Hej Sten og Jer Andre :)
Hvis man er helt ny indenfor Adwords og ikke har nogle data eller dataopsamlingspunkter(konverteringssporing) så er det meget svært at lave nogle virkelig gode resultater med Adwords, SEO eller andre trafikkanaler. Bevares man kan da godt få nogle kunder hist og her, men hvis man helt granulært ikke ved hvad der giver kunder, så spilder man altså bare ufatteligt mange penge, og mister alt for mange kunder.
For at få mest muligt ud af din online markedsføring lokalt, handler det forsimplet om:
Sporing(call tracking, konverteringssporing osv)
Forskellige trafik kanaler (Adwords, SEO, places os
Landingssider( hvor du overtaler den besøgende til at blive til en kunde eller tage kontakt)
Med de ovenstående elementer på plads har du nu en god chance for at begynde at måle på hvad en kunde koster dig at få, fra de forskellige kanaler, på de forskellige landingssider osv.
Her er det så at det forsimplede bliver lidt mere avanceret fordi:Bare indenfor Adwords er der et gigantisk sæt af muligheder, klikpriser, optimeringer, søgeordstyper osv osv der skal styr på, og ikke mindst at det hele skal vises til dine lokale kunder. Her er der så mange der vil tænke ok jamen det er jo bare at sætte en geografisk afgrænsning og så vises mine annoncer ikke til andre uden for det område og kun til de relevante. Dette er desværre LANGT fra tilfældet, vi har brugt enorme mængder tid og ressourcer på at optimere på præcis dette område - og gøre det stadig - og det er ikke noget man gør som en nybegynder, ej heller som en der har siddet med Adwords på deltid i selv et år eller mere. Hver af disse trafikkanaler, SEO, Places osv kræver efter min mening eksperter der ved hvad de snakker om, og pengene er ofte rigtig godt givet ud, hvis ellers man rammer de rigtige eksperter. Og som sagt af så mange andre før, så er det altså meget bedre at du koncentrerer dig om det DU er god til og lader andre gøre det de er gode til.
Jeg kan sige personligt at jeg er glad for at vi 100% koncentrerer os om Google Adwords fordi det netop er så avanceret - når man virkelig dykker ned i det - og jeg er rigtig glad for at vi ikke også har bredt os over SEO, Email marketing osv osv, selvom vi har masser af viden omkring de områder også.
Min Fremgangsmåde ville være:
Hvis aldrig man har sporet sine konverteringer før og derfor ikke ved hvilke søgeord og trafikkanaler der konverterer, så ville jeg i denne tid med "not provided" starte ud med Adwords kombineret med sporing i form af Call Tracking, sporing på kontakt formularer og evt kombineret med offline konverteringssporing for at verificere konverteringerne.
Call Trackingen er hvor telefonnummeret udskiftes hver gang der kommer en ny besøgende ind på websitet og dermed vil man kunne spore helt ned på søgeordsniveau hvilke søgeord der er ender med opkald. Man vil også kunne bruge statiske telefonnumre til specifikke trafikkanaler/kampagner.
Da vi laver Adwords til mange forskellige små brancher er vi netop som de eneste i DK - efter min viden - begyndt at tilbyde gratis Call Tracking i vores Adwords pakker for at kunne få den ekstra viden som er helt essentielt for at kunne bruge kundernes budgetter bedst muligt. Call Tracking koster normalt fra ca. 495kr om måneden og det giver vi faktisk gratis med i vores pakker som starter fra 995kr om måneden hvor man så selv betaler til kliks. (Lidt skamløs reklame ;) )
Fordele hvis man er flere sammen indenfor en bestemt branche/branchenetværk
Den brancheforståelse og viden vi får opsamlet er virkelig noget hele branchen får noget ud af, så er man fx et branchenetværk eller lignende så kan alle indenfor den branche virkelig få nogle gode resultater ud af at kollegaerne også bruger det. Det svarer lidt til at du selv får de data der svarer til alle dine kollegaers budgetter lagt sammen, derudover vil man så også indenfor branchenetværket kunnet sparre omkring hvad der fungerer bedst.
Bare send en PM eller mail(kim@adjustmarketing) hvis i vil vide mere, også hvis i selv vil igang, jeg ligger inde med en masse viden i helt sikkert kan bruge :)
Vi har lavet en lille brancheoversigt med nogle af de brancher vi laver Adwords for, men det er faktisk kun et udpluk, så bare spørg hvis ikke i kan finde jeres branche :)
http://adjustmarketing.dk/adwords-markedsforing-til-tomrere/
Vi prøver så vidt muligt at fylde ovenstående brancher med mere og mere info med tiden, således også dem der selv ønsker at rode med Adwords også kan prøve dét hvis de selv vil have hænderne beskidte ;)
Jeg er desuden meget interesseret i at høre fra forskellige håndværker eller andre lokale firma for at høre mere omkring hvordan de selv bruger deres penge online og offline til at markedsføre deres virksomhed i må meget gerne skrive til mig privat om dette evt. hvis i er interesseret i at lære mere selv også, da jeg tror på at man indenfor hver enkelt branche vil kunne hjælpe hinanden uhyggeligt meget hvis man havde muligheden.
Med Venlig Hilsen
Kim Sand Sørensen
Adjust Marketing ApS