Jeg overvejer at lave en madfestival over nogle dage inkl. overnatning, men er i tvivl om hvorvidt man skal oprette en virksomhed eller ej for at gøre det? Eller kan man lave en forening eller blot arrangere det sammen med nogle andre?
Har selv arrangeret en mindre musikfestival i flere år. Det første år kørte jeg den under mit firma, hvilket gav en del problemer. De største problemer er moms - som forening kan du søge om momsfritagelse, hvilket er af afgørende betydning for en musikfestival. Det næste problem er, at det er utroligt svært at søge offentlige midler, støtte og sponsoratter fra lokale virksomheder, hvis det ikke er som forening. Jeg vil klart anbefale dig at stifte en forening.
hvis du med forening mener ren forening type fugleforening - almennyttigt - hobby - ingen forretning osv så kan man stifte en forening, vælge formand og kasserer og være uden moms - men ingen egentlig handel og slet ikke fortjeneste - udlejning - eller ene ejer osv
ellers - hvis det er business og du forventer omsætning over 50.000 kr ialt, så skal du stifte virksomhed - og det kan ikke hvis det er for EN messe betale sig at bruge flere type i/s vil jeg mene
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tusind tak for svar - det lyder som en god mulighed. Jeg har to spørgsmål mere til foreningsmodellen: vil man kunne udbetale løn til mig for det arbejde jeg laver, hvis jeg f.eks. er formand for foreningen? Og er der ikke noget med at medlemmerne i foreningen hæfter for eventuel gæld i tilfælde af at det ikke løber rundt? Tænker blot at det måske bliver svært at få folk med i foreningen så :-)
Med f.eks. 50 mennesker der betaler f.eks. 3000 kr. for mad, logi, foredrag m.m. så kommer omsætningen hurtigt over 50.000, men det er ikke meningen at der skal være den store indtægt, blot at jeg selv kan få lidt løn for det arbejde jeg laver. Kender ikke lige nogen der vil være med i et I/S, så vil en enkeltmandsvirksomhed også kunne fungere?