Men jeg mener faktisk at have læst et eller andet sted, at man betragter en pris som værende incl. alt, hvis ikke andet er nævnt....
Det gælder for B2C, men det behøver ikke at gælde når du hander B2B.
MVH Kirsten
Det er absolut muligt... Men hvis vi nu lige ser bort fra momsen... - Hvad så hvis det var andet... F.eks. det dieseltillæg?
Men den er svær, tror aldrig jeg har set nogen der IKKE oplyste at prisen var ex. moms.
Lad mig sige det sådan:
I mine 6 år som selvstændig (har altid kun handlet B2B) har jeg aldrig oplevet forvirring om dette, og når jeg sidder med en kunde enten i tlf eller ved møde, så plejer jeg aldrig at oplyse at den pris vi snakker om, er ekskl. moms. Det har altid været en selvfølge når jeg har skulle lave aftaler B2B, hvad enten jeg er kunde eller jeg er leverandør. At oplyse at priser er ekskl. moms på, hjemmeside, i skriftlige tilbud, overslag eller lign. er naturligvis noget jeg altid har forholdt mig til og gjort. Men at en erhvervskunde kommer og fortæller mig at han troede at den pris jeg har oplyst var inkl. moms har jeg aldrig været ude for før denne episode.
Jeg kan godt forstå det er træls, men hvis ikke du har f.eks. en mail hvor du har skrevet prisen ekskl. moms, som han efterfølgende har accepteret, så har du bare ikke rigtigt nogen sag.
Hvad der er normalt, og hvad du tidligere har oplevet og hvad hundrede mennesker skriver på nettet er lige meget. Hvis du har skrevet til ham at prisen er 2000 kr. så er der ikke så meget at komme efter hvis han tror det er inkl. moms, for det er dybest set dit ansvar at angive tydelig at det er ekskl. moms og få en accept af dette.
Det er utroligt vigtigt, at du infomere din kunde om der er tale om inkl. moms eller eksl. moms, da du desværre nemt kan løbe ind i problemer som dette.
Tror du desværre bliver nød til, at slå de 500 kroner af prisen og lade kunden få det til 2000 kr.
- Kevin
Billige WORDPRESS løsninger - SEO, Webshop, Affiliate mm. - Kontakt mig endelig.
De sidste ca. 10 indlæg viser vist med al ønskelig tydelighed, at det er VIGTIGT i ALLE tilfælde at beskrive hvad prisen indeholder og ikke indeholder. Fordi.... Hvis der er forskellig opfattelse af dette senere, hvem har så ret? - Det er der temmelig sikkert ikke nedskrevne regler for, når det gælder B2B....
Men jeg mener faktisk at have læst et eller andet sted, at man betragter en pris som værende incl. alt, hvis ikke andet er nævnt....
Det gælder for B2C, men det behøver ikke at gælde når du hander B2B.
MVH Kirsten
Det er absolut muligt... Men hvis vi nu lige ser bort fra momsen... - Hvad så hvis det var andet... F.eks. det dieseltillæg?
Men den er svær, tror aldrig jeg har set nogen der IKKE oplyste at prisen var ex. moms.
Lad mig sige det sådan:
I mine 6 år som selvstændig (har altid kun handlet B2B) har jeg aldrig oplevet forvirring om dette, og når jeg sidder med en kunde enten i tlf eller ved møde, så plejer jeg aldrig at oplyse at den pris vi snakker om, er ekskl. moms. Det har altid været en selvfølge når jeg har skulle lave aftaler B2B, hvad enten jeg er kunde eller jeg er leverandør. At oplyse at priser er ekskl. moms på, hjemmeside, i skriftlige tilbud, overslag eller lign. er naturligvis noget jeg altid har forholdt mig til og gjort. Men at en erhvervskunde kommer og fortæller mig at han troede at den pris jeg har oplyst var inkl. moms har jeg aldrig været ude for før denne episode.
Og jeg har heller aldrig, indenfor BtB, oplevet at priser er opgivet incl. moms, for det er vildledende, idet køber kan fratrække momsen. Og der heller ikke er moms på export. Det normale er vel at have en standardformulering på sin prisliste/i sin tilbudsskabelon, hvor prisen er angivet som netto og angiver hvad og evt. under hvilke betingelser, der kommer/kan komme ekstra, f.eks "Alle priser er netto priser, excl. moms og fragt. For ordrer under xxx kr tillægges xx kr i emballageomkostninger". Så er der ingen tvivl.
Jeg har hellere aldrig været ude for at priser som var tænkt til B2B var inkl. moms. Da jeg startede op i sin tid fik jeg fortalt at priser til private, altid var inkl. alt, mens priser til B2B var ex. moms m.v.
Jeg fik også fortalt hvis f.eks. en hjemmeside/produkt henvender sig primært til private, skal den oplyses inkl. moms. Hvis det er B2B skal det være ex. moms.
Mit bud er at din kunde har prøvet at presse dig på pris, eller også er kunden lige startet op og har "glemt" momsen.
Jeg har endnu ikke haft nogen problemer med om det var med eller uden moms. Hvis kunden har været i tvivl, har de spurgt.
Jeg skriver så også altid om det er med eller uden.