Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad koster det at fyre en medarbejder?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Rødovre
Tilmeldt 30. Jun 13
Indlæg ialt: 94
Fra  Daniel Kold Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Jeg har ledt og ledt for, at finde præcise tal eller statistikker for, hvad det i gennemsnit koster for et firma, at fyre en medarbejder inden for de første 6 eller 12 måneder efter ansættelsen. 

Er der nogle af jer herinde fra der tidligere er stødt på disse tal eller ved hvor jeg kan finde den slags? Jeg har underøgt siden for Danmarks statistik, men derinde kan jeg ikke finde oplysninger og et par google søgninger har heller ikke givet resultat. Jeg ved den slags tal laves, da jeg tidligere har læst en rapport omkring det, men jeg kan bare ikke finde den online nu. (Jeg lånte og læste rapporten i sin tid, men ham jeg lånte den af, kan ikke længere huske hvor han fandt den henne)

Nogen der kan hjælpe? 

Fra Rostock
Tilmeldt 9. Feb 14
Indlæg ialt: 15
Fra  Die Möbel Wikinger GmbH Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel,

Jeg er ikke helt sikker på hvad du gerne vil høre...

A) har du ballade med en medarbejder...

B) skal du bruge tallet til et bestemt formål

A: Hvis du har ballade med en medarbejder er det helt sikkert billigere at komme af med medarbejderen end at beholde vedkommende (ligemeget havd det koster i kroner og ører)

Det er altid en god ide at tale med sin medarbejder, hvis man er nød til at fyre en medarbejder har man i første linie selv tabt, man har ikke formået at føre sin medarbejder. Selv når der ikke er nogen anden udvej end at fyre vedkommende, tal med hinanden og find en fornuftig løsning, man ses altid 2 gange i livet.

B) Forsøg at spørge i en interesse organisation Dansk Industri eller lign.

Fælles for mine svar, jeg er erhversdrivende i Tyskland og kender ingen konkrette danske tal, håber aligevel at have bidraget med lidt inspiration

mvh

Claus Ruhe Madsen

Tilmeldt 27. Jun 13
Indlæg ialt: 1
Fra  High Performance HR Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan give dig 2 svar på dit spørgsmål.

1. Hvis du tænker på opsigelsesvarsel er det afhængigt af om du tænker funktionær eller overenskomstansat og det kan svinge mellem 0 dages løn og op til 3 måneders løn.

2. Hvis du mener hvad det koster virksomheden, at den har ansat den forkerte medarbejder og nu skal ud og finde en ny? Så er det meget afhængigt af niveau men normalt mellem 3 og 12 måneders løn. (Tabt indtjening, intro-omkostninger m.m.)

Hvis du vil fortælle hvad du skal bruge svaret til er det lidt nemmere for mig, at komme med et svar :o)

MVH

Jerry Fogh

High Performance HR

Fra Rødovre
Tilmeldt 30. Jun 13
Indlæg ialt: 94
Fra  Daniel Kold Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal beklage jeg først lige får svaret nu. havde trukket stikket helt ud denne weekend :)

Jeg er ikke ud i, at skulle fyre en medarbejder eller andet i den stil.

Det jeg leder efter er statistiske tal for, hvad der er af udgifter, når en arbejdsgiver bruger tid og penge på at oplære en ny medarbejder, hvorefter de fyrer dem igen inden for kort tid. I eksempelvis telebranchen, der sidder en gennemsnits kundeservice medarbejder 8 måneder i jobbet og der bruges imellem 2 og 4 uger på oplæring når de starter. Dvs. firmaet bruger en masse penge til løn, træning med videre og før de tjener disse penge hjem, skal medarbejderen have været ansat et vidst stykke tid og skabt værdi for firmaet.

Som sagt så har keg tidligere læst en rapport vedr. dette og jeg har desværre ikke kunne finde den igen. For mig er det interessante tal, da jeg netop arbejder med at forbedre kundeservice i firmaer, blandt andet ved at arbejde med firmakulturen.

Jeg har de amerikanske og engelske tal for, hvad man som firma kan spare om året ved eksempelvis, at skabe bedre forhold for de ansatte, så gennemsnittet for hvor lang tid de bliver, bliver løftet. 

Jeg kan sagtens få store firmaer til at se, at fokussen på kunderne skaber større kundeloyalitet, men det vil være fantastisk også at kunne give dem nogle cirka tal på hvad de får ud af det på bundlinjen, hvis medarbejderne i kundeserviceafdelinger eksempelvis i gennemsnit bliver fire måneder eller mere i jobbet.  

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :
nu nævner du kundeservice, handler det ikke mere om at man stiller nogle orealistiske forventninger til medarbejderne som de ikke kan imødekomme, og formaster de sig til att bruge lidt mere tid på en kunde så bliver de skældt ud.

og hvor der er mere fokus på salg end kundeservice.

og konkret så tror jeg det er stor forskell fra job til job hvor meget indøvelse man behøver inden man er er fuldt produktiv.

Fra Rødovre
Tilmeldt 30. Jun 13
Indlæg ialt: 94
Fra  Daniel Kold Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg følger dig godt i det du skriver Michael, men så simpelt er det sjældent. Det er rigtigt, at det ikke just giver verdens bedste service, at jage alle igennem 90 til 150 kald om dagen. På den anden side så er der heller intet belæg for, at servicen er bedre, hvis blot agenterne får al den tid i verdenen som de har lyst til.

Det er derfor jeg primært arbejder med, at skabe en bedre firmakultur indefra. For det første så er det en kæmpe misforståelse, at service er noget der foregår alene i en kundeserviceafdeling. Hvad enten man er salgsrepræsentant, kundeserviceagent, receptionist, økonom eller hvad man nu laver i et firma, så er man en del af firmaets service kultur. Og ingen organisation er stærkere end det svageste led.

For det andet, så er det ikke et mål i sig selv, at ansætte flere og flere i kundeservice afdelinger. Her er det vigtigere at sætte fokus på, hvad der gør, at kunderne overhovedet har brug for at spilde deres tid med at ringe ind. Som udgangspunkt kan man sige, at hvis produktet eller servicen virker som det skal, så er der ikke brug for at have hele afdelinger (som ofte koster kassen for firmaet) til at sidde og agere brandslukkere. Så i stedet arbejder jeg med med, at lære virksomhederne at agere proaktivt i stedet for.

Nååh. det var en helt anden snak :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)