vores interesse. Men vi er søskende og det er en meget lille virksomhed, og vi har ikke lyst til at bruge alle vores kroner på advokathjælp. Vi er sikre på at vi kan få det til at fungere uden, da jeg får en fast løn, og så deler vi overskudet (ud over lønnen) 50/50, så det er ikke så svært at finde ud af:-) 

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 11:02
^

Når i udfylder selvangivelse angiver DU 80.000 som overskud af selvstændig virksomhed, og Kristian angiver 20.000 som overskud af selvstændig virksomhed. Hvis de 100.000 altså ér overskudet af årets resultat. Hvordan i indberetter overskudet er, for så vidt jeg er orienteret, op til jer selv.

I vores virksomhed har vi en mellemregningskonto for hver interessent hvor vi kan holde styr på vores "løn", og når året er omme fordeler vi evt. resterende overskud på firmakontoen. Så indberetter vi hver især dét vi har fået i "løn" gennem året, og når vi har lagt de tal sammen rammer vi altid virksomhedens overskud på resultatopgørelsen.

Og ja nu kommer alle de kloge hoveder og fortæller mig at vi skal forskudsopgøre osv. men vi betaler hellere strafrente på vores restskat, end at forskudsopgøre noget vi overhoved ikke ved hvad vi kan forvente at tjene hjem. Men ja i bør selvfølgelig forskudsopgøre, specielt da jeg har på fornemmelsen at du ved hvad i vil tjene. I kan evt. gøre det i oktober og kun betale et par rater.
Tilmeldt 7. Mar 13
Skrevet kl. 11:09

Tusind tak - det bliver vidst også vores metode fremover:-)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)