Nå nå nå Klåwe Åwe... Men svare på spørgsmålet kunne/gad du ikke eller? For kære John du BEHØVER jo ikke svare på alt herinde - men det er fint, hvis du kan give et klart svar?
Så ja jeg fatter hat af hvorfor nogen skal gøre de her ting 31. januar og andre bare følge regnskabsårets dato som man sådan lige har valgt. Og det samme ang. varebeholdning og halløj til selvangivelsestid. Logik for dig - røvsygt for mange af os andre, som nok har en masse viden på andre områder mon ikke ;) Jeg er ikke i tvivl om, at jeg finder svarene hen af vejen (i samarbejde med en revisor) men jeg vil gerne være lidt på forkant og lufter dermed også min undren til det her system i en iværksætter-debat. Sorry!
Jeg vælger som at svare der jeg vil, og mit svar til dig om at søge hjælp fra en bogfører er fuldt ærligt ment, fordi jeg tror du kan spare mange penge ved at få tingene gjort korrekt. At du gerne vil være på forkant og vil bruge hjælp lyder godt. Se evt MOMS OG SKAT FOR BEGYNDERE
Jeg prøver gerne at gi dig lidt overblik over lukning af regnskabet selv om du vil synes det er lidt lang - det er faktisk et ret stort emne og jeg dækker givet ikke alle situationer.
Personlig virksomhed har helt generelt regnskabsår der følger personen og det er jo altid 31/12 (der kan laves meget besværlige undtagelser og har man det så VED man det for det er besværligt og MEGET sjældent)
Du har derfor ret givet regnskabs der udløber 31/12 helt uanset hvornår du starter. Selskaber (type ApS) i modsætning til personer, kan meget lettere ha andre regnskabsår og kan i det første år også ha et år der løber startår + året efter hvis de starter lidt sent i året. Et klart flertal har dog 31/12 som udløb, hvilket administrativt kan ha en del fordele.
Dit regnskab som personlig virksomhed skal med 99,9% sikkered afsluttes 31/12 og du skal - forklaret så let jeg kan:
Hvis du bare har bogført dine varekøb som omkostning direkte, så skal du tælle dit lager op, gange antal med hver tings kostpris og bogføre det på varebeholdning i status med modpost i vareforbrug i drift så vareforbruget går ned med den værdi lageret har til kostpris og varebeholdningen tilsvarende op. Når jeg bruger det besværlige ord kostpris og ikke indkøbspris er det fordi det kan være lidt forskelligt hvordan man bogfører sine køb, om der er nogle hjemtagelsesomkostninger med, men er der ikke det, så bare indkøbspris.
Du skal sikre dig, at alle fakturaer du har modtaget op til 31/12 er bogført, og hvis de ikke er betalt, skal de bogføres på kreditorer øvrige eller tilsvarende konto
Du skal sikre dig at alle fakturaer du har sendt op til 31/12 er bogført og hvis de ikke er betalt skal de bogføres på debitorer øvrige eller tilgodehavende eller hvad din konto til det må hedde i status
Du skal sikre dig at bank og kasse i regnskabet stemmer helt med virkligheden derefter
Du skal så afslutte regnskabet, og har du et økonomiprogram, så overfører det automatisk årets resultat til status, så du har balance i regnskabet, ellers skal du gøre det manuelt og kontrollere at passiver og aktiver er helt ens beløb
Du skal se om du har omkostninger i regnskabet som der ikke er fuldt fradrag for, type gaver, repræsentation, bespisning o.l. og hvis der er så skal du nu tage det resultat der står i dit regnskab og tillægge det beløb der ikke var fuldt fradrag for.
Du skal regne din moms ud, og 0 stille momskonti så du starter med moms fra 0 i næste periode - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/momsangivelse-og-0-stilling-af-momskonti.html
Afhængigt af dit program, kan du så starte næste års regnskab fra 0 i både resultat og moms, og med en åbningsbalance der svarer til den slutbalance du ser i dit afsluttede 2013 regnskab
Det skattemæssige resultat (som godt kan være det fra regnskabet hvis der ikke var nogen reguleringer, men erfaringen siger, at det er der ofte), det skal du indsætte i den udvidede selvangivelses rubrikker fra 111 og frem
Jeg har ikke søgt at komplicere det for dig, men du vil sikkert stadigt ikke føle dig tryg ved at afslutte, hvis du fatter så lidt som du selv siger du gør. Der er intet galt i ikke at fatte regnskab, men det er i så fald det eneste gode råd du vil kunne forstå 100%, at finde en bogholdertype, som du kan finde på www.agera.dk som for relativt små penge lige kan afslutte dit regnskab, så du får alle udgifter korrekt med og dermed alle fradrag du kan få, korrekt ind, og så afslutte. Det er ikke ment som kloge åge, men det efter min mening bedste råd til folk der er gode til alt muligt andet, men synes regnskab virker besværligt se f.eks denne tråd om samme http://www.amino.dk/forums/t/217007.aspx#1431737
vh John H