Hej, jeg har en grillbar/café, SKAL man havde en revisor eller kan man selv bogfør sine indtjeninger og udgifter? hvis svarede er ja, kan en af jer hjælpe mig med komme i gang med bogfør regnskabet selv? betaler gerne for det. I sidste ende spar man jo en revisor som ikke laver en dyt :) v.h |
Nej du skal ikke have en revisor, jeg er uddannet revisor. Arbejder dog som controller, jeg kan godt lære dig at bogføre.
Har et bogføringsprogram, der er bygget på excel som jeg selv har lavet, og jeg laver til tider bogføring for venner og bekendte.
Min personlige erfaring er at de her online bogføringsprogrammer er langsomme at bogføre i.
Vær opmærksom på hvis du bruger gas, så skal den bogføres på flere poster CO2, moms, ren pris, og så modposetres kontoen eller i kassen.
Du kan tage et AMU kursus i bogføring, hvis du er ledig er det gratis, ellers koster det ca. 500 kr.
Der hvor du skal bruge en revisor er til skatterådgivning, fordi det kan spare dig for en masse.
Lad os antage SKAT kommer ud og tjekker et fiktivt pizzarias regnskab, når de sælger en pizza kontant, undlader de nogen gange at taste det ind.
Pizzariaet har solgt 2000 pizzaer i 2013. SKAT kan se at den 1 jan 2013 havde pizzariaet 0 pizzabakker. De har købt 5000 pizza bakker, og der er kun 1000 tilbage. Så de har brugt 4000 pizzabakker, problemet er at i deres regskab har de kun solgt 2000.
Så vil SKAT nok tænke at det her er et forsøg på skatte-unddragelse.
Straksafskrivninger, skattefri kørsel i privat bil, fradrag på ca. 3 kr og 80 øre de første 20.000 km. Det et fradrag på 76.000 kr. om året.
Hvordan afskriver du på inventar, se afskrivningsloven. Jeg har set selvstændige der ikke har brugt skatte-rådgivning, som i en periode på 3 år har snydt sig selv for 150-200.000 kr.
Du kan også få et bogførings-firma til at lave regnskabet, de er langt billigere.
Håber du har styr på skatten, og du kender forskellen på virksomheds-ordningen og kapitalafkastordningen. Du skal vælge mellem de to ordninger og det har ret stor betydning om du vælger rigtigt. Når virksomheden er 1½ år gammelt, så kan du ikke skifte mellem ordningerne, så er du bundet til det valg du har taget.
Held og lykke med projektet
Mikael