Jeg har fået oprettet (og godkendt) et "Holding IVS" selskab med følgende specifikationer: - 2 ejere - samlet startkapital på 2 kr. - selskabet tegnes af en direktør
Nu skal jeg så have oprettet et driftsselskab, men jeg er lidt i tvivl om, hvorledes jeg skal udforme stiftelsesdokumentet.
Skal driftsselskabet bare oprettes af "Holding IVS", hvor jeg skriver under for "Holding IVS"?
Dvs. der kun bliver 1 ejer, og det er "Holding IVS".
Hvis holding låner pengene af dig og bruger dem til at betale stiftelsesomkostninger for driftselskabet. Ja så har holding tabt sin selskabskapital og du er nødt til at indkalde til ekstraordinær generalforsamling......
Du kan komme i samme situation med dit driftselskab. 1 eller 2 kr - ja bare køb af visitkort fra vistaprint og selskabskapitalen er væk.
Det er vigtigt at du tænker over hvad jeres forretning har brug for af penge. Hver gang du forhøjer selskabskapitalen koster det penge. Hvordan vil du eksempelvis betale den lovpligtige arbejdsskadeforsikring for holding og bagefter samme udgift for drift????
Måske en overvejelse værd at starte ud i still enkelt IVS - med en fornuftig kapital og så når der kommer penge i kassen så overveje at etablere holdingselskaber.
Vi kan godt være enige om, at det først giver mening at oprette et Holding, når kapitalen et IVS udgør kr. 50.000, og det må kunne lade sig gøre, at få lidt rabat hos revisor, da hans arbejde i forbindelse med omdannelsen fra IVS til ApS, og hans arbejde i forbindelse med en skattefri ombytning må ligne meget hinanden.
det var egentlig i forbindelse med det med arbejdsskadeforsikring. Hvis man har andre ud over ejeren i selskabet, så skal man slet ikke tænke på at undlade den. Hvis der kun er tale om en selv, og man privat har tegnet en heltidsulykke, hvilke jeg fx har, så har man egentlig ikke behov, men det er jo et lovkrav. Hvis man overtræder det, så sanktioneres Det med bøde, men er der nogen der kender til, at der er uddelt bøder i sådanne tilfælde.
Jeg ved, at der "hurtigt" kommer 50.000 i firmaet - som derefter skal omdannes til ApS - for at overføre overskud (udover de 50.000) til holding. Så jeg "troede" bare, det var det rigtige, som jeg gjorde. Det var i hvert fald, hvad jeg fik ud af videoerne på: http://www.ditselskab.dk/
Mht. arbejdsskadeforsikring:
Det lader til, at "Selvstændige erhvervsdrivende og medarbejdende ægtefæller" ikke behøver denne forsikring.
@Andreas. Enig - det er nok ikke et indsatsområde. Det er det samme som når kommunerne mener at der skal søges om tilladelse til at drive erhverv i eget hjem. Et fedt gebyr - men har aldrig hørt det praktiseret.