Kære Aminoer Håber at jeg kan få lidt uvildig råd og vejledning.
Min situation er således : Jeg er pt 27 år, aner ingenting om formue forvaltning. Har fået investerings råd og tips fra flere forskellige banker, (som alle ) naturligvis anbefaler egne investeringsprodukter.
Jeg har en landbrugsejendom i udlandet, som jeg udstykker til boligudbygging. For nogle år siden solgte jeg noget jord til ca 28 mio danske kroner, og efter skattefar i begge lande tog deres del, sad jeg tilbage med ca små 10 mio.
Idag har jeg ca 3-4 mio tilbage. Jeg har brugt en del af den oprindelige sum på skæg og ballade, biler, rejser, lejlighed og sommerhus. Har kun brugt så meget fordi jeg ved at der kommer et yderligere salg indenfor de næste 2 år.
Iløbet af de næste 2 år vil jeg have frasolgt den resterende del af ejendommen, hvilket efter skat vil give ca 25-30 mio på kontoen.
Hvad gør man når man er forsigtig af natur, og ikke kun vil lytte til de "råd" som banksælgerne kommer med, og vil have at pengene skal række resten af livet??
Glæder mig til at høre jeres input
(ps, vidste ikke helt hvor jeg skulle poste indlægget, så det blev bare herinde) |
her er mine egne investeringsråd, NB! jeg giver på ingen måde nogen garantier
1. lav en liste over firmaer du godt kunne tænke dig at investere i.
2. find deres net income fra wikipedia og derefter tager du så markedsværdien og dividerer med netto indkomsten (hvis tallet du får ud ikke overstiger 15 og det ikke er i en døende branche så overvej kraftigt at købe op)
3. Du kan også finde firmaer der har fremtidens teknologi og investere i dem det er dog lidt Risky bizz, så derfor anbefaler jeg en 50/40/10 løsning. altså dvs du sætter 50% af dine penge i obligationer/lader dem stå som kontanter, 40% investerer du i firmaer som du finder interessante ift. ovenstående model og de sidste 10% investerer du i ipo fresh companies (altså dvs firmaer som har patentet på fremtidens teknologi).
Nb! grunden til at jeg foreslår en 50/40/10 model er fordi ingen kan spå, og lige en sidste ting hold dig langt væk fra Europæiske og nordamerikanske obligationer køb hellere i chile, brasilien og kina.