Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en enkeltmandsvirksomhed investere i andre firmaer og trække det fra?

Side 1 ud af 6 (60 indlæg)
Tilmeldt 14. Feb 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har planer om at starte en virksomhed og indskyde et større beløb på virksomhedens konto. Disse penge ønsker jeg at investere i startups, apps og spiludviklere.

Mit spørgsmål er følgende: Hvis jeg starter firmaet som en enkeltmandsvirksomhed, vil jeg i så fald kunne trække investeringerne fra i skat? Og vil skat forstå/godkende at virksomheden muligvis kører med underskud et år eller to før investeringerne begynder at give afkast?

Er det så simpelt, at jeg blot skal bede om en kontrakt/faktura fra firmaet jeg investerer i?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:28

En investering som beskrevet er som udgangspunkt ikke en udgift. Du får ejerandele eller også har du lånt penge ud. Det er altsammen balanceposter som ikke påvirker driftsresultatet.

Tilmeldt 14. Feb 14
Skrevet kl. 21:37

Tak for svaret.. Jeg havde desværre også en anelse om at skat gerne ville have en andel af eventuelle udbetalinger hvis mine investeringer giver løbende afkast, men ikke lade mig bruge den oprindelige investeing som fradrag. Ærgeligt.

Er det rigtigt forstået at selv hvis jeg går ind og betaler en ejer af en app eller mindre virksomhed et beløb for f.eks 50% af virksomheden og modtager en faktura på dette, er det stadig ikke muligt at trække fra?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja det er rigtigt forstået. Men du skal ikke se det som en udgift.

Nu har du 100 kr.

Så køber du en andel i en virksomhed for 50 kr.

Nu har du 50 kr i banken og en ejerandel på 50 kr - du er hverken blevet rigere eller fattigere. Du har blot omfordelt dine værdier.

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 22:03

Husk man køber ikke en virksomhed på faktura, man kæber aktier/anparter i et selskab.

Har du overvejet om du skulle gøre dine indkøb via et holdingselskab? Og ikke som enkelmandsvirksomhed? Mener der er nogle skattebesparelser for dig ved at gøre det sådan, men er ikke helt sikker 

Tilmeldt 14. Feb 14
Skrevet kl. 22:05

Det var en jo en helt perfekt beskrivelse. Så er jeg helt med. Tusind tak.

Et sidste spørgsmål så, hvis jeg ejer 50% af et firma som bukker under, kan jeg så fradrage købet? Eller skal jeg bare leve med at investeringer er "make or break"?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:08

Der vil være fradrag for tab ligesom du skal betale skat hvis du tjener penge på investeringen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:09

Hej Danny

jeg mener nu stadig skattesystemet er transparent også på dette område. Hvis du tjener penge på din investering, så bliver du beskattet af aktieavancen, hvis du taber penge på et selskab der går konkurs, så kan du fratrække dit tab svarende til den aktieavancen du ville have betalt, hvis det var en gevinst.

mvh

Tilmeldt 14. Feb 14
Skrevet kl. 22:24

Okay, så helt sort på hvidt.

Jeg køber 50% af en virksomhed for 100 kr.

A. Virksomheden laver overskud og jeg modtager 50% af dette - Disse 50% overføres til mit firma (pt. enkeltmandsvirksomhed, som jeg beskatter personligt)

B. Virksomheden går konkurs. Jeg laver et fradrag for tab på de 100 kr

C. Virksomheden laver overskud i en periode, jeg modtager 50% af dette, derefter går virksomheden konkurs (jeg beskatter eller fradrager alt efter om min oprindelige investering er nået?)

Tilmeldt 14. Feb 14
Skrevet kl. 22:25

Jeg har overvejet det, men de løbende udgifter og krav til dette er forholdsvis høje i opstartsfasen.

Side 1 ud af 6 (60 indlæg)