Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

To basale spørgsmål

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 05
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Denne tråd omhandler noget så simpelt som, at hive penge ud af et I/S.
Først og fremmest skal det siges, at jeg og min partner, i vores relativt nystartede firma, stort set ingen viden har om økonomi. Vi betaler selvfølgelig vores moms, men har endnu ikke aflagt et decideret årsregnskab, eller hevet penge ud af firmaet til os selv.
Her kommer de to spørgsmål.

1) Hvordan foregår det, når vi hiver penge ud af firmaet til privatbrug, og hvordan hænger det sammen med vores årsregnskab?

2) Skal vi tale med told og skat om hvordan vi laver vores regnskab, eller skal vi bare gå direkte til en revisor? Her skal det siges, at vi højst sansynligt ikke skal bogføre mere end 20 regninger.
Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 21:38

Hej Morten

Jeg kan ikke svare på begge spørgsmål, vi har endnu ikke kunnet betale løn til os selv. Men jeg kan sige, at i forbindelse med regnskab, så har vi ikke kontaktet SKAT, vi får en revisor til at lave det for os, det gør han om en måneds tid, og så laver han også samtidig vores selvangivelser, det er her jeg ser de helt store udfordringer.

Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Fra Horsens
Tilmeldt 5. Aug 05
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 22:10
Hej Morten,

1) I en personlig eget virksomhed som Jeres I/S, har i fuld råderet over aktiverne. I kan hæve penge fra Jeres firmakonto som i lyster. Bogfør det som "Privat hævning" i Jeres kasseklade.

2) I kan selvfølgelig vælge at lade en revisor ordne Jeres regnskab. Har I mod på at kigge på det selv, vil jeg dog anbefale at I investerer i Summa Summarum (med op til 300 årlige poster i kassekladen er det endda vist gratis) og dertil køber hæftet "Regnskab på pc - med SummaSummarum" af Britt Malka.

Så skulle I være godt I gang.
Fra Horsens
Tilmeldt 5. Aug 05
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 22:11
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:13
Spørgsmål 1:

I "hiver penge" ud af jeres I/S ved at hæve dem fra firmaets bankkonto og sætte dem ind på jeres egne bankkonti. Værre er det ikke. Bogføringsteknisk skal det registreres for at undgå rod, navnlig i de tilfælde, hvor der er flere ejere, som har indskud forskellige beløb og/eller ejer forskellige procentdele af firmaet og/eller hæver forskellige beløb i I/S-et.

I bliver ikke beskattet af det beløb, I hæver fra firmaet - men I bliver beskattet af firmaets resultat (altså indtægter minus fradragsberettigede udgifter) forholdsmæssigt efter ejerandelen af I/S-et.

Spørgsmål 2:

Jeg er fortaler for, at man selv laver så meget som muligt, selvom jeg også delvist lever af bogføringsopgaver. Der er flere forskellige omstændigheder, der taler både for og imod en revisor. Hvis du bor i København, så kik forbi på Københavns Rådhus på onsdag eller torsdag i næste uge, hvor der er Iværksætterfestival, og du kan få en masse gode råd om netop den slags. Gratis og uforpligtende. Bl.a. fra undertegnede.

Herudover svarer jeg privat for at undgå for meget reklame i denne debat :-)

Mange hilsner
Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 22:26
Når man har et privat-ejet firma, så er der ingen regler for hvordan man skal afholde sit årsregnskab osv.
Dvs. at i ikke behøver en decideret revisor til opgaven. 20 bilag er ikke meget, så hvilken som helst bogholder kan hjælpe jer med det. Men en revisor kan garanteret også købes til det meget billigt. Bare lad være med at spørge de store anerkendte firmaer, de er aldrig billige iflg. mine erfaringer. 

I må selv bestemme hvordan overskudet bliver fordelt i firmaet (de penge i trækker ud). I skal bare huske at når i udfylder den udvidede selvangivelse, så skal i vedlægge et dokument hvor man kan læse hvordan fordelingen af overskudet er sket, på hvilket grundlag, samt hvem pengene er gået til. Det er vist det hele.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:00
Dato: 1/25/2006 10:12:55 PM Forfatter: Anette/Inloco
Spørgsmål 1:
I bliver ikke beskattet af det beløb, I hæver fra firmaet - men I bliver beskattet af firmaets resultat (altså indtægter minus fradragsberettigede udgifter) forholdsmæssigt efter ejerandelen af I/S-et.

Dette er som udgangspunkt også korrekt men i mange  I/S'er hvor interessenterne yder en aktiv arbejdsindsats har man en fordelingsnøgle hvor der udover ejerforholdet også henses til de enkeltes indtjening. Dette er særligt udbredt i eks. konsulentbranchen.

Hvis I har planer om på sigt at optage en partner mere vil jeg da iøvrigt klart anbefale ApS formen, da indtræden og udtræden herved bliver betydeligt mere smidigt for jer. Men det er fornuftigt nok at starte det som et I/S. Hvis det giver underskud kan I jo anvende det personligt, hvorimod underskuddet i et ApS kun kan anvendes når/hvis der kommer overskud.  

Med hensyn til revisor/bogføring. Hvad man selv kan og hvad man måske bør overlade til en revisor afhænger det lidt af aktivitetens omfang og indtjeningen. Det er fint nok at lave bogføringen selv, hvis man kan, men er det en virksomhed af en vis størrelse bør man måske overveje at lade revisoren lave de sidste ting. Dvs. efterposteringer, årsregnskab og skatteregnskab. De penge er som regel givet godt ud, fordi der kan ligge nogle muligheder - eks virksomhedsskatteordningen - som menigmand umiddelbart ikke er i stand til at gennemskue.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Skive
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 262
Fra  Dynamic-it web & hjemmesider Granitbutikken salg af granit og granitskærver Skrevet kl. 10:57

Lige en lille ting til spm. 2. I kan selv lave regnskab, bogføring mv.

Det kan som regel godt betale sig at gøre det man er bedst til. Forestil dig at du evt. skal bruge 10 timer på bogføring og din revisor/bogholder skal bruge 2 timer på samme opgave. Så er det måske bedre at du sælger de 10 timer til din kunde i stedet. Derudover er du sikker på at regnskabet bliver stillet korrekt op. En revisor skulle jo gerne kune tjene hans egen løn ind. (Det er somregel ikke den dyre revisor, der sidder og bøgfører, det er somregel en bogholder eller lignende til en væsentlig lavere timeløn

At tænke på denne måde kan lette din dagligdag. Da der heldigvis er andre der er bedre til nogle ting end andre.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)