Jeg har udført noget arbejde for en erhvervskunde, og vi havde aftalt en pris på forhånd (2000 kr). Jeg sender fakturaen afsted efter arbejdet er udført (2000 + 500 moms), og kunden melder tilbage at det beløb jeg har angivet på fakturaen ikke er det vi har aftalt.
Kunden mener at vi har aftalt en pris på 2000 kr, og ikke 2500 (som er det totalbeløb der står på fakturaen inkl. moms). Min kunde ved åbenbart ikke hvad moms er. -.- Jeg har prøvet at forklare kunden at alle B2B aftaler altid er ekskl. moms, men jeg har ikke hørt fra kunden siden.
Alt efter hvor travlt du har, så bider du i det sure æble og afskriver de 500 kr. og kommer videre. Og fremadrettet så oplyser du alle dine kunder om, at dine priser er ekskl. moms. Man skal ikke forudsætte, at ens kunder ved det - selvom det er yderst normalt, at kende til det blandt B2B aftaler.
Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.
Alt efter hvor travlt du har, så bider du i det sure æble og afskriver de 500 kr. og kommer videre. Og fremadrettet så oplyser du alle dine kunder om, at dine priser er ekskl. moms. Man skal ikke forudsætte, at ens kunder ved det - selvom det er yderst normalt, at kende til det blandt B2B aftaler.
Ved første samtale oplyste jeg ikke at det var uden moms. Ved anden samtale oplyste jeg at det var uden moms, da vi mødtes personligt og jeg fik fornemmelsen af at min kunde ikke havde særlig meget styr på tingene. Så han ér blevet oplyst at det er ekskl. moms.
Problemet er at jeg skal udføre arbejde for ham de næste mange måneder, og jeg afskriver altså ikke 25% af min indtjening pga. min kunde ikke har styr på regnskab. Så jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med ham. Og bare det at han ikke besvarer mine opkald og mails, bekymrer mig også.
Ved første samtale oplyste jeg ikke at det var uden moms. Ved anden samtale oplyste jeg at det var uden moms, da vi mødtes personligt og jeg fik fornemmelsen af at min kunde ikke havde særlig meget styr på tingene. Så han ér blevet oplyst at det er ekskl. moms.
Problemet er at jeg skal udføre arbejde for ham de næste mange måneder, og jeg afskriver altså ikke 25% af min indtjening pga. min kunde ikke har styr på regnskab. Så jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med ham. Og bare det at han ikke besvarer mine opkald og mails, bekymrer mig også.
Jeg giver dig råd ud fra, hvad du oplyser i første omgang og her fortæller du intet om et længere varende samarbejde. Men som der bliver nævnt, så laver I vel en kontrakt når arbejdet kommer til at strække sig over længere tid og dermed har større værdi for dig en blot 2000 kr..
Hvis du ikke gør det, så har du vel lige så meget styr på tingene som din kunde. Få skrevet alt ned, så kan man ikke efterfølgende komme med dårlige undskyldninger.
Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.
Jeg har netop modtaget et opkald fra ham, om at han nok skal betale pengene og at han undskylder "misforståelsen" og at han har haft travlt og dermed ikke har besvaret mine mails og opkald de sidste par dage. Ved ikke om han har været på amino og læst denne tråd, men der er i hvert fald sket noget her til morgen :-) Så nu må vi se om der bliver betalt eller ej.
Nej vi har ingen formel kontrakt, men en aftale på mail med beløbet og hans accept i en svar-mail. Vi aftalte prisen i telefonen første gang, og ved et møde anden gang nævnte jeg at prisen var ekskl. moms, og her havde han ingen indvendinger. I bekræftelsesmailen jeg sendte skrev jeg ikke lige at prisen var "ekskl. moms", men det skal jeg huske fremover for at undgå misforståelser, selvom jeg altid har lært at priser i B2B verdenen altid er ekskl. moms. :)
Niels.M, ja du har ret mit tab ville naturligvis være 20%, det gik lidt for hurtigt på tasterne.
Jeg er godt nok lidt usikker. Men jeg mener faktisk at have læst et eller andet sted, at man betragter en pris som værende incl. alt, hvis ikke andet er nævnt.... Altså også moms...
Derfor skal man huske at skrive det, hvis prisen ikke omfatter f.eks. moms... Eller der kommer diesel-tillæg.... Eller andet.