Grunden til jeg tøver med et holdingselskab, er at jeg ikke helt ser forskellen på om jeg modtager overskudet i min enkeltmandsvirksomhed og betaler personskat af pengene, eller udbetaler overskudet som løn fra mit holdingselskab og betaler personskat af det. (endda først virksomhedsskat og derefter personskat
Ud over at Tonny jo helt korrekt har slået fast, at der ikke kan oprettes et selskab af en personlig virksomhed - så du skal oprette to ApS eller kombi med IVS - og ha det i stedet - så er det vigtigt at du forstår, at du lige meget hvad du gør, ikke kan være sikker på at "snyde" topskatten - kun på at skyde den ud. Snyde den forudsætter, at du har år hvor du tjener dårligt og år hvor du tjener godt, for så kan du regulere din indtægt op og ned så du hele tiden kun hæver op til topskattegrænsen som jo er stigende trods alt
Hvis du hæver op til topskat i VSO i personlig virksomhed, betaler du 25% (24,5%) a conto skat i virksomheden og hæver du løn op til topskat i et selskab, så betaler du tilsvarende i selskabsskat. I VSO vil du uanset der går flere år, altid få a conto skatten modregnet når du hæver og betaler personskat, dermed aldrig både a conto skat OG personskat - I et selskab vil du ikke få selskabsskatten retur, men det overskud du har betalt skat af, vil kunne komme ud som udbytte til udbytteskat
Det du skal her og nu, hvis ikke du vil komplicere med selskaber er, at gå til en revisor - anbefaler gerne Tonny som har svaret, og indrette dig efter VSO i i linket og kun hæve til topskattegrænsen og lade resten stå. Det skal du gøre hvis du har svingende indtægt for ellers har det ikke effekt, for så ender du med et stort opsparet overskud som du kommer af med topskat på når du skal ha det ud
Alternativt skal du stifte et selskab - med de omk. (administration) det nu en gang kan ha og her skal du hæve løn op til topskat og derefter tage udbytte op til grænsen for udbytteskat til 27% grænsen = 49.200 - dobbelt for ægtepar. Derved betaler du først 24,5% selskabsskat og derefter 27% udbytteskat af næsten 100.000 kr for ægtepar og det giver (man kan ikke lægge sammen for det er først den ene skat og så resten af den anden) nogenlunde samme skat som bund skat, nemlig ca 44,5% samlet skat. Det giver dig små 100.000 kr mere inden du rammer topskat.
Lad mig også lige sige, at det med holding mest giver mening hvis du har noget risiko du vil beskytte i dit selskab. Ellers kan overskud bare blive i selve selskabet. Det med "skattefrit" udbytte betyder blot at holding ikke betaler udbytte skat af overskud fra datterselskabet, men datterselskabet skal ha betalt skat af det udbytte som det skyder op i holding, så der spares intet selskabsskat ved det og personskatten fra udbytte er helt den samme, uanset det kommer fra datter eller holding.
Alternativt skal du naturligvis betale ind til ratepension op til grænsen hvert år. Læs evt KAN MAN SNYDE TOPSKATTEN
Vh John Hannover