Jeg har noteret mig mentalt, da jeg startede firmaet i foråret, at jeg til juletid skulle igennem "en større regnskabsopgave".
Siden opstart har jeg brugt Billys Billing som regnskabsprogram og derfor næsten smertefrit, har afregnet momspr. kvartal.
Nu hvor året er ved at være slut, tænker jeg jo "årsregnskab", men når jeg så kigger rundt omkring på Nettet, ser det ud til, at man gør det i forhold til hvornår man starter sin virksomhed/regnskabet? Og på BB står der også at mit regnskab starter i marts.. Så altså; Et årsregnskab er det NU eller efter det 1. hele år? For man skal da ikke gøre det to gange vel?
Pludselig synes jeg så ikke (med hjælp fra BB´s program) at det ser svært ud. Hvis årsregnskabet bare består af en resultatopgørelse + balance, så er det jo lige til at trække ud af mit regnskabsprogram... Burde jeg så ikke bare gøre det selv? "Nej vi ville anbefale dig at kontakte en bogholder/revisor" kan jeg høre Amino-folket råbe - i så fald why? Til at gå det hele igennem? Eller hvad er det, som jeg ikke selv kan? Har løbende sat mig meget ind i hvad der kan trækkes fra osv. så det er jeg faktisk ikke i tvivl om..
Jeg vil tilbage til BB og taste de seneste regninger ind /opdaterer, indtil der (forhåbentligt) er kommet lidt svar herinde :)
Skynd dig at ring til vores support på tlf. 60 24 60 24, så vil du få lynhurtigt hjælp til dit årsregnskab. De kan også kontaktes på support@billysbilling.dk hvis du hellere vil skrive til dem.
I personlig ejet virksomhed følger du som helt generelt udgangspunkt regnskabsåret og bruger den helt almindelige udvidede selvangivelse, så dit år udløber givet 31/12-2013 og fremover så som helår
Husk der kan være korrektion fra drift resultat i BB til skatte resultat, ex gaver, bespisning og visse andre ting, KAN betyde at der er forskel på de udgifter du korrekt har som driftsudgift i BB, men som ikke giver samme fradrag skattemæssigt. Lad evt en revisor eller økonomiperson løbe det igennem når du har afsluttet første gang 31/12 - så vil du være mere sikker
venligst John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tusind tak John - jeg har heldigvis kun fuldt berettigede eller ikke berettigede udgifter (så vidt jeg ved) Altså ingen forretningsmiddage, rejser eller andre sjove ting. Køber råvarer hjem, lidt IT og software - og så sælger jeg mine produkter. Regner med at det er ret enkelt... Men ja det skal nok gås igennem. Er bare lidt nervøs for, hvad sådan en tur vil koste mig, velvidende at fejl i regnskabet nok i ville kunne blive endnu dyrere..
Men nu du siger gaver: Hvis jeg trækker det ud af mit lager og giver enten til venner og familie,eller som reklame og gratis gaver med mine ordrer, er der så noget, jeg skal være opmærksom på`?
Men nu du siger gaver: Hvis jeg trækker det ud af mit lager og giver enten til venner og familie,eller som reklame og gratis gaver med mine ordrer, er der så noget, jeg skal være opmærksom på`?
1. Venner og familie: Giver du det til venner og familie, skal du trække det ud af lageret til kospris, hvor modposten er kontoen for private hævninger. Samtiidigt skal du være opmærksom på at der ikke må trækkes moms af varer trukket ud privat. Dvs. du skal tilbageføre købmomsen på disse varer og føre dem over private hævninger også.
2. Som reklame eller gaver til odrer kan du fratrække både købsmomsen samt skattefradrag. Du skal dog være opmærksom på at det er reklame og ikke repræsentationsudgifter (her er reglerne anderledes).
1. Venner og familie: Giver du det til venner og familie, skal du trække det ud af lageret til kospris, hvor modposten er kontoen for private hævninger. Samtiidigt skal du være opmærksom på at der ikke må trækkes moms af varer trukket ud privat. Dvs. du skal tilbageføre købmomsen på disse varer og føre dem over private hævninger også.
2. Som reklame eller gaver til odrer kan du fratrække både købsmomsen samt skattefradrag. Du skal dog være opmærksom på at det er reklame og ikke repræsentationsudgifter (her er reglerne anderledes).
ja helt enig. Gaver til familie og venner har ikke fradrag men skal købes ud til indkøbspris inkl. moms og momsen fra købet skal tilbageføres. Vær omhyggelig med den del da det er en give-away ved en kontrol hvis man snyder på vægten der
for markedsføring skal du kunne begrunde at gave værdien er til for at skabe mer omsætning til faktiske kunder og du vil så ha fradrag. Det kræver med andre ord blot, at du kan sandsynliggøre at det ikke er en gave men en reklame/markedsførings sag. Er der firmanavn på og gavens værdi er under 10 kr er der som udgang fuldt moms fradrag og fuldt skattefradrag. Jeg har dog ikke hørt om brok ved at lægge lidt bolcher med,
Er det en egentlig værdi - over 100 kr og med firmanavn på, så falder moms fradrag til en fjerdedel men stadigt fuldt skattefradrag
Med andre ord, lidt bolchere vil næppe skabe problem- egne varer under 100 kr bør få firmanavn på og hvis værdien er over 100 kr vil momsfradrag som udgang falde til 1/4
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
I personlig ejet virksomhed følger du som helt generelt udgangspunkt regnskabsåret og bruger den helt almindelige udvidede selvangivelse, så dit år udløber givet 31/12-2013 og fremover så som helår
aaachh jeg var netop kommet frem til, at status og vareoptælling måtte følge mit regnskabsår - som er sat til at starte 1. marts...
Jeg forstår bare ikke, at man skal udfylde sin (ja udvidede) selvangivelse hen i hvad? Juni? med oplysninger om en varebeholdning - som er opgjort 31. december??!! Er det bare mig, der fatter hat her?