Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en enkeltmandsvirksomhed investere i andre firmaer og trække det fra?

Side 4 ud af 6 (60 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob:
Her er jeg ikke enig med John, for dit ønske er at investerer i virksomheder, hvorfor disse uanset hvordan du gør det, så skal de altid betale skat inden du får noget udbytte, så det er ikke en skat du skal regne med i din endelig skatteberegning. Hvorfor du kan nyde godt af at få pengene skattefrit op i dit holdingselskab. Og i og med udbyttet er skattefrit for dit Holding, så kan du ved udbytter til dig selv, spare topskatten på denne del.

det er lidt underligt du beskriver dig selv som tidl revisor, og her ikke engang klart kunne fastslå, at enkeltmandsvirksomhed ikke kan oprette datter selskab som aps f.eks

Det er også underligt det du skriver her. Hvis vor ven har 60.000 kr i overskud i sit driftsselskab, så skal han betale 24,5% selskabskat af det og har så 45.300 kr stående tilbage. Det er vi vel enige om?

Hvis vor ven nu vil tage disse 45.300 kr ud som udbytte samme år eller senere år, så skal der betales udbytteskat - her 27%. Der er så af betalt først 24,5% af overskuddet og derefter 27% og samlet 44,5% = det samme som man betaler i skat op til topskattegrænsen - Er du også med så langt? 

Overskud i drift 60.000 minus selskabsskat giver 45.300 minus 27% udbytte skat ved hævning fra drift giver vor ven ca 33.000 kroner direkte, uden holding.

Istedet for at hæve udbyttet i selve selskabet, kan vor ven føre de 45.300 kr som er tilbage efter selskabet har betalt sin selskabsskat - op i holding. Her kan de nu modtages uden yderligere skat - og så ligger de 45.300 kr i holding - Er du også med stadigt?

Nu kan vor ven hæve udbytte i holding - i eksemplet igen præcis 45.300 kr og betale 27% udbytte skat - og han får helt det samme ud personligt som hvis han havde ladet beløbet stå i drift og hævet derfra. Han ender med ca 33.000 kr ud personligt fra holding. Enig?

Turen op i holding sparer ikke vor ven en eneste krone i personlig skat. Overskuddet på oprindeligt 60.000 kr i selskabet, kommer han af med ialt 44,5% skat af - uanset han tager løn op til topskat - eller udbytte og han ender med 33.000 kr ud personligt - uanset hvor mange holding konstruktioner han skyder ind

Holding giver mening ved at beskytte drift hvis det har en risiko, da kreditorene så ikke kan komme efter det overskud der er skudt op ligesom rettigheder m.m. kan beskyttes, men holding sparer ikke ejerne for nogen som helst skat.

venligst john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 13:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John jeg forstår ikke hvorfor du vælger at tale ned til mig på den måde, for det første omtaler jeg mig ikke som tidligere revisor, jeg er tidligere revisor.

Dernæst bør du læse at det vores ven ønsker er at investerer i virksomheder, han ønsker ikke at starte en masse drift selskaber, (for at bruge din egen tone) - er du med så langt?

Når man derfor er opmærksom på dette, så vil den skat de selskaber der investeres i, i bund og grund ikke kunne undgås, hvorfor vores ven bør se bort fra denne, da den uanset hvordan han strikker tingene sammen skal betales.

Fordelen ved holdingselskabet, er b.la. at hvis der kommer store udbytter, så kan han helt selv bestemme hvor meget han vil have ud, han kan derfor undgå at svare skat af de store udbytter, og måske investerer i andre selskaber med ikke beskattede midler. Samtidig hvis han sælger sine aktier og opnår en stor gevinst kan han igen, vente med at hive alle pengene ud og investerer dem i andre virksomheder.

På den måde bestemmer han selv om han vil vente med at hæve alle pengene du og betale, den høje udbytteskat eller den lave udbytteskat.

Den udgift der er til at få lavet regnskabet for et Holding selskab, er ikke meget større end hvis han skal have lavet en kompliceres selvangivelse, hvorfor Administrations omkostningerne ikke nødvendigvis er så meget større end ellers.

Så jo der er andre fordele ved et holdingselskab end blot kreditor beskyttelse, det kan godt være du ikke er enig John, men kan vi så ikke tage debatten i en god tone, så bliver det sjovere for os alle.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:47

Jakob:
John jeg forstår ikke hvorfor du vælger at tale ned til mig på den måde, for det første omtaler jeg mig ikke som tidligere revisor, jeg er tidligere revisor.

ja det skriver du jo ret ofte - men så er det underligt trådstarter skulle vente på en godkendt revisor for at få svaret efter du havde vævet rundt om alt muligt andet -  at man ikke kan oprette et selskab som datter af en personlig virksomhed - lige som jeg tit synes du skyder lidt løst som du vil se andre tråde hvor vi ikke har været "enige"

Hvis man flere gange skriver - som tidl. revisor, så tilfører man noget der skal give tillid, og bør ikke som mig - skyde løst - for den der får svaret lægger nok mere i det.

Jakob:
Fordelen ved holdingselskabet, er b.la. at hvis der kommer store udbytter, så kan han helt selv bestemme hvor meget han vil have ud, han kan derfor undgå at svare skat af de store udbytter

Han kan da lige så godt selv bestemme hvor meget han vil ha ud i udbytte ved bare at holde pengene i drift og udbetale udbyttet der - eller køre VSO hvis han slet ikke har nogen risici. 

Du svarer ikke på nogle af mine spørgsmål - hvor det er du ikke er enig med mig, det havde lettet forståelsen

Fordelene ved holding ligger i at beskytte sig mod kreditorer som går på driften - og ja der kan være fordele hvis man vil lukke driften og beholde holding, men der er ingen skattemæssig fordel ved at føre udbyttet fra drift til holding i forhold til at hente udbytte ud til 27% op til grænsen. Den er helt ens

Jakob:
Den udgift der er til at få lavet regnskabet for et Holding selskab, er ikke meget større end hvis han skal have lavet en kompliceres selvangivelse, hvorfor Administrations omkostningerne ikke nødvendigvis er så meget større end ellers.

Også ret utroligt når du har været revisor. Det er klart, at hvis man selv kan lave alle regnskaber så er der ikke en udgift i det hele taget, men ganske mange vil ha vanskeligheder ved at konsolidere drift op i holding og tilsvarende med udbytte op i holding og skatten i holding.

Skal man ha hjælp så vil holding årsafslutning da let betyde dobbelt op. Set i forhold til nu med alm personlig virksomhed må trådstarter da regne med større udgifter ved at drive selskab, alt andet lig inkl. krav om arbejdsskade forsikring (ikke krav i personlig virksomhed) 2000 kr og skal han ha hjælp med årsregnskab - uden revision, bare hjælp, så givet ca 8.000 kr til revisor og dermed 10.000 kr udgift - svarende ca til det topskatten kunne koste hvis trådstarter øger lønnen 66.000 og betaler top skat af det. 

Vist kan der være fordele ved holding, men du skrev at du ikke var enig i, at ejer skulle tænke selskabsskat 24,% + udbytteskat 27% = ca samme som skat op til bundskat, og bemærkede igen at udbytte var skattefrit til holding - hvilket INGEN betydning har for hvad ejeren skal betale når han henter sit udbytte ud til sig selv.

vigtigt for trådstarter i alt dette:

Enten brug VSO hvis din indtægt svinger og hæv kun op til topskattegrænsen. Akkumulerer du store overskud vil de alle kunne ende i topskat og det er usmart, men svinger din årsindtægt så er det super.

Eller stift et selskab - hæv løn op til topskat og derefter - tag udbytte 49.200 kr per ægtefælle til 27% - lad resten beskatte i selskabet - eller hvis du vil og har andre formål med holding - stift et holding sammen med drift og før overskud op i det - det ændrer ikke din personlige skat - du kan stadigt tage udbytte der

Ved at tage udbytte kan du som gift øge det beløb du kan få ud som ægtepar med små 100.000 kr til ca 44,5%

venligst John H

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 14:08

Det er så din Holding John, men gå på bolden ikke manden, forstår ikke hvorfor du har behov for at fremstille mig negativt, du føler måske jeg svæver, men det betyder ikke jeg ikke har ret, og ja jeg valgte at skrive jeg ikke var sikker, det er der vel ikke noget galt i.

Det er jo ikke at dine regnestykket var forkerte, men det at du griber det hele forkert an.

For det første er det slet ikke er sikkert at han kan bestemme udbytterne fra de selskaber han investerer i, måske har han indflydelse, men der er jo andre der er med i de selskaber. Hvorfor holdinselskabet har en fordel, da han kan få så meget som muligt ud af sine investeringer, uden at skulle beskattes, hvorimod du vil beskatte ham med det samme, skulle han have lyst til at investerer pengene på nyt, ja så kan han igen gøre dette af ubeskattet midler, altså har han mere at investerer.

Og efter som han investerer i anparter  og aktier, så kan de jo slet ikke indgå i VSO, med det ved du vel?

Iforhold til regnskab, så hvis ejer ved lidt om det, så kan han jo også gøre det selv i et selskab. Måske skal der hjælp til opstillingen. Gøres det privat, ønsker der måske alligevel hjælp til selvangivelsen, hvilket også koster penge, husk jeg sagde forskellen ikke var så stor, ikke at det var billigere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13

DannyMcCoy:
Jeg har planer om at starte en virksomhed
og indskyde et større beløb på virksomhedens konto.

Det er selvfølgelig meget fornøjeligt at læse om den ene debattør hakke på en
anden og denne beklage sig.

Men en seriøs skatterådgiver, konsulent eller revisor burde da ikke
indlade sig i at rådgive ud fra ekstremt sparsomme oplysninger om
en mulig klient eller dennes uspecificerede hensigter om at investere et større beløb.

Tilmeldt 14. Feb 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 14:14

Sagen er den at jeg allerede betaler topskat via mit lønmodtager job. Jeg kan på ingen måde slippe for at betale topskat af alt hvad dette projekt giver af afkast. Det er jeg faktisk også helt ok med.

Men som sagt er dette et hobby projekt. Jeg har nogle penge som jeg ønsker at investere i folk/ideer/firmaer/apps. Jeg har været meget i tvivl om hvordan jeg gør dette på en måde hvor jeg kan trække tab fra.. og selvfølgelig beskatte profit.

Min fornemmelse er pt. at siden dette kun er et hobby projekt, bliver der ikke oprettet et holdingselskab. Jeg kan også forstå at en enkeltmandsvirksomhed åbenbart ikke kan give micro-lån/investeringer til nystartede projekter mod en procentdel af eventuelle fremtidige overskud.

Derfor lyder den eneste mulige løsning for mig at jeg slet ikke opretter en virksomhed, men som privatperson går ind og køber en anpart af små virksomheder. Det overskud jeg modtager for mine projekter, beskatter jeg via rubrik 221 (Overskud af selvstændig virksomhed)

Spørgsmålet er så om jeg kan skrive et tab i rubrik 435 (Underskud af selvstændig virksomhed), hvis et eller flere projekter ikke klarer den?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:05

AHA. Nu bliver du mere specifik.

For folk som betaler meget i topskat var der engang det man kalder
10-mands kommanditselskaber med komplicerede ejer-konstruktioner.

For dig og andre med denne problemstilling (ønske om reduktion af dansk topskat)
bør du eventuelt overveje at oprette et partnerselskab, som har begrænset
hæftelse og ellers virker som A/S selskab men som i sig selv
ikke er skattepligtig.

Skattepligt/fradrag for under- og overskud ligger hos ejeren af aktier.

Du kan være helt alene om et sådant selskab og få fradrag uden risiko
med andet end hvad du skyder ind.

Personlige virksomheder er alt for risikable, da du hæfter ubegrænset.
Af hensyn til din kone og børn (i det mindste) bør du operere via selskaber
med begrænset hæftelse.

Derved får du straks midlertidigt fradrag for din investering
og derved kan du forholdsvis dække mange flere projekter.

Når så projekterne giver overskud kan du jo bare planlægge,
eller have forberedt, hvad du så gør.

Der er mange muligheder. Richard Branson
bor i og er skattepligtig til The British Virgin Islands,
hvor han ejer en ø helt  for sig selv. Han betaler formentlig
ikke meget i skat til denne stat (territory). Han ejer Virgin Group
og investerer store penge i at ekspedere folk ud i det ydre rum.
Han rejser frit rundt i UK og resten af verden og har formentig  ikke mange
bekymringer mht at betale for meget i skat.

Jeg er ved at skulle skrive oplæg for flere projekter,
hvor partnerselskaber involveres.

Et er om en privat luftbro, som starter med 6 flyvemaskiner og
en investerings kapital  på 6 MKR med 40% i reserve. Luftbroen skal
operere på tværs af Østersøen og kunne supportere Szczecin, Roskilde,
Kalundborg, Odense, Århus, Ålborg, Frederikshavn, Gøteborg og Oslo.

Brændstof er ca. 500 KR per time. Polen og Sjælland nås hver vej på
ca. 50 minutter fra flyveplads til flyveplads. Oslo nås på 2.2 timer til/fra Polen.
Polske piloter eller andre fra rundt i verden koster ikke meget.

Andre rejsemuligheder tager mindst fra 7-12 timer og koster yderligere og
typisk 12-1500 KR i direkte omkostninger.

Den private luftbro er noget billigere end de mere end 40 Milliarder KR, som staten
brænder af på en bro/tunnel mellem Rødby og Fehmern.

Statens bro/tunnel forbinder 2 tyndt befolkede områder og er økonomisk helt hul i hovedet.
Tyskland ville da heller ikke være med men har dog indvilliget  i
at tilsĺutte forbindelsen på den tyske side for bare omkring 1 Mia Kr.
Investeringen har ingen nytteværdi før forbindelsen er klar om ca. 10 år.

Den private luftbro kan leveres inden for 6 måneder og har mange flere
områder at forbinde. Den kan straks bruges til at dække ethver større
by område i Danmark, Polen, Sydsverige og Sydnorge.

Tilmeldt 14. Feb 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 15:29

Ejler Ottesen:
Den private luftbro kan leveres inden for 6 måneder og har mange flere
områder at forbinde. Den kan straks bruges til at dække ethver større
by område i Danmark, Polen, Sydsverige og Sydnorge.

Jeg har absolut INGEN idé om hvem det svar var til, da det har intet med min tråd eller spørgsmål at gøre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30

Jakob:

Hvorfor holdinselskabet har en fordel, da han kan få så meget som muligt ud af sine investeringer, uden at skulle beskattes, hvorimod du vil beskatte ham med det samme, skulle han have lyst til at investerer pengene på nyt, ja så kan han igen gøre dette af ubeskattet midler, altså har han mere at investerer.

Og efter som han investerer i anparter  og aktier, så kan de jo slet ikke indgå i VSO, med det ved du vel?

Jamen kald det dårlig tone men det er jo svært at skrive rosende om rent vrøvl

Der er intet i det du skriver som beskatter ham ET sekund senere end det jeg gør - det er jo rent vrøvl fra en der kalder sig revisor, eller du kan ikke læse. Det minder om din teori om at DKK nok faldt i forhold til Zloti fordi polske håndværkere tog DKK med hjem. Det her er ikke et spørgsmål om holdinger men om manglende viden fra din sine. Lad os tage det

Jakob:

du vil beskatte ham med det samme, skulle han have lyst til at investerer pengene på nyt, ja så kan han igen gøre dette af ubeskattet midler, altså har han mere at investerer.

Vrøvl 1 - jeg vil da ikke beskatte ham med det samme. Det er jo det som gør dine svar håbløse. Du ved ikke nok og læser heller nok.

Jeg vil ha ham til enten at tage udbytte op til 27% grænsen i drift - eller om han har behov for holding i andet sammenhæng, gøre det samme i holding. Skattemæssigt er det 100% ens.

Han kan ikke undgå beskatning af sit selskabs overskud ved at ha et holding. Jeg begynder at tro, at du trods din påståede (ubeskytte revisor tittel) tror, at det med "skattefri uddeling af udbytte til holding" betyder, at han kan føre overskud op UDEN selskabsskat først - det kan han ikke.

Din metode med holding giver INGEN som helst forsinkelse af hans skattebetaling isoleret set - INGEN

Jakob:

Hvis han skulle have lyst til at investerer pengene på nyt, ja så kan han igen gøre dette af ubeskattet midler, altså har han mere at investerer.

vrøvl 2 - Viser at du tror flyting af udbytte til holding sker ubeskattet.

Det sker med penge der er betalt selskabsskat af fra drift. Du virker ikke til at forstå, at selskabsskatten ALTID falder på det overskudsgivende driftsselskab - og først da kan flyttes som udbytte til holding. Hvis holding skulle betale skat af det udbytte, så ville det jo blive dobbelt beskattet når ejeren trak sit udbytte ud, så ubeskattet overflytte udbytte til holding betyder ikke fri for selskabsskat, blot at udbytte skat først falder når ejer hæver det, uanset direkte i drift eller i holding. Han har dermed ikke en krone mere at investere. Han kan investere for præcis samme beløb fra drift som fra holding - men han kan ha risiko i drift og andet som årsag til at ville ha holding - bare ikke som du stædigt fastholder - lavere skat - hverken i selskabet eller privat.

Jakob:

Hvis du havde magtet at løse mine indlæg så ved jeg alt om det. Den der ikke vidste det, og svarede 5-7 gange inden Tonny greb ind og som faktisk registreret revisor (beskyttet tittel modsat revisor som alle må kalde sig) og forklarede ret modsat din væven - at man IKKE måtte eje et ApS i en enkeltmandsvirksomhed var dig.

Jeg ved det, men det ændrer da ikke ved, at trådstarter kan undgå topskat ved at benytte VSO og det kan være den lette og billige løsning, forudsat, som jeg gerne gentager - hans indtægter svinger fra år til år, så han ikke ender med at ha en stor sum der skal hæves til topskat. Fordelen er dels sparet arbejdsskadeforsikring - dels ikke offentligt regnskab - dels at han ALTID får modregnet sin a conto skat når han hæver. I selskabet får han ikke selskabsskatten tilbage, men kan så bruge udbytte op til 49.200 per ægtefælle, til at hæve penge til samme skat som op til topskattegrænsen

Jeg siger ærligt, at jeg ikke tror du ved nok om dette Jakob, og det synes jeg ikke man kan forklare som -  en anden holdning - Det er helt enkelt svar som kunne stille trådstarter dårligt hvis han valgte at tage din ord for god vare.

vh John H

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:36

Ejler Ottesen:
en seriøs skatterådgiver, konsulent eller revisor burde da ikke
indlade sig i at rådgive ud fra ekstremt sparsomme oplysninger om
en mulig klient eller dennes uspecificerede hensigter om at investere et større beløb.
Nu er det ikke investering af et større beløb som trådstarter lægger op til, det er at finde en måde, selskabsform eller andet hvor der ikke betales topskat. I den overvejelse ville trådstarter vide om han måtte eje et ApS i sin enkeltmandsvirksomhed. 

At man ikke kan sige præcist hvad løsningen er - det er jeg enig i og derfor har jeg netop ikke rådet til EN ting men nævnt de 3 oplagte muligheder VSO, ApS, IVS for at undgå topskat + udbytte op til 49.200 per ægtefælle som mulighed for at udvide hævninger ud over topskatte grænsen med små 100.000 kr for et ægtepar i tilfælde af selskab er også ganske så oplagt.

Netop derfor vil jeg ikke begynde at råde til  selskab med holding eller ikke holding, for først skal trådstarter ha en revisor til at rådgive helt konkret ud fra faktiske tal - trådstarter skal kun bruge tråden her, til at ha lidt baggrundsviden for samtalen - måske er topskat slet ikke et problem hvis ratepension klarer det, måske løsningen hedder VSO, måske et selskab og ja - måske et selskab + holding - det må afklares ud fra helt konkret vurdering

vh John H

Side 4 ud af 6 (60 indlæg)