Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og ejerløn ved I/S

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

uanset i er brødre bør I ha I/S aftale - men det er dit valg. Det med fast løn får du så ikke - du kan ikke hæve løn uden det står i ejeraftalen og indberettes, men du kan jo hæve penge ved at hæve virksomhedens midler via mellemregning

jeg vil absolut også mene at hvis I skal have skæv ejerfordeling skal det stå i ejeraftale, det er ikke noget man bare lige skriver det ene eller andet, men det må en revisor vide mere præcist.

Det du hæver - hvis det ikke er løn er så ikke noget der ændrer ved resultatet og overskuddet, for det er ikke løn og dermed mellemregning eller om du vil - privat hævning.

KUN ved at det er løn og indberettet og aftalt, vil det påvirke resultatet og dermed give et mindre overskud til deling

Læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html som også gælder I/S hvor ejeraftale ikke specificerer aftale om løn og du forstår hvorfor det du hæver uden indberetning ikke påvirker resultatet men kun sker i status

Det er godt i har det godt med hinanden, og det skal man altid ha for at drive I/S men det er netop på det punkt man skal lave en ejeraftale.

Uden løn i ejeraftale og uden indberetning af denne til skat i forbindelse med løn udbetalingen - ingen påvirkning af resultat - og skal der dels andet end 50/50 bør det for at undgå problem ved en ligning nok fremgå af ejeraftalen og ikke bare ske vilkårligt fra år til år for at skatteoptimere for den enkelte.

Det bør ske iflg ejeraftale og afspejle hvad virksomhedens ejere har forhåndsaftalt - for at afspejle f.eks forskellig arbejdsindsats eller andet.

the rest is your choice Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00

R-M:
I vores virksomhed har vi en mellemregningskonto for hver interessent hvor vi kan holde styr på vores "løn", og når året er omme fordeler vi evt. resterende overskud på firmakontoen. Så indberetter vi hver især dét vi har fået i "løn" gennem året, og når vi har lagt de tal sammen rammer vi altid virksomhedens overskud på resultatopgørelsen.

det her virker ikke forståeligt. Kun hvis I så hver indberetter lønnen til skat og betaler A skat - kan I på den måde få brugt jeres overskud som I vil - og er det så er alt OK - men så er begges løn også indberettet

Mere for at trådstarter hænger med i, at hans løn så på det tidspunkt SKAL indberettes som a skatte løn og skat betales og at han så kan bruge det der er tilbage efter skat - til at tilbage betale de penge han har hævet inden og som er hans gæld til I/S

Altså helt OK at det i kalder "løn" ligger på mellemregning - det skal det og det må ikke påvirke overskuddet hvis ikke I udbetaler OG indberetter og betaler løbende A skat læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Det i så kan, det er at dele jeres overskud som er hele overskuddet - ikke minus noget der står i mellemregningen som er jeres gæld til firmaet for det i har hævet. Det forudsætter at I har hævet og indberettet som løn med a-skat som sagt. Det bør bestemt også fremgå af ejeraftalen at det er aftalt at I hver i sær hæver løn og hvordan

Det bør fremgå af ejeraftale om I deler 80/20 eller hvad I gør, men I kan jo ændre ejeraftale som det passer jer

Indberetter I ikke som løn til skat, så vil alt overskud uanset private hævninger være overskud og ejeraftale bør, også i familie af hensyn til skat, tale om hvordan overskud fordeles vil jeg tilråde

vh John H

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 12:26

Ja korrekt.

Det var blot vores eksempel - og vi kører ikke med private indskud så vores mellemregning viser kun det vi har trukket ud til os selv. Hvis man både hæver og indsætter penge så påvirkes mellemregningskontierne og så kan man naturligvis ikke regne med de beløb når man skal selvangive.

Det kan være meget besværligt at angive brøkdele som fordeling af overskud hvis fx. i mit tilfælde, jeg arbejder fuldtid i virksomheden, og den anden interessent bruger et par timer her og der og bliver "lønnet" for det. Derfor er dette den bedste løsning for os, blot at angive at man aftaler det indbyrdes.

Dét vi naturligvis har i kontrakten, og det bør man have, er en fordeling af interessenterne. Fx. jeg har 51% da jeg står for daglig ledelse, og den anden interessent 49% - det sikrer at jeg kan tage visse afgørende beslutninger. Og naturligvis et klart punkt om tegningsret som forklarer at hvis beslutninger som overstiver xxx.xxx kr SKAL tages i fællesskab uanset fordeling af interessenter.

Dette påvirker dog ikke hæftelse da alle hæfter solidarisk uanset hvor mange interessentandele man har.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46

Helt med R-M - Trådstarter må bare ikke tro, at han kan hæve nogen form for løn uden skatteindberetning fra selskabet .- han kan ikke fordele overskud som løn og bare tage det over I/S regnskabet

vh

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)