Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret af logo

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude,
To kammerater og jeg fik den idé at starte vores egen virksomhed som primært vil beskæftige sig med hosting og udvikling af hjemmesider.
Vi fik en hjemmeside op at køre, og dertil havde den ene af os fået et logo designet hos en freelance grafiker.
Inden vi startede en virksomhed, og stadig drev det i vores CPR-nummer, gik vi hen og blev uvenner med ham der betalte for logoet.
Så blev vi andre enige om at han bare skulle ud af vores lille foretagende, og så var det det.
Dagen efter har han sendt et brev hvori han skriver vi har krænket hans ophavrettigheder, og han kræver 3200.-

Det eneste materiale han har kunnet fremsende på det er de beskeder han har skrevet med freelanceren, hvori der står at han skal bruge et logo til sit firma, og så navnet på firmaet, og så en kopi af hans kontoudtog.

Jeg har ikke rigtig noget på det udover den mail hvori han har sendt mig logoet da jeg skulle have det for at kunne lægge det op på siden. Udover den vedhæftede fil er mailen tom.

Han truer med at lade sagen gå videre til sin advokat, hvis vi ikke betaler pengene.

Jeg mener at vi skal have lidt tid til at fjerne logoet inden han begynder med sådan noget - bemærk, det er dagen efter vi "smed ham ud" at han sendte brevet.
Desuden, tvivler jeg stærkt på at nogen advokater vil tage sig af så lille en sag.

I må undskylde hvis det her lyder som noget useriøst teenage-hykleri, men jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre.

På forhånd, tak.

Med Venlig Hilsen
Casper Bladt 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

casperbladt:
Inden vi startede en virksomhed, og stadig drev det i vores CPR-nummer, gik vi hen og blev uvenner med ham der betalte for logoet.
så må jeg sige alt tyder på at han som person .- der betalte for logoet har ophavsretten - hvor får jer til at mene I kan bruge det logo som han har betalt for?

Det kan givet argumenteres for, at det var på vegne af en virksomhed understiftelse, men den er ikke ret oplagt hvis det er ham der har betalt gildet

Det er nok muligt du har gode muligheder hvis du lader være at anvende det omg. men ellers TROR jeg nok han kan ha en sag. Var det ikke naturligt med en kompromis hvor I mindst bare betaler det han gav for logoet - det kan jo aldrig være rimeligt - heller ikke i retten, at han betaler og i bruger

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:09

Tak for det hurtige svar.

Cookie - John Hannover:
Det er nok muligt du har gode muligheder hvis du lader være at anvende det omg. men ellers TROR jeg nok han kan ha en sag. Var det ikke naturligt med en kompromis hvor I mindst bare betaler det han gav for logoet - det kan jo aldrig være rimeligt - heller ikke i retten, at han betaler og i bruger

Jeg vil mene vi skal gøres opmærksom på det, inden han stiller sådan et krav, eller er det bare mig? Allerede dagen hvor han røg ud, tilbød vi ham de penge han har betalt for logoet og lidt til. Han sagde bare at det var ligemeget.

Mvh
Casper Bladt 

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 07:26

Måske et long shot, men kan det tænkes at ophavsrettigheder stadig tilfalder den pågældende freelancer?

Det er uhyre sjældent jeg oplever at freelancere husker at medskrive i tilbud/kontrakter at rettigheder til materialet tilfalder køber.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra Danmark
Tilmeldt 29. Sep 13
Indlæg ialt: 49
Fra  UreGiganten.dk Skrevet kl. 07:52
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville give ham de penge han kræver og få sagen afsluttet. Selvfølgelig er det ham der har ophavsretten til noget han har betalt for. Og mange advokater vil tage sig af så lille en sag, bare husk at hvis det kommer i retten og i taber er det jer der betaler sagsomkostninger, og så kan det blive dyrt for jer.

Køb billige ure online på uregiganten.dk.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:54

Så hvis ikke andet står nævnt nogen steder, tilhører det stadig freelanceren? 

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Skrevet kl. 08:58

Du må ikke hænge mig direkte op på det, men det er et problem som opstår ret tit når man forsøger at flytte kunder fra andre firmaer/freelancere. 

Hos os sikrer vi os altid at der står noget om rettighederne til materialet i kontrakterne eller tilbuddene.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:00

Okay.
Det vil jeg lige undersøge nærmere.
Tror du det vil have noget at sige hvis freelanceren er fra udlandet? Jeg mener han var fra USA.

Men som Masih2005 nævnte, hvis vi kommer i retten, og vi taber, så kommer vi til at betale sagsomkostningerne. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Skrevet kl. 09:03

Ophavsret er jo ophavsret, uanset hvor du kommer fra i verden.

Du kan jo prøve at spørge ham om han kan fremvise det dokument fra freelanceren hvor han har givet ham rettighederne til logoet. Måske kan det være nok.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:11

Okay. Jeg tænker bare at reglerne omkring ophavsret er forskellig rundt omkring i verdenen. Er det så de lokale eller der hvor logoet er købt, der gælder?
Så i princippet, hvis ikke han kan bevise at freelanceren har givet rettighederne til ham, er det stadig freelanceren der ejer logoet? 

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)