Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MOMS mm

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Min revisor er desværre på ferie og jeg ligger simpelthen søvnløs om natten. Jeg starter uddannelse på mandag og samtidig køber jeg en uddannelse. Min plan er at tage nogle kurser og begynde så småt at udføre behandlinger, så jeg kan opbygge et kundegrundlag.

Jeg vil først høre om jeg må udføre skønhedsbehandlinger i en lejet lejlighed? (og tage penge for det)

Kan jeg vente med at momsregistrere mig og efter endt uddannelse, kan trække moms fra de kurser og inventar jeg har købt inden jeg momsregistreres.

Hvilke konsekvenser vil det have for mig at blive momsregistreret nu, inden jeg er færdig med uddannelsen? Og hvad hvis jeg ikke kan omsætte for 50.000 årligt?

Har tænkt selv at ligge penge i projektet, kan jeg smide 100.000 efter kurser og inventar og efter lånoptagelse trække de penge tilbage til min private konto?

Håber der sidder nogle kloge mennesker som kan hjælpe mig lidt på vej. Er sikker på jeg har flere spørgsmål, når jeg først har fået svar og prikket hul på 'bylden'

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 00:15

Hej Mette

Jeg kan ikke se, hvad der skulle være galt i at udføre behandlinger i en lejet lejlighed, medmindre der i lejekontrakten står noget om det. 

Du kan ikke fratrække moms, hvis du ikke er momsregistreret. Du kan sagtens være momsregistreret uden at omsætte for over kr. 50.000 årligt.

Det lyder desuden til, at du har en del opstartsomkostninger det kunne være rart at få momsfradrag for. Hvis du betaler disse omkostninger fra privaten vil der opstå en mellemregning med dig. Denne mellemregning kan du, når der er penge til det, skattefrit hive ud til dig selv igen (det var jo i forvejen beskattede midler du havde lånt virksomheden). 

Er dine behandlinger rettet mod private personer eller virksomheder?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19

Du skal ofre en revisor på at svare dig men

Ja du må udføre behandlinger fra leje bolig men uden moms og du kan så ikke trække noget fra i moms siden 

Ja du kan vente med at momsregistrere dig men du kan ikke trække en uddannelse fra. Kun hvis du er virksomhed og det er nødvendig videreførelse af eksisternde uddannnelse - inventar kun hvis du ikke har taget det  i brug på nogen måde inden du har virksomhed og max 6 mdr tilbage

Du vil få moms pligter og fordele når du registrerer dig - før eller siden

Du kan ikke trække din uddannelse fra uanset hvad du gør - der er intet fradrag for ny uddannelse

Jeg har svaret ud fra række følgen af dine spørgsmål

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Skrevet kl. 00:27

Det er ikke uddannelsen jeg vil trække fra, men supplerende kurser som jeg har mulighed for at tage nu, imens jeg uddanner mig. Jeg må så ikke bruge fx behandlerstolen nu i min lejlighed og så efterfølgende stille i min klinik for derefter når jeg er momsregistreret at trække fra og ej heller de supplerende kurser jeg tager inden uddannelsen er færdig.?

Det der er i det er. Jeg er uddannet sygeplejerske og vil købe en kosmetologuddannelse. Denne giver kun begrænset adgang til de behandlinger jeg vil udføre, men fordi jeg er sygeplejerske, kan jeg tage mange kurser allerede nu, jeg ville gerne købe en stol til 'kunderne' som jeg kan bruge i min lejlighed og allerede nu, imens jeg er på skole udføre nogle behandlinger i mit hjem. Forstår jeg korrekt at jeg gerne må udføre behandlinger hvis jeg ikke er momsregistreret? At jeg sagtens kan købe stol og kurser, men at disse ikke kan trækkes fra når jeg åbner klinik til sommer?

Tilmeldt 11. Jan 14
Skrevet kl. 00:32

Mine behandlinger er rettet mod private. Men det er nemlig korrkt at der er mange udgifter, hvor jeg ville kunne trække momsen fra. Bl.a på uddybende kurser indenfor ansigtsbehandling og også maskiner og behandlerstol.

Ville gerne starte stille op i lejligheden, men vente med at momsregistrere mig til jeg åbner klinik til sommer, men vil samtid også gerne trække momsen fra disse kurser og maskiner. Jeg har selv noget kapital jeg kan smide i projektet og tænker det vil gavne muligheden for at låne penge til klinik og mere udstyr samt kurser, men så vil jeg jo efterfølgende gerne have de penge jeg har til mig selv privat tilbage på min privatkonto :)

Tilmeldt 11. Jan 14
Skrevet kl. 00:40

Den med kurser er altid svær - og det gør det ikke nemmere at det er ejeren i en enkeltmandsvirksomhed der ønsker fradrag. Din kosmetologuddannelse kan du ikke fradrage da den er kompetencegivende. De andre kurser lyder heller ikke til at være fradragsberettiget, medmindre du kan overbevise SKAT om, at det er vedligeholdelse og efteruddannelse af allerede eksisterende kompetencer. Det er altid lidt af en gråzone - så hør din revisor ad. 

I og med du ikke handler med momsregistrerede virksomheder, som kan tage momsen hjem - men med private der ikke kan - vil det være oplagt ikke at lade sig momsregistrere (så længe du ikke omsætter for over kr. 50.000.) Nu har jeg aldrig rigtigt fået helt forståelse for alt det der kosmetologi og de ting der skal bruges for at starte op - men umiddelbart ville jeg ikke tro at opstartsomkostningerne ville kunne retfærdiggøre en momsregistrering. Hvor høje regner du med opstartsomkostningerne som du kan trække moms fra bliver?

Tilmeldt 11. Jan 14
Skrevet kl. 00:56

Har fundet mig en billig stol og tilbehør, 8000 + moms. Men de kurser jeg tager er med maskiner og de løber op i 35000 + moms. Efterfølgende kan maskiner snildt løbe op i alt mellem 20.000 og 100.000, men til den tid vil jeg uanset hvad være momsregistreret.

Mener du godt jeg ville kunne bruge min private formue på kurser og maskiner, lad os sige 50.000 og så om 5 måneder låne 250.000 og med det samme trække de 50.000 tilbage på min opsparing?

Tror jeg skal have fat i min revisor før jeg gør mere med kurser, maskiner og stol :) Men tak for jeres svar det har alligevel hjulpet en del.

Et andet spørgsmål er om jeg skal tegne forsikringer, altså når jeg har taget min uddannelse. Så jeg hvis jeg bliver syg kan få hjælp? Er der andre forsikringer jeg skal tegne når der i begyndelsen kun er mig. Tænker her kun på når jeg har åbnet min klinik.

Tilmeldt 11. Jan 14
Skrevet kl. 01:06

Jeg bliver under uddannelsen i stand til at udføre basis ansigtsbehandlinger og ved at tage forskellige kurser kan jeg udføre ansigtsbehandlinger med forskellige maskiner, er det ikke en kompetence udvikling? Tænker nemlig at det så måske er en ide at vente med disse kurser til jeg er blevet momsregistreret, for de vil ikke kunne trækkes fra efterfølgende vel?

Tilmeldt 11. Jan 14
Skrevet kl. 01:12

Lad os opstille eksemplet med de henholdsvis kr. 8.000 + moms og kr. 35.000 + moms og sige at du omsætter for 50.000. Hvis du lader dig momsregistrere vil du have en omsætning på kr. 40.000 (prisen bliver det samme og denne gang skal du afregne moms) og udgifter for (hvis disse kurser er fradragsberettiget) kr. 43.000. Resultat på kr. -3.000.

Hvis du ikke lader dig momsregistrere vil du have en omsætning på kr. 50.000 og udgifter for kr. 53.750. Resultat på kr. -3.750. 

Hvis du indskyder kr. 50.000 af privat beskattede midler, ville du kunne hive disse ud af virksomheden når der er penge til det skattefrit. Igen her er spørgsmålet så om de kurser er privat eller ej.

Problemet med ovenstående er at det nok ikke er realistisk med en omsætning på lige præcis kr. 50.000. Derudover kan der kan også være andre omkostninger til almindelig drift som kontorartikler som du gerne vil fradrage momsen af. Ligeledes er der også det store spørgsmålstegn omkring udgifterne til kursus, hvorvidt disse er fradragsberettiget (kompetencegivende/vedligeholdelse).

Under alle omstændigheder er du nu bedre rustet til dit møde med din revisor når han/hun kommer tilbage fra ferie.

Ang. forsikringer er jeg på dybt vand. Så vidt jeg har forstået er der ikke pligt i enkeltmandsvirksomheder til forsikringer, men det kunne nok være en god ide. Det ved John eller din revisor helt sikkert mere om.

Tilmeldt 11. Jan 14
Skrevet kl. 01:29

Puha,, tak for svar.. Men tror nu ikk jeg får sovet mere før min revisor kommer hjem ;) Det er godt nok svært, selv om jeg føler mest for momsregistrering og fradrag, så skal det jo også kunne betale sig i den sidste ende...

Endnu engang tak for hjælpen.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)