Hej Aminoer Jeg har i lang tid drømt om at starte min egen webshop, og har besluttet mig for at nu skal det være. Når man starter en virksomhed, så skal man indberette til Skat hvor meget man tror virksomheden kommer til at tjene. Min bekymring går på om dette kommer til at berøre min indtægt fra mit nuværende fuldtidsjob sådan rent skattemæssigt, selvom der ikke bliver udbetalt løn til mig fra den nystartede virksomhed? Vil mit fradrag blive mindre selvom jeg vælger ikke at udbetale løn fra webshoppen, men i stedet lader pengene blive i virksomheden ind til man begynder at tjene rigtige penge på den? Grunden til at jeg spørger er at jeg har en ret stram privatøkonomi, da min kæreste arbejder på deltid og at vi venter os barn her til august. Jeg har derfor ikke råd til at få mindre udbetalt end jeg gør nu. Jeg håber i forstår mit spørgsmål. Venlig hilsen Jensen88 |
1 ja du skal opgive dit forventede overskud i din forskudsopgørelse, men kan starte med 0 og så rette op efterhånden som du ser din indtægt bliver til noget - du bør ikke undlade og så stå med et skatteproblem når året er gået
2 Ja dit fradrag vil blive nedsat så din skat betales i første omgang via dit faste arbejde
3 Det har intet at sige om du hæver eller ikke hæver. Du betaler skat af dit overskud og det du hæver har ikke betydning for overskud, for det foregår i status - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html
4 De får vel ikke mindre hvis du opgiver det du venter at tjene, så får du vel mere hvis du tjener det - Ret præcist får du vel der ved 54 kr for hver 100 kr du venter at tjene ekstra til sig selv. Kun hvis du betaler skat uden at tjene noget, vil det selvklart koste i første omgang, men det får du retur. Det undgår du ved at lave budget og starte med at lægge lidt ind i forskud i rubrik 221 i den udvidede selvangivelse, og så rette det op gradvis under året som du ser overskuddet blive til noget.
Du vil stå elendigt hvis du tæt på årsafslutning ser du har et overskud du ikke har betalt skat af, når din økonomi er stram OG - du kan jo også risikere at tabe penge på en webshop, så ha risikoen med i hovedet
Læs også lidt om skat om moms basalt set hvis du vil starte selv - her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html
Held og lykke med shop og kommende barn
vh John H