Jeg har desværre selv oplevet meget graverende eksempler på at selv med anerkendte revisorer, er selv den mest basale gode praksis tilsidesat, så der bør holdes mindst lige så meget øje med reviderede virksomheder.
Derudover synes jeg at der bør være langt større ansvar for revisorer, i det mest graverende eksempel trak revisorerne bare på skuldrende. Selvom de havde lavet en stor fejl så var der ikke noget at gøre, eller erstatningsansvar.
Der bør indføres meget hårde sanktioner mod dårlig revisionspraksis, også set i lyset af de seneste afsløringer i DR's serie "Skattely"
Enhver der følger med på amino ved at jeg synes at SKAT's opførsel ofte er landsskadende, men jeg har aldrig opfordret til snyd, og loven skal holdes, også af revisorer.
Hej Jesper
Du får én stjerne, fordi dit indlæg simpelthen er lodret forkert!
Efter indførelsen og periodevise kvalitetskontrol samt ikke mindst vort anmeldersamfund, så er revisorhvervet i dag karakteriseret ved en meget stor usikkerhed og et minefelt af faldgrupper, hvor man som godkendt revisor før eller siden ender i Revisornævnet.
Netop fejl i erklæringer og påtegninger, herunder omtale af eks. aktionærlån eller overholdelse af skatte- og afgiftslovgivningen takseres i nævnet med bøder fra kr. 50.000 op opefter, så revisorens risiko er blevet mangedoblet gennem de senere år. Herudover sker det som bekendt ofte, at selskaber må tvangsopløses eller går konkurs, hvor der efterfølgende udpeges en kurator (advokat) af skifteretten, som herefter starter med at undersøge revisionen af selskabets årsregnskaber med det formål at kunne finde fejl og mangler, idet den godkendte revisor i givet fald har en ansvarsforsikring til afdækning af eventuelle krav.
Din henvisning til DR's progran "Skattely" rammer helt ved siden ad, idet der i de 4 programmer kun objektivt nævnes en af "The Big 4", hvilket iøvrigt allerede har haft konsekvenser for involverede revisorer jvf. DR Nyhederne.
Husk iøvrigt på, at de seneste 10 års opstramninger indenfor revisorlovgivningen er sket på baggrund af de skandaler, hvor især de store revisionsfirmaer har været involveret, men det er os som almindelige praktikere, der skal efterleve disse efterhånden totalt tåbelige regler.
Dit angreb på revisorstanden vinder ingen forståelse fra min side, snarer tværtimod.
Nej, jeg så meget hellere genindførsel af revisionspligten for selskaber, eller i det mindste SKAT eller Erhvervsstyrelsen faktisk håndhævede loven og krævede årsregnskaberne revideret, når der viste sig at være fejl og mangler, idet loven allerede i dag giver mulighed for denne sanktion. Men begge instanser "sidder på hænderne".
Iøvrigt er jeg helt enig, at loven, uanset hvor håbløs den måtte være, skal overholdes, hverken mere eller mindre!
Tonny