Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er en aftale bindende

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 8. Aug 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for et halvt år siden startet en virksomhed sammen med en partner. Kort sagt går virksomheden ud på, at vi formidler freelance konsulenter indenfor IT markedet. Når en konsulent formidles af os til en kunde, aftales en timepris, og af denne timepris tilfalder der os et fee pr. time. Da vi startede idéen/konceptet op lavede min partner et skriftligt oplæg til en samarbejdsaftale. I denne aftale indgik alle de praktiske "spilleregler" omkring vores samarbejde. Hvordan overskuddet skulle deles, hvordan reglerne var, hvis vi ville sælge virksomheden, reglerne omkring hvordan vi kunne købe hinanden ud, m.v. Denne aftale er kun beskrevet i en mail. Vi blev desværre overhalet af vores egen succes, og fik hurtigt de første konsulenter solgt ud, og de første penge i kassen. Dette er sket inden vi har nået at etablere et APS. Så det indtjente overskud blev i første omgang indbetalt til min partners eksisterende virksomhed, som han selv ejer. Planen var at vi skulle etablere vores APS her i Januar, men nu har vi besluttet, at jeg af forskellige årsager skal udtræde af vores samarbejde. I vores oplæg til samarbejdsaftale står beskrevet, at vi deler overskuddet med en nøgle der hedder 60/40 (min andel er 40), og der står tilmed i aftalen, at hvis han ønsker at købe mig ud, skal der tilfalde mig 40 % af det indjente overskud multipliceret med en faktor 3. Den faktor skal afspejle betaling for det brand, som jeg har været med til at opbygge, m.v.

Men nu er min partner pludselig vendt om på en tallerken. Han vil ikke give mig en øre, og henviser til, at vi endnu ikke har etableret et APS, og at vi ikke har nogen underskrevet kontrakt på vores aftaler om udtrædelse, fordeling af overskud, m.v. Dettte hævder han, selvom jeg i flere mails fra ham kan dokumentere, at han henviser til det oprindelige oplæg til samarbejde, som han udarbejdede i starten.

Mit spørgsmål er nu, om jeg kan gøre krav på det beløb, som reglerne beskrevet i samarbejdsaften om "udkøb" af en parner tilsiger. Kan denne aftale betragtes som juridisk bindene, hvis jeg kan dokumentere via mails, m.v., at det var de regler, som vi var enige om ?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det omtalte dokument er en ejeraftale, som er udarbejdet til indgåelse i forbindelse med stiftelse af et ApS, er den ikke gældende for jeres nuværende setup.

Hvis alt har foregået i din partners virksomhed har du som udgangspunkt et problem, da du så ikke er ejer. Omvendt må der så være tale om et ansættelsesforhold, hvor du er berettiget til løn, feriepenge, opsigelseperiode m.m.

Jeg vil anbefale dig at gå til en advokat, hvis du mener du har noget til gode, da denne slags tvister er svære at udrede.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvad, så er der jo ingen vej udenom en advokat. Så koncentrer dig om at finde en, der har med den slags sager at gøre.

Han kan så råde dig til om du går efter en andel i forhold til den aftale, I har arbejdet på i jeres mail eller om I går efter et honorar for udført arbejde.

Alt vil afhænge af, om du kan dokumentere din indsats. Altså om kunder, korrespondance eller andet kan belægge, at du har lagt et stykke arbejde i firmaet.

Tilmeldt 8. Aug 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Der har aldrig været tale om et eventuelt ansættelsesforhold. Det har fra starten været klart, at intentionen var, at vi skulle oprette et APS. I den forbindelse lavede min partner et oplæg til samarbejdsaftale/stiftelsesdokument, hvori de forskellige regler blev beskrevet. I de møder vi sidenhen har afholdt, og i de forskellige mails vi har sendt til hinanden, har der aldrig været nogen tvivl om, at intentionen var at oprette et APS, og at dette APS skulle fungere i.f.t. de regler som er beskrevet i oplægget. Af regnskabsmæssige årsager ville vi dog vente med at oprette APS til den 01.01.2014.

Vi kom dog hurtigt igang med at tjene penge i efteråret, og derfor rykkede jeg ham flere gange for at få oprettet en midlertidig kontrakt på vores aftaler, i tilfælde af, at der på et tidspunkt indtil oprettelsen skulle opstå nogle tvivlsspørgsmål om de økonomiske forhold. Det fik han aldrig gjort, men henviste løbende til hans oplæg til aftale, når jeg havde spørgsmål.

Nu har vi så sammen besluttet, at jeg skal udtræde af samarbejdet, og jeg vil selvfølgelig gerne have økonomisk kompensation i forhold til de regler, som er beskrevet i hans oplæg. Her står at han kan købe mig ud til en pris der er lig med 40 % af de indtjente overskud x 3.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

thof:
Jeg har for et halvt år siden startet en virksomhed sammen med en partner.

 

Som jeg læser tråden er der ikke uenighed mellem jer om at I rent faktisk har drevet virksomhed sammen?

Hvis der er tilfældet så har i rent faktisk haft et interessentskab. hvor der ikke er nogle formelle krav omkring stiftelsen. Den kan være mundtlig (hvad der er aftalt er så svært at dokumentere) aftalt eller som jeg ville argumentere for i dine sko skriftlig (din partners oplæg til samarbejdsaftale).

At det i praksis er et  I/S vil i bedste fald betyde at jeres samarbejdsaftale er gældende (forbehold for at jeg ikke kender den eksakte korrespondance mellem jer). I værste fald hvis aftalen ikke kan gøres gældende er der tale om 50% - 50%. Hvis I ikke kan blive enige om at din makker skal overtage din halvdel - ja så opløses I/S og boet deles mellem jer. Det giver dig kun 50% af det hidtidige overskud.

Problemet for dig er at I aldrig har fået formaliseret virksomheden og kørt det via hans virksomhed. Så det ville være relativt enkelt for ham at forsætte konceptet i eget regi.

Så på med vanten - du har gode kort på hånden. Det at I ikke fik stiftet et ApS er ikke nok til at tilsidesætte aftalen.

/Henrik

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

thof:
40 % af de indtjente overskud x 3.

Det er jo rundt regnet 120 %. Kan da umiddelbart godt forstå, han ikke er helt vild med den løsning...?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

thof:
Nu har vi så sammen besluttet, at jeg skal udtræde af samarbejdet, og jeg vil selvfølgelig gerne have økonomisk kompensation i forhold til de regler, som er beskrevet i hans oplæg. Her står at han kan købe mig ud til en pris der er lig med 40 % af de indtjente overskud x 3.

Som du beskriver det, er ejeraftalen udarbejdet til det ApS i aldrig har fået stiftet. Den er derfor ikke gældende.

Tilmeldt 8. Aug 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ifølge de forums, som jeg har kigget i, kan en skriftlig aftale på mail, endda også muntlige aftaler, godt være juridisk bindende, uden at der foreligger en underskrevet konttakt.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

thof:
Ifølge de forums, som jeg har kigget i, kan en skriftlig aftale på mail, endda også muntlige aftaler, godt være juridisk bindende, uden at der foreligger en underskrevet konttakt.

Alle aftaler (som er lovlige) er juridisk bindende, men problemet ligger i bevisbyrden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46456
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene du ikke kan få et klart svar uden at sidde med en jurist der gennemlæser aftalen og loyalt får beskrevet forløbet fuldt ud.

Jeg er vel egentlig bare enig i, at der er mange muligheder.

I har drevet et ikke reg. I/S - ja ud fra jeres aftaler formentlig - men I har drevet det i hans virksomhed (personlig?) og hans risiko og hans skat, eller er den delt (eller bare ikke afgjort endnu)

Mailen, handler den om en kommende ApS aftale og forudsatte den indbetaling af ApS kapital eller var den helt generel?

Overskud-  før eller efter skat - burde jo nok være klarere formuleret i en aftale

ER der overskud eller - når det har kørt så kort, måske ikke overskud af betydning - eller kørte det lang tid i 2013 - bare i hans selskab og hvorfor

Kan overskud adskilles fra øvrig drift af den virksomhed (hans) det er blevet kørt i.

Har du har haft den rolle i at skaffe indtjeningen som den aftale i indgik forudsættede (hvis den sagde noget om det, det burde den i alle fald)

Hvis I ender i retten og du træder ud kort/eller hvad det er - tid efter og inden et ApS er påbegyndt, vil retten så mene det svarer til intentionerne i den måske dårligt formuleret aftale i en mail - at du skal ha 40% af overskuddet x 3 = mere end hele overskuddet ved at skulle/ville ud inden det rigtigt er begyndt - svarer det til intention og den faktiske arbejds/evne fordeling. (kom du med ideen eller alle kunderne, står du godt - ellers ???)

Der er mange flere ting, så jeg vil bestemt mene du er nødt til at gå til en jurist med alt hvad du har inkl. hvis du har overblik over hvad det er for et overskud i slås om

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)