Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret af logo

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 13. Oct 13
Indlæg ialt: 118
Fra  49Brands Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg vil da tro at så længe I dengang stadigt var sammen om firmaet tilhører logoet firmaet og ikke ham. At han så har betalt for selve logoet hænger jo kun sammen med firmaet dengang ikke havde en egen konto. Der er sikkert også andre omkostninger som I har betalt dengang.

Så længe i tilbyder at betale ham for det logo der er blevet lavet, burde sagen være ude af verden.

Derimod kan man da kun sige at det er godt han ikke er med I jeres firma længere, hvis han reagerer på den måde. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:35

49Brands:
Jeg vil da tro at så længe I dengang stadigt var sammen om firmaet tilhører logoet firmaet og ikke ham. At han så har betalt for selve logoet hænger jo kun sammen med firmaet dengang ikke havde en egen konto. Der er sikkert også andre omkostninger som I har betalt dengang.

Så længe i tilbyder at betale ham for det logo der er blevet lavet, burde sagen være ude af verden.

Jeg mener det samme. Men tingene er åbenbart ikke så firkantet.

49Brands:
Derimod kan man da kun sige at det er godt han ikke er med I jeres firma længere, hvis han reagerer på den måde. 

Jeg har det på samme måde. 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 10:06

casperbladt:
Jeg har ikke rigtig noget på det udover den mail hvori han har sendt mig logoet da jeg skulle have det for at kunne lægge det op på siden. Udover den vedhæftede fil er mailen tom.

Han truer med at lade sagen gå videre til sin advokat, hvis vi ikke betaler pengene

Hej Casper ..

Det kan godt være, han har "mest" ret til det logo, han har betalt for, men i har været i god tro med at bruge det og han har ikke lavet forbehold til jer, i brugen af det, efter i skilles, man kan sige i har været i god tro, da dette logo blev godkendt af jer alle i firmaet, så kan han jo ikke komme bagefter og sige i har brudt hans rettigheder, da han jo skulle have gjort jer opmærksom på, at han kræver ophavsret på dette logo.

Hvis han påkalder sig ophavsret, og nægter i må bruge det, så skal han jo også gøre opmærksom på, at han fratager jer brugsret på logoet.
Det er ikke så firkantet, at man bare kan sende en regning for uretmæssig brug i jeres tilfælde, da i ikke har modtaget besked, at der muligvis er en tvist omkring brugen af logo. 

Så tag logo ned og få lavet et nyt, og ændre jeres forretnings "look", for at give jer selv den glæde i har med jer, i det i fortager jer. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:21
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Casper

hvordan ville du selv have det, hvis det var dig der havde købt og betalt for logoet og

så hældt ud af samarbejdet ?

Hvis ikke der ligger en helt usædvanlig aftale mellem jeres ex-partner og grafikeren om

at ophavsretten forbliver hos grafikeren, er det jeres ex-partner der må antages at have

ophavsretten.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det jo ikke ham som sådan der har købt det.
Det var firmate der købte det - men da vi ikke havde nogen form for fælles bankkonto endnu, var det ham der betalte.

Jeg kan godt følge dig, og jeg kan se der generelt er blandede meninger om det her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55

casperbladt:
Det var firmate der købte det - men da vi ikke havde nogen form for fælles bankkonto endnu, var det ham der betalte.
nah i havde jo heller ikke noget firma den gang - så regningen er vel til ham og ikke udskrevet til jeres firma ville jeg TRO - og betalt af ham personligt (han skulle jo ellers ha haft pengene af jeres virksomhed så snart I havde den oppe, som personligt udlæg. - så havde det været virksomhedens)

jeg er med på, at det var en aftale (men nok mundtligt) at det skulle bruges til firmaet, men hældes han så ud eller vil ud, så kan jeg godt forstå han som minumum vil ha logoet betalt af jer

få en hurtigt ordning . stop med at bruge logoet og tilbyd ham ellers betaling for selve logoet og se om ikke I sa kan bruge det ingen

vh

Tilmeldt 30. Oct 08
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 11:02

Advokat Jacob Berner Rue:

Hvis ikke der ligger en helt usædvanlig aftale mellem jeres ex-partner og grafikeren om

at ophavsretten forbliver hos grafikeren, er det jeres ex-partner der må antages at have

ophavsretten.

Hej jacob

Ophavsretten tilhøre jo altid den som skaber værket, så derfor skal der netop laves en særaftale om at grafikerne afgiver sin ophavsret til værket, den anden vej med at køber har ophavsret, er lidt forkert synes jeg. 

Tilmeldt 30. Oct 08
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 11:22

Cookie - John Hannover:
men hældes han så ud eller vil ud, så kan jeg godt forstå han som minumum vil ha logoet betalt af jer

Vi mangler at vide, om han har fået løn for den tid han allerede har brugt i firmaet og ikke modtaget betaling for endnu, så en fair aftrædelses aftale vil være nyttig at have også for unge mennesker som lige har startet firma, er det en god ide at have aftaler om på skrift. 

Cookie - John Hannover:
få en hurtigt ordning . stop med at bruge logoet og tilbyd ham ellers betaling for selve logoet og se om ikke I sa kan bruge det ingen

Hvis de 2 andre har haft lignende udgifter og ingen har modtaget betaling gennem firma, er her netop en tvist på dette logo, så derfor vil jeg råde dem til at komme i dialog i god og ordentlig tone, for så hurtigt som muligt at kunne koncentrer sig om det vigtigste, nemlig at få deres forretning til at vokse. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:29

Da vi "smed ham ud" tilbød vi ham pengene for logoet, og lidt til. Det ville han ikke have, han sagde det var ligegyldigt. Det har jeg desværre ikke på skrift da det foregik på telefonen.
Jeg vil også mene at medmindre andet er nævnt, tilhøre logoet stadig freelanceren der designede logoet, han købte sig blot ret til at bruge det.

Vi stoppede samarbejdet lørdag den 26., og brevet med erstatningskrav han sendte er dateret til søndag den 27.
Vi havde faktisk i sinde at fjerne logoet og finde på noget nyt - men det nåede vi ikke. Burde man ikke have en hverdag til at få tid til det?
Skal han ikke sende en "advarsel" først, og hvis vi så ikke fjerner logoet, kan han kræve erstatning.
Desuden har han vel slet ikke ret til erstatning, da han ikke har lidt nogen tab ved det? (jf. første paragraf på denne side http://www.lov24.dk/a/erstatning-ved-brud-p%C3%A5-ophavsretten)

Mvh
Casper Bladt 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39

casperbladt:
Da vi "smed ham ud" tilbød vi ham pengene for logoet, og lidt til. Det ville han ikke have, han sagde det var ligegyldigt. Det har jeg desværre ikke på skrift da det foregik på telefonen.

og er så intet værd ud over måske moralsk

casperbladt:
Jeg vil også mene at medmindre andet er nævnt, tilhøre logoet stadig freelanceren der designede logoet, han købte sig blot ret til at bruge det.

leg ikke jurist her - hvis han har bestilt og betalt et bestemt logo tilhører det ham der har bestilt

casperbladt:

Vi stoppede samarbejdet lørdag den 26., og brevet med erstatningskrav han sendte er dateret til søndag den 27.

ja hurtigere kunne han jo ikke gøre det - og det er vel helt naturligt

casperbladt:
Vi havde faktisk i sinde at fjerne logoet og finde på noget nyt - men det nåede vi ikke. Burde man ikke have en hverdag til at få tid til det?

jo han vil ikke kunne sagsøge jer hvis han var med og i fjernede det hurtigst muligt efter han udtrådte

casperbladt:
Skal han ikke sende en "advarsel" først, og hvis vi så ikke fjerner logoet, kan han kræve erstatning.

nej det er ikke et krav juridisk men det er klart at fjerner man hurtigt reducerer man risiko for erstatning

casperbladt:
Desuden har han vel slet ikke ret til erstatning, da han ikke har lidt nogen tab ved det? (jf. første paragraf på denne side http://www.lov24.dk/a/erstatning-ved-brud-p%C3%A5-ophavsretten)

igen - leg ikke jurist hvis du skal op mod jurister. Det er korrekt at man generelt skal kunne påvise et tab - men han ville måske ha brugt SIT logo til noget andet - som han nu ikke kan og han har betalt det logo med sine egene penge

Det her handler slet ikke om hvor meget du kan tabe men om, at han står stærkt og lad så være med at slås mod vindmøller ved at læse lommejura men enten se at få betalt det logo til ham, hold samtidigt omg op med at bruge det og så skriv at det er til endelig afgørelse og det er kulance da I mener logoet var produceret til jeres virksomhed - men I betaler hans omk - slut prut (undlad eventuelt sidste prutSmile)

eller tag kampen - måske gider han og han står ret godt som bestiller og betaler af det logo i tjener på at bruge - eller også gider han ikke - det er jo den gambling der er

vh

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)