Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en enkeltmandsvirksomhed investere i andre firmaer og trække det fra?

Side 3 ud af 6 (60 indlæg)
Tilmeldt 14. Feb 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob:

Jeg ved ikke om du kan købe andele i en enkelmandsvirksomhed, men du kan sagtens låne dem penge, skulle du så tabe dine udlån, så kan det modregnes i kapitalindkomsten mener jeg, mener ikke der her er fradrag i den personligeindkomst.

Måske du skulle ofre en time eller to på en revisor, og høre hvad han har at sige? Men tror stadigvæk der kan være fordele for dig at ligge det i et selskab.

Ja, du har selvfølgelig ret. Hvis jeg skulle investere i en enkeltmandsvirksomhed, skulle det nok laves om til et Aps :)

En revisor er vist den bedste idé. Grunden til jeg tøver med et holdingselskab, er at jeg ikke helt ser forskellen på om jeg modtager overskudet i min enkeltmandsvirksomhed og betaler personskat af pengene, eller udbetaler overskudet  som løn fra mit holdingselskab og betaler personskat af det. (endda først virksomhedsskat og derefter personskat)

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 23:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du hiver løn ud betaler du ikke virksomhedsskatteformer af din lønudgift.

Samtidig har du ingen virksomhedsskatter, hvis du ejer over 10 eller 20% i holdingselskaber! så kan man modtage skattefrie udbytter fra driftselskabet. Hvorved du istedet for at lave lønudbetalinger kan modtage udbytter fra dit Holding, så vil du ikke nå op og betale topskat, hvis du skulle hæve så meget ud. Skulle du alligevel have lyst til en lønindkomst, kan du nøjes med at tage en løn lige op til under topskatten. Du vil derfor få muligheden for at optimere din personlige skat væsentlig nemmere. Og revisor udgiften vil ikke blive meget større end hvis de skal lave dit private regnskab,mig selvangivelse, så den optimeres, er heller ikke sikker på du kan benytte virksomhedsordningen, til investerings i værdipapirer.

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 23:36

Som tidligere revisor, vil jeg oprette et Holding selskab hvis jeg stod i din situation :) Stiftelsen af Holding er jo også ret nem,mad det blot er dit indskud på 80.000 og skyder du flere penge ind, så skal de på mellemregningen, således kan du hive disse ud skattefrit over tid.

Tilmeldt 14. Feb 14
Skrevet kl. 23:45

Jakob:

Hvis du hiver løn ud betaler du ikke virksomhedsskatteformer af din lønudgift.

Samtidig har du ingen virksomhedsskatter, hvis du ejer over 10 eller 20% i holdingselskaber! så kan man modtage skattefrie udbytter fra driftselskabet. Hvorved du istedet for at lave lønudbetalinger kan modtage udbytter fra dit Holding, så vil du ikke nå op og betale topskat, hvis du skulle hæve så meget ud. Skulle du alligevel have lyst til en lønindkomst, kan du nøjes med at tage en løn lige op til under topskatten. Du vil derfor få muligheden for at optimere din personlige skat væsentlig nemmere. Og revisor udgiften vil ikke blive meget større end hvis de skal lave dit private regnskab,mig selvangivelse, så den optimeres, er heller ikke sikker på du kan benytte virksomhedsordningen, til investerings i værdipapirer.

Jeg er desværre allerede slave af topskatten via mit almindelige lønmodtager job, men dit svar giver mening. Tusind tak for hjælpen!

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 23:55

DannyMcCoy:

Jeg er desværre allerede slave af topskatten via mit almindelige lønmodtager job, men dit svar giver mening. Tusind tak for hjælpen!

Det må da være en fornøjelse at få lov at betale topskat, det gør man ikke på SU og en virksomhed i den spæde opstart ;)

Men så er det jo bare udbytter du skal tage fra dit holdingselskab. Men hør en revisor,tror det vil være nogle af de bedste tusind kroner du kan investerer :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:55

Hmmm.... et enkeltmandsfirma kan ikke eje anparter eller aktier.

Ejerandele i form af aktier eller anparter vil være omfattet af reglerne i Ejendomsavancebeskatningsloven og beskattes derefter.

Ejerandele kan alene ejes personligt eller gennem et selskab.

Tonny

Tilmeldt 14. Feb 14
Skrevet kl. 23:59

Tonny Skov Pedersen:

Hmm.. Ok. Går en enkeltmandsvirksomhed ikke under dette? Skal der være tale om et holding, A/S eller I/S før man kan bruge virksomheden til investeringer?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:14

DannyMcCoy:

Tonny Skov Pedersen:

Hmm.. Ok. Går en enkeltmandsvirksomhed ikke under dette? Skal der være tale om et holding, A/S eller I/S før man kan bruge virksomheden til investeringer?

Enkeltmandsvirksomhed er personligt ejet og beskattes jvf. Personskatteloven (mulighed for tilvalg af Virksomhedsskatteordning eller Kapitalafkastordning)

Aktier og anparter beskattes jvf. Aktieavancebeskatningsloven.

Ja, det er kun selskaber, som kan investere i aktier og anparter.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27

DannyMcCoy:
Grunden til jeg tøver med et holdingselskab, er at jeg ikke helt ser forskellen på om jeg modtager overskudet i min enkeltmandsvirksomhed og betaler personskat af pengene, eller udbetaler overskudet  som løn fra mit holdingselskab og betaler personskat af det. (endda først virksomhedsskat og derefter personskat
Ud over at Tonny jo helt korrekt har slået fast, at der ikke kan oprettes et selskab af en personlig virksomhed - så du skal oprette to ApS eller kombi med IVS - og ha det i stedet - så er det vigtigt at du forstår, at du lige meget hvad du gør, ikke kan være sikker på at "snyde" topskatten - kun på at skyde den ud. Snyde den forudsætter, at du har år hvor du tjener dårligt og år hvor du tjener godt, for så kan du regulere din indtægt op og ned så du hele tiden kun hæver op til topskattegrænsen som jo er stigende trods alt

Hvis du hæver op til topskat i VSO i personlig virksomhed, betaler du 25% (24,5%) a conto skat i virksomheden og hæver du løn op til topskat i et selskab, så betaler du tilsvarende i selskabsskat. I VSO vil du uanset der går flere år, altid få a conto skatten modregnet når du hæver og betaler personskat, dermed aldrig både a conto skat OG personskat - I et selskab vil du ikke få selskabsskatten retur, men det overskud du har betalt skat af, vil kunne komme ud som udbytte til udbytteskat

Det du skal her og nu, hvis ikke du vil komplicere med selskaber er, at gå til en revisor - anbefaler gerne Tonny som har svaret, og indrette dig efter VSO i i linket og kun hæve til topskattegrænsen og lade resten stå. Det skal du gøre hvis du har svingende indtægt for ellers har det ikke effekt, for så ender du med et stort opsparet overskud som du kommer af med topskat på når du skal ha det ud

Alternativt skal du stifte et selskab - med de omk. (administration) det nu en gang kan ha og her skal du hæve løn op til topskat og derefter tage udbytte op til grænsen for udbytteskat til 27% grænsen = 49.200 - dobbelt for ægtepar. Derved betaler du først 24,5% selskabsskat og derefter 27% udbytteskat af næsten 100.000 kr for ægtepar og det giver (man kan ikke lægge sammen for det er først den ene skat og så resten af den anden) nogenlunde samme skat som bund skat, nemlig ca 44,5% samlet skat. Det giver dig små 100.000 kr mere inden du rammer topskat.

Lad mig også lige sige, at det med holding mest giver mening hvis du har noget risiko du vil beskytte i dit selskab. Ellers kan overskud bare blive i selve selskabet. Det med "skattefrit" udbytte betyder blot at holding ikke betaler udbytte skat af overskud fra datterselskabet, men datterselskabet skal ha betalt skat af det udbytte som det skyder op i holding, så der spares intet selskabsskat ved det og personskatten fra udbytte er helt den samme, uanset det kommer fra datter eller holding.

Alternativt skal du naturligvis betale ind til ratepension op til grænsen hvert år. Læs evt KAN MAN SNYDE TOPSKATTEN 

Vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 11:58

Cookie - John Hannover:
Lad mig også lige sige, at det med holding mest giver mening hvis du har noget risiko du vil beskytte i dit selskab. Ellers kan overskud bare blive i selve selskabet. Det med "skattefrit" udbytte betyder blot at holding ikke betaler udbytte skat af overskud fra datterselskabet, men datterselskabet skal ha betalt skat af det udbytte som det skyder op i holding, så der spares intet selskabsskat ved det og personskatten fra udbytte er helt den samme, uanset det kommer fra datter eller holding.

Her er jeg ikke enig med John, for dit ønske er at investerer i virksomheder, hvorfor disse uanset hvordan du gør det, så skal de altid betale skat inden du får noget udbytte, så det er ikke en skat du skal regne med i din endelig skatteberegning. Hvorfor du kan nyde godt af at få pengene skattefrit op i dit holdingselskab. Og i og med udbyttet er skattefrit for dit Holding, så kan du ved udbytter til dig selv, spare topskatten på denne del.

Side 3 ud af 6 (60 indlæg)