Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man medtage bilag dateret tidligere end virksomhedsopstart?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

AJ:

For i mit nuværende setup fakturere jeg mindre ting ved siden af min A-løn da dette er kotume i den branche jeg p.t. færdes i. Disse udfaktureringer er netop i en størrelsesorden der ligger på ca. 25-40.000 årligt.

Til gengæld forholder det så anderledes med det påtænkte nye firma. Her vil der være almindelig udgifter såvel som indtægter (som indeholder moms). Så i dette regi kan jeg selvsagt ikke køre tingene uden at have en registreret virksomhed og dermed CVR-nr.

Den del du har faktureret på de 25-40.000 kr årligt må vel ha været som freelance/honorar når du har gjort det via CPR nummer, og den der har betalt dig har vel så, som loven klart er, indberettet det som bidragspligtig b-indkomst

Først når/efter du så evt stifter CVR vil der, når du har faktureret uden moms, blive tale om at kunne trække moms af indkøb til dette fra som købsmoms og - at lægge moms på salget. Ting købt inden CVR vil du ikke kunne tage ind i dit CVR og trække moms fra, så snart du har faktureret uden moms og pas på 50.000 grænsen

Skat burde vel som sådan ikke være mere aggressive over for det ene eller andet, men det er klart, at det er let for skat at kontrollere dig som lønmodtager hvor alt opgives (og samme som honorarmodtager) mens du som virksomhed naturligt nok vil udgøre et større kontrol problem. Afhængigt af restancen hos skat/moms, vil de kunne kræve sikkerhedsstillelse for moms, for at give dig momsregistrering som ny personlig virksomhed (og jeg erkender jeg ikke husker hele tråden)

god vind med det vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

AJ:
For i mit nuværende setup fakturere jeg mindre ting ved siden af min A-løn da dette er kotume i den branche jeg p.t. færdes i. Disse udfaktureringer er netop i en størrelsesorden der ligger på ca. 25-40.000 årligt.

Med den forventning om kommende fakturering så skal der kun en omsætning på 10.000 til 25.000 kr. til før du skal momsregistreres.

Hvad er mulighederne så?

1. I stedet for at fakturere i relation til din nuværende branche - så afregn som A-indkomst. Det giver plads til mere omsætning ved siden af før du rammer omsætningen på 50.000 kr. (bundlinen bliver det samme om det er B-skat eller A-skat - men ja kan have betydning for din likviditet).

2. Tag det stille og roligt indtil din gæld er nedbragt til under 50.000 kr. til SKAT. Tiden kan bruges til forberedelse af dit projekt.

3. Du kan søge om momsregistrering nu og måske berede dig på at det er med tilknyttede vilkår. SKAT har en tendens med uden vide at kræve omkring 50.000 eller mere i sikkerhed.  Reglerne siger at det skal være realistisk i forhold til din virksomheds omfang. Så det er noget med at lave en masse papirarbejde i form af forretningsplan, budgetter (drift og likviditet) mv. Jeg mener, at du efter praksis kan få nedsat sikkerheden til det der svarer til 3 måneders udestående moms.

Jeg kan godt huske den tidligere tråd, hvor SKAT i deres fremturen ikke udviste megen empati. Så som du selv er inde på så drejer det sig pt om at være forsigtig og velovervejet - så du dribler ud over sidelinjen.

Godt nytår - med håbet om fremgang for dig i 2014

/Henrik

Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 18:05

tak for gode inpute begge to  ...det er meget brugbart og rart lige at få vendt :)

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)