... Site...
Det er en overskrift der er ofte brugt her på Amino, og ofte så efterfølges ovenstående sætning som regel af ting i dur med :
- Mit nye site - Min nye webshop - Min nye portal - Min nye app
- Og så måske hvis man er heldig en beskrivelse af branchen, og hvilket andet site det skal ligne. Det er lidt som at spørge efter hvad en bil koster. Tja, det kommer jo helt an på hvad for en bil du forventer. Er det en Lada der lige skal kunne køre ud over kantstenen hos forhandleren, eller er det en helt sprit ny Audi, med automatgear, og ny fusionsmotor der kører 100 km pr L... At lave et website, eller en app til mobiltelefonen, eller ethvert andet software program, kan tage alt fra 10 minutter for en standard WordPress løsning, med standard template, til 1000+ timer, for at lave et fuldsstændigt custom made site. Så - Før man smider sådan en tråd ud her på siden, så overvej og beskriv gerne følgende: - Hvad skal sitet/app'en kunne - Hvilke platform skal det køre på (her kan man overlade det til programmøren, men det kunne også være man selv havde en ide om det, der er ingen grund til at en php programmør sidder og bruger 1 time på at give et tilbud, hvis du havde regnet med at lave det i .net) - Hvor mange brugere forventes at skulle bruge det samtidig? Skal det i øvrigt kodes med henblik på at skulle kunne skaleres? - Skal det bare understøtte et sprog, eller regner du med at få flere lande med på vognen på sigt? - Skal have det integration til andre systemer? Som fx bogføringssystemer, lagersystemer - Skal det kunne ses og bruges på en mobil platform, eller skal det kun bruges på en pc? - Hvilke krav er der til grænsefladen, skal der være komplekse integrationer fra brugeren af, eller er det kun et "display"? Dette er blot nogle af de ting der kan og vil spille ind på prisen.
Lad os sige du efterspørger et deal site, så gør dig tanker om - Hvordan skal jeg kunne ligge nye deals ind? Forventer jeg en komplet backend, hvor det at ligge en deal ind tager 10 minutter, og så klarer sitet resten, holder styr på hvornår en deal er aktiv, hvornår den er udløbet, og ikke mindst hvor mange der er solgt, og betalt. Skal det så automatisk sende en besked til forhandleren af dealen om at der er solgt 100 stk, og pengene er i øvrigt gået ind på konto nr det og, eller forventer du selv at holde styr på den slags? Skal alle handler automatisk bogføres i dit bogføringsprogram, og der skal automatisk sendes besked om, at der må hæves på kontoen fra dem der har købt. Skal siden kunne bruges fra mobiltelefonen, eller regner du med at få alle dine kunder fra Facebook. Skal det i øvrigt integreres i siden, at der er automatisk post på Facebook, og Twitter eller? Så kære kunde - Tænk dig om mere end blot to sekunder før du efterspørger en software løsning. Du vil nok få et svar, hvis du spørger om prisen på en hjemmeside, men er det hvad du havde tænkt dig? Jeg laver gerne din hjemmeside for dig - Om den koster 10 kr, eller 100.000, det kommer helt an på dine krav. Så brug lidt mere end fem minutter på at skrive en kravspecifikation, eller god beskrivelse - Kvaliteten af de svar du får retur, de stiger proportionelt med tiden du bruger på beskrivelsen...
|
Hej Jonas
Jeg tror egentligt at jeg har den stikmodsatte holdning til hvordan jeg helst vil havde at en kunde starter en dialog, om udførelse af arbejde for dem.
Jeg vil helst ikke havde kunden har lavet en større kravspecifikation, et teknologivalg etc. det jeg til gengæld elsker, er når kunder har en ide om hvor de vil hen forretningsmæssigt. Det er klart muligt for mig at leverer de bedste resultater når vi i dialog finder frem til hvad der skal laves og hvordan.
Som jeg ser det ligger en meget stor del af den værdi man som it-konsulent skal leverer netop i udformning af kravspecifikationen, og det går man klip af når kunden selv laver specifikationen og man bare leverer et tilbud.
Så mit råd til folk der vil købe it-udvikling, er klart at man skal droppe kravspecifikation, men til gengæld være åben om sine forretningsmål og sit budget.