Min revisor er desværre på ferie og jeg ligger simpelthen søvnløs om natten. Jeg starter uddannelse på mandag og samtidig køber jeg en uddannelse. Min plan er at tage nogle kurser og begynde så småt at udføre behandlinger, så jeg kan opbygge et kundegrundlag. Jeg vil først høre om jeg må udføre skønhedsbehandlinger i en lejet lejlighed? (og tage penge for det) Kan jeg vente med at momsregistrere mig og efter endt uddannelse, kan trække moms fra de kurser og inventar jeg har købt inden jeg momsregistreres. Hvilke konsekvenser vil det have for mig at blive momsregistreret nu, inden jeg er færdig med uddannelsen? Og hvad hvis jeg ikke kan omsætte for 50.000 årligt? Har tænkt selv at ligge penge i projektet, kan jeg smide 100.000 efter kurser og inventar og efter lånoptagelse trække de penge tilbage til min private konto? Håber der sidder nogle kloge mennesker som kan hjælpe mig lidt på vej. Er sikker på jeg har flere spørgsmål, når jeg først har fået svar og prikket hul på 'bylden' |
Hej Mette
Jeg kan ikke se, hvad der skulle være galt i at udføre behandlinger i en lejet lejlighed, medmindre der i lejekontrakten står noget om det.
Du kan ikke fratrække moms, hvis du ikke er momsregistreret. Du kan sagtens være momsregistreret uden at omsætte for over kr. 50.000 årligt.
Det lyder desuden til, at du har en del opstartsomkostninger det kunne være rart at få momsfradrag for. Hvis du betaler disse omkostninger fra privaten vil der opstå en mellemregning med dig. Denne mellemregning kan du, når der er penge til det, skattefrit hive ud til dig selv igen (det var jo i forvejen beskattede midler du havde lånt virksomheden).
Er dine behandlinger rettet mod private personer eller virksomheder?