Jeg har planer om at starte en virksomhed og indskyde et større beløb på virksomhedens konto. Disse penge ønsker jeg at investere i startups, apps og spiludviklere.
Mit spørgsmål er følgende: Hvis jeg starter firmaet som en enkeltmandsvirksomhed, vil jeg i så fald kunne trække investeringerne fra i skat? Og vil skat forstå/godkende at virksomheden muligvis kører med underskud et år eller to før investeringerne begynder at give afkast?
Er det så simpelt, at jeg blot skal bede om en kontrakt/faktura fra firmaet jeg investerer i?
En investering som beskrevet er som udgangspunkt ikke en udgift. Du får ejerandele eller også har du lånt penge ud. Det er altsammen balanceposter som ikke påvirker driftsresultatet.
Tak for svaret.. Jeg havde desværre også en anelse om at skat gerne ville have en andel af eventuelle udbetalinger hvis mine investeringer giver løbende afkast, men ikke lade mig bruge den oprindelige investeing som fradrag. Ærgeligt.
Er det rigtigt forstået at selv hvis jeg går ind og betaler en ejer af en app eller mindre virksomhed et beløb for f.eks 50% af virksomheden og modtager en faktura på dette, er det stadig ikke muligt at trække fra?
Husk man køber ikke en virksomhed på faktura, man kæber aktier/anparter i et selskab.
Har du overvejet om du skulle gøre dine indkøb via et holdingselskab? Og ikke som enkelmandsvirksomhed? Mener der er nogle skattebesparelser for dig ved at gøre det sådan, men er ikke helt sikker
Det var en jo en helt perfekt beskrivelse. Så er jeg helt med. Tusind tak.
Et sidste spørgsmål så, hvis jeg ejer 50% af et firma som bukker under, kan jeg så fradrage købet? Eller skal jeg bare leve med at investeringer er "make or break"?
jeg mener nu stadig skattesystemet er transparent også på dette område. Hvis du tjener penge på din investering, så bliver du beskattet af aktieavancen, hvis du taber penge på et selskab der går konkurs, så kan du fratrække dit tab svarende til den aktieavancen du ville have betalt, hvis det var en gevinst.
A. Virksomheden laver overskud og jeg modtager 50% af dette - Disse 50% overføres til mit firma (pt. enkeltmandsvirksomhed, som jeg beskatter personligt)
B. Virksomheden går konkurs. Jeg laver et fradrag for tab på de 100 kr
C. Virksomheden laver overskud i en periode, jeg modtager 50% af dette, derefter går virksomheden konkurs (jeg beskatter eller fradrager alt efter om min oprindelige investering er nået?)