Hej Allesammen. Min bror og jeg har et I/S. Vi ejer begge 50% Jeg er fra 1/2-2014 startet på fuldtid i virksomheden, og får en fast månedsløn. Min bror arbejder kun i virksomheden i fritiden, og får ingen løn. Vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal gøre det rent skattemæssigt. Vi skal jo betale skat af virksomheden overskud, men hvordan skal vi fordele det mellem os? Da vi jo har hver vores fradrag (min bror har brugt hans, til hans dagjob).... Håber jeg har fået forklaret mig godt nok - sys det er lidt svært at forklare på skrift. Men spørg bare løs :-) Mvh Maria |
Hvis den ene af jer oppebærer løn og i dermed er arbejdsgiverregistrerede og der indberettes og betales a skat for lønnen, så skal det fremgå af interesentskabskontrakten som der er mere om HER I LINKET
Det skal også fremgå af samme kontrakt hvorledes overskud (efter den løn) skal fordeles mellem jer, ex 50/50. Hvis det er 50/50 så skriver i hver halvdelen af overskuddet på jeres forskud og selvangivelse
Har I fradrag tilbage efter løn vil det også bruges på det overskud, ellers vil overskuddet - op til topskatte grænsen for modtager udløse ca 44% samlet am bidrag og skat
Det kan være klogt at lade en revisor/advokat være med i udarbejdelse af jeres kontrakt og lige se at løn er korrekt beskrevet i dette fald med en der arbejder fuldt, og fordelingen af overskud ligeså - ligesom der kan være meget andet specielt der skal ind
venligst John H