det er lidt underligt du beskriver dig selv som tidl revisor, og her ikke engang klart kunne fastslå, at enkeltmandsvirksomhed ikke kan oprette datter selskab som aps f.eks Det er også underligt det du skriver her. Hvis vor ven har 60.000 kr i overskud i sit driftsselskab, så skal han betale 24,5% selskabskat af det og har så 45.300 kr stående tilbage. Det er vi vel enige om? Hvis vor ven nu vil tage disse 45.300 kr ud som udbytte samme år eller senere år, så skal der betales udbytteskat - her 27%. Der er så af betalt først 24,5% af overskuddet og derefter 27% og samlet 44,5% = det samme som man betaler i skat op til topskattegrænsen - Er du også med så langt? Overskud i drift 60.000 minus selskabsskat giver 45.300 minus 27% udbytte skat ved hævning fra drift giver vor ven ca 33.000 kroner direkte, uden holding. Istedet for at hæve udbyttet i selve selskabet, kan vor ven føre de 45.300 kr som er tilbage efter selskabet har betalt sin selskabsskat - op i holding. Her kan de nu modtages uden yderligere skat - og så ligger de 45.300 kr i holding - Er du også med stadigt? Nu kan vor ven hæve udbytte i holding - i eksemplet igen præcis 45.300 kr og betale 27% udbytte skat - og han får helt det samme ud personligt som hvis han havde ladet beløbet stå i drift og hævet derfra. Han ender med ca 33.000 kr ud personligt fra holding. Enig? Turen op i holding sparer ikke vor ven en eneste krone i personlig skat. Overskuddet på oprindeligt 60.000 kr i selskabet, kommer han af med ialt 44,5% skat af - uanset han tager løn op til topskat - eller udbytte og han ender med 33.000 kr ud personligt - uanset hvor mange holding konstruktioner han skyder ind Holding giver mening ved at beskytte drift hvis det har en risiko, da kreditorene så ikke kan komme efter det overskud der er skudt op ligesom rettigheder m.m. kan beskyttes, men holding sparer ikke ejerne for nogen som helst skat. venligst john H |
John jeg forstår ikke hvorfor du vælger at tale ned til mig på den måde, for det første omtaler jeg mig ikke som tidligere revisor, jeg er tidligere revisor.
Dernæst bør du læse at det vores ven ønsker er at investerer i virksomheder, han ønsker ikke at starte en masse drift selskaber, (for at bruge din egen tone) - er du med så langt?
Når man derfor er opmærksom på dette, så vil den skat de selskaber der investeres i, i bund og grund ikke kunne undgås, hvorfor vores ven bør se bort fra denne, da den uanset hvordan han strikker tingene sammen skal betales.
Fordelen ved holdingselskabet, er b.la. at hvis der kommer store udbytter, så kan han helt selv bestemme hvor meget han vil have ud, han kan derfor undgå at svare skat af de store udbytter, og måske investerer i andre selskaber med ikke beskattede midler. Samtidig hvis han sælger sine aktier og opnår en stor gevinst kan han igen, vente med at hive alle pengene ud og investerer dem i andre virksomheder.
På den måde bestemmer han selv om han vil vente med at hæve alle pengene du og betale, den høje udbytteskat eller den lave udbytteskat.
Den udgift der er til at få lavet regnskabet for et Holding selskab, er ikke meget større end hvis han skal have lavet en kompliceres selvangivelse, hvorfor Administrations omkostningerne ikke nødvendigvis er så meget større end ellers.
Så jo der er andre fordele ved et holdingselskab end blot kreditor beskyttelse, det kan godt være du ikke er enig John, men kan vi så ikke tage debatten i en god tone, så bliver det sjovere for os alle.