Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man medtage bilag dateret tidligere end virksomhedsopstart?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

...og glædelig bagjul :-)

Jeg har et enkelt spørgsmpl, som jeg håber der er et klogt hoved der kan hjælpe med at besvare.

Mit spørgmål er som følger:

- Kan man medtage bilag i virksomhedsregnskab (og dermed opnå fradragsret) som er dateret før virksomhedens opstartsdato?

...og i så fald

- Er man så nødsaget til at lave en tilbageskrivning af datoen for virksomhedens start således at den ligger før de daterede bilag (mener at have læst at det er fuldt legalt) - altså sådan at forstå at man eksempelvis registrere virksomheden 1/7-2014, men at man registrere startdatoen til at være 1/3-2014 (hvis det giver mening at forklare det sådan)

...Alternativt

- Kan man dække udgifterne som privatperson (f.eks 50.000 i udgift til hjemmeside m.v.) og så overføre værdien senere til virksomheden?

Gode hilsner

AJ

Til de det måtte interesse handler det om, at jeg af skattetekniske grunde ikke kan lave opstsrt af ny virksomhed nu og her. Alligevel vil jeg gerne lave nogle indledende tiltag og starte helt i det små. Men da dette indebære mindre investeringer/udgifter, vil jeg jo gerne - om muligt - gøre brug af fradraget for udgift såvel som moms.

Håber der er nogen der kan gøre mig lidt klogere

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 21:35
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42

som Jesper har svaret Max 6 mdr inden - men jo tættere på jo mere sikker på fradraget OG det skal naturligvis være klart, at det er omkostninger taget for at få virksomheden i drift OG man må ikke inden har faktureret noget uden moms

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Apr 07
Skrevet kl. 23:09

Tak for svar, d'herre!

Det tror jeg faktisk løser en stor del af min udfordring idet 4-6 måneder var nogen lunde den tidshorisont jeg havde i tankerne

Mvh

AJ

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13

godt - husk nu at det skal være klart at det er for virksomheden tingene er købt og at de 6 mdr er noget der ligner et absolut max, og jo tættere på opstart, jo mere sikker er du på at få udgiften godkendt. Loven siger ikke 6 mdr - men det er kotume at skat accepterer OP til - så længe det er helt klart for virksomhedens start (tages ikke i brug inden privat f-eks. som telefon - ipad o.l.) som sådan og slet ikke nogen momsfrie fakturaer udsendt fra dig inden)

vh

Tilmeldt 7. Apr 07
Skrevet kl. 23:23

Jeg kan se i der i tekten til Jesper's lin står formuleringen "jo tættere på starten udgifterneer afholdt, desto større er sandsynligheden for, at du får fradrag for dem". Skal man mon deraf udlede at man aldrig rigtigt helt ved med sikkerhed om frdragsretten anerkendes?

Jeg er fortsat lidt usikker på, om jeg ved virksomhedsregistreringen så skal tilbagedatere startdatoen. Altså sådan at jeg f.eks. starter op/registrere 1/7-14  ....og så laver opstartsdatoen til at være 1/1-14 for at sikre fradragsretten  ...eller er det ok at starte op 1/7 og så medtage bilag optil 6 måneder øfr denne dato?

Tilmeldt 7. Apr 07
Skrevet kl. 23:28

Hej John

Det kunne godt give et problem.

For jeg udfakturere faktisk små personlige fakturaer i øjeblikket (under 50.000). Det er dog ikke i sammenhæng med den omtalte planlagte virksomhed, men alene en del af min personlige lønindtægt. Men det kan jo nok være sin sag at forklare den forskel overfor Skat.

De udgifter jeg vil have i opstart af virksomhed er alle elementer der relatere sig direkte til netop denne virksomhed  ...grafisk arbejde, hjemmside, licenskøb m.v.  ...ting der kunne have semi-privat karakter (tlf, computer, bil osv) er ikke på tale (i hvert fald ikke i perioden op til selve opstarten

Mvh

AJ

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:33

AJ:
For jeg udfakturere faktisk små personlige fakturaer i øjeblikket (under 50.000). Det er dog ikke i sammenhæng med den omtalte planlagte virksomhed, men alene en del af min personlige lønindtægt. Men det kan jo nok være sin sag at forklare den forskel overfor Skat.

Hvis vi taler om at din kommende virksomhed er et enkeltmandsvirksomhed  så skelnes der ikke mellem aktiviteterne. Har du allerede nu en forventning om at du vil have en omsætning over 50.000 kr. i de kommende 12 måneder - så er der tale om registreringspligt allerede nu.

Du vil således ikke kunne fortsætte med at fakturere uden moms og så  samtidig opnå momsfradrag for dine indkøb i samme periode.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44

Ja som Henrik har forklaret, så skelnes der ikke i forhold personlig virksomhed mellem aktiviteter så har du nogen som helst ikke momset omsætning ud af huset, så vil du ikke kunne fratrække moms på nogen køb i den periode.

De 6 mdr er ikke lov bestemte som du er inde på, det er kutyme og jo tættere på jo større sandsynlighed men hvis ikke du, som beskrevet, fakturerede privat uden moms, ville helt rene virksomhedsomkostninger generelt OP til 6 mdr inden blive accepteret. Det er netop dem som ikke nødvendigvis er helt rene, tlf, computer, bil osv der skaber klare problemer, mens firmawesitet, visitkort osv er oplagt ok

Du skal endeligt registrere nu for ikke at blive fanget af det at du har faktureret uden moms

vh

Tilmeldt 7. Apr 07
Skrevet kl. 23:52

jeg forstår jeres pointe men det er lidt tricky

For i mit nuværende setup fakturere jeg mindre ting ved siden af min A-løn da dette er kotume i den branche jeg p.t. færdes i. Disse udfaktureringer er netop i en størrelsesorden der ligger på ca. 25-40.000 årligt.

Til gengæld forholder det så anderledes med det påtænkte nye firma. Her vil der være almindelig udgifter såvel som indtægter (som indeholder moms). Så i dette regi kan jeg selvsagt ikke køre tingene uden at have en registreret virksomhed og dermed CVR-nr. Når jeg tøver med at registrere nyt CVR-nr, så skyldes det alene at jeg har en restance hos Skat (måske både Henrik og John erindrer mit indlæg omkring netop denne sag, da i begge var ganske behjælpelige med respons også dengang). Det har betydet at jeg har været mere eller mindre nødsaget til at lukke min oprindelige virksomhed ned for så at fortsætte min aktiviteter baseret på A-indkomst. At dette er muligt skyldes alene at dette er en eksiterende mulighed i min branche, hvilket må aiges at være en tilfældighed til min fordel.

Så derfor handler det meget om hvor langt jeg kan "trække" den inden jeg igen "melder mig ind i kampen" og får CVR-nr. For det er nemlig sådan at Skat har vist sig særdeles aggressive overfor mig når jeg optræder som firma (enkeltmandsfirma) og markant mere imødekommende når jeg er et individ (lønmodtager).

Så groft sagt kan man sige at jeg gerne vil forberede mig og gøre så meget forarbejde som overhovedet muligt, således at jeg - når jeg forhåbenligt kan starte op igen og har samlet sammen til sidste del af min skatterestance - kan virke og får omsætning/indtægt så hurtigt som muligt. Det vil alle selvfølgelig gerne, men jeg er desværre i en situation hvor jeg reelt ikke rigtig har andet valg. Så neget desto mere forsigtig og velovervejet forsøger jeg defor at være.

Mvh

Crea

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)