Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat indskud, indkøb og moms

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg nørdede lige lidt rundt i den juridiske vejledning, og ud fra det du fortæller vil jeg mene at der er tale om en momspligtig (ikke-momsfritaget) ydelse.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947066&chk=203356&layout=353121

" Momsfritagelsen for undervisning i momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra j), omfatter ikke en selvstændigt erhvervsdrivende lærer som underviser, når den selvstændigt erhvervsdrivende lærer ikke udbyder undervisningen.

Den selvstændigt erhvervsdrivende lærer kan fx varetage egentlig undervisning, eksamination og den samlede faglige og organisatoriske ledelse af nogle kurser.

Når en selvstændigt erhvervsdrivende lærer, der udøver virksomhed som underviser inden for rammerne af faglige efteruddannelseskurser, der bliver udbudt af tredjemand, er det tredjemand, som dermed har ansvaret for den uddannelsesinstitution, ved hvilken der er givet undervisning, og som leverer uddannelsesydelser til deltagerne i denne undervisning.

En virksomhed, der leverer ydelser i sin egenskab af underviser inden for rammerne af efteruddannelseskurser, der udbydes af tredjemand, er således ikke omfattet af momsfritagelsen for undervisning.

Se sag C-473/08, Eulitz."

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse V:
1. Ja, du får momsbeløbet tilbage. Du har en købsmoms på 2.323 og en salgsmoms på 0,00 på dette tidspunkt.
@Lasse har du læst tråden?? Mener du man kan ha momsfri omsætning og så trække moms fra på de tilhørende indkøb? 

Jeg tror ikke en gang billys support ville gi dig rigtigt ret i den mening (og du nævner heller ikke at en computer her formentlig skal ha delt momsen i privat anvendelses del og virksomhed del (ex 50/50 - da undervisningen måske næppe trækker hele computeren, men NEJ ikke momsfradrag når man kun har momsfri omsætning . uanset konstruktion

@Claus - jeg er helt enig med din "nørding" så vi kan vel fastholde at der skal krediteres og korrekt faktureres med moms for ikke at alvorlige problemer med moms/skat

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense V
Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 19
Fra  Tilbudnet.dk Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

John: undervisning er momsfrit i Danmark.

Har tidligere arbejdet med en virksomhed som solgte 1. Privatundervisning til skolebørn. 2. Læringsmaterialet.

De skal hele tiden dele deres regnskab op efter om de sælger 1 undervisningstime (momsfrit) og et læringsmateriale (moms pligtigt) så trådstarter har helt ret. Men for en sikkerheds skyld (fordi det er FOTO-branchen) så kunne man overveje at købe et bindende svar fra SKAT :-)

Fra Odense V
Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 19
Fra  Tilbudnet.dk Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Til John - Sidder på iPad, så kan ikke citerer, men dette er svar til dit svar til mig.

Jeg vil gi dig ret i at denne situation er tvivlsom, fordi det er foto-branchen og at man i princippet kan dække mange opgaver ind under at det er "undervisning " fx. Jeg har solgt en hjemmeside og halvdelen af beløbet af momsfrit fordi jeg "underviste" køberen i wordpress. Den går nok ikke.

Jeg tog udgangspunkt i at sælger var sikker i sin sag omkring at de 9000 er momsfrit. Derfor gav jeg følgende svar på spørgsmål 1.

Billys billig er god når du har styr på dine posteringer. Her givet deres program virkelig et godt overblik for små virksomheder.

Jeg ville få et bindende svar fra SKAT før jeg laver nogle store investeringer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse V:
Jeg vil gi dig ret i at denne situation er tvivlsom, fordi det er foto-branchen og at man i princippet kan dække mange opgaver ind under at det er "undervisning " fx. Jeg har solgt en hjemmeside og halvdelen af beløbet af momsfrit fordi jeg "underviste" køberen i wordpress. Den går nok ikke.
nej det ville være 100% ulovligt - enig - undervisning er meget klart defineret og brugen ligeså

Lasse V:
Jeg tog udgangspunkt i at sælger var sikker i sin sag omkring at de 9000 er momsfrit. Derfor gav jeg følgende svar på spørgsmål 1.
jamen hvis du tager udgangspunkt i det - så kan han netop ikke trække moms fra sine indkøb - det kræver moms omsætning og du skriver jo salgs moms 0 (omsætning 9000) og købsmoms 2.xxx kr -. og det duer slet ikke hvis han har haft sin omsætning momsfri

Enig i Billysbilling, men igen er problemet at programmet sagtens kan holde styr på posteringerne men jo ikke kan fange folk i at ha noget momsfrit som burde være med moms, og jo heller ikke fanger folk i at trække hele momsen fra på ting der bruges/kan bruges både privat og i virksomheden . være sig computer, telefon o.l.

Programmet er fint .- men redder ikke bruger der ikke ved hvad reglerne er - det gælder ALLE programmer - og ja BB er for mange et af de enkleste

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
sende en kreditnota som er en modsat faktura på helt samme sag

Okay, er der nogen tidsfrist for, hvornår man senest skal afsende kreditnotaen? Det er et par mdr siden jeg sendte den oprindelige faktura.

Cookie - John Hannover:
Jeg tvivler overordnet på om du burde være selskab med moms - du lyder som en honorarmodtager - men driver du selskabet med risiko og alt der kræves for et selskab, så er det korrekt nok - tvivler bare lidt her hvor du bare underviser helt uden at ha nogen virksomhedsrisiko men som sagt, det kræver mere viden Smile

Lige i denne her situation har du nok ret, men i fremtiden ville jeg alligevel blive tvunget til at starte virksomhed. Det kræver det fag jeg uddanner mig til, men jeg var tydeligvis ikke så velforberedt som jeg selv troede, desværre :)

Fra Odense V
Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 19
Fra  Tilbudnet.dk Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

John: et spørgsmål, af egen interesse og fordi jeg ved at du har godt styr på reglerne.

Hvis trådstarter ikke kun sælger momsfrie varer (altså undervisning), fx hvis han også sælger FOTO-billeder til 50.000 kroner i 2013 (som er momspligtig), så har han vel grund til at trække momsen fra på computeren? (vel og mærke at han ikke bruger den privat) også selvom han har de 9000,- som er momsfri (hvis de altså er det)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

AndersRye:
Okay, er der nogen tidsfrist for, hvornår man senest skal afsende kreditnotaen? Det er et par mdr siden jeg sendte den oprindelige faktura.
helst for et par måneder siden - men du kan jo ikke gøre andet end at gøre det hurtigt. Det er ikke efter reglerne men du kan jo ikke gøre mere end dit bedste

Jeg er ikke så vild med det med at du har virksomhed for at kunne undervise, hvis det nu ex var de 9000 kr for et par måneder siden og det kommer så sporadisk - og så tro du bare kan købe ind og få moms retur generelt og måske ha underskud - jeg tvivler stadigt på at skat vil acceptere den og slet ikke ud fra din beskrivelse som intensivt drevet virksomhed. Prøv at læse lidt her om det med om du overhovedet er selvstændig og læs gerne de forskellige underlinks - ex til skat - Det har intet med kontrakt at gøre men med virkeligheden læs evt HER som også kan ha betydning for fremtiden i det job du uddanner dig til

Ellers ville jo alle hellere fakturere hvis de lige fik et 9000 kr job, og kunne købe momsfrit og ha underskud osv Big Smile

AndersRye:
jeg var tydeligvis ikke så velforberedt som jeg selv troede, desværre
Nix det kunne ses som "grov uagtsomhed" (ukendskab til loven er ikke et forsvar) med momsfri faktura som skulle ha været med moms hvis du så oven i købet havde fratræk af moms på det eneste indkøb - så ret det, men du er overhovedet ikke snyder som JEG ser dig - bare ret og kryds fingre - det går sikkert glat

Har andre bedre råd - kom indSmile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg hælder mest til, at du måske nok snarere er honorarmodtager end selvstændig erhvervsdrivende.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 23. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg er ikke så vild med det med at du har virksomhed for at kunne undervise, hvis det nu ex var de 9000 kr for et par måneder siden og det kommer så sporadisk - og så tro du bare kan købe ind og få moms retur generelt og måske ha underskud - jeg tvivler stadigt på at skat vil acceptere den og slet ikke ud fra din beskrivelse som intensivt drevet virksomhed. Prøv at læse lidt her om det med om du overhovedet er selvstændig og læs gerne de forskellige underlinks - ex til skat - Det har intet med kontrakt at gøre men med virkeligheden læs evt HER som også kan ha betydning for fremtiden i det job du uddanner dig til

Ellers ville jo alle hellere fakturere hvis de lige fik et 9000 kr job, og kunne købe momsfrit og ha underskud osv Big Smile

Jeg håber ikke i føler jeg prøver at løbe om nogen hjørner her. Jeg har oprettet virksomheden, da jeg i den nærmeste fremtid vil skulle fungerer som freelance fotograf. Den er ikke, som udgangspunkt, oprettet med undervisning i tankerne. Jeg skal forhåbentlig få momspligtige jobs og i sidste ende kunne leve af det. Ifølge linket til DFI, som er i din artikel, synes jeg at tanken bag min virksomhed går ind under det, at være selvstændig erhvervsdrivende. Men i må meget gerne forklare, hvorfor i ikke tænker det? 
Men jeg kan ikke se hvordan det, at købe en computer der midlertidigt giver underskud i virksomheden, ikke kan accepteres? Den er jo et vigtigt redskab i mit arbejde. Jeg troede det var forholdsvis normalt, at have en opstartsperiode der ikke var 100% rentable. Andre virksomheder skal vel også købe værktøj eller lagerbeholdning, før virksomheden bliver rentable.


Cookie - John Hannover:
Nix det kunne ses som "grov uagtsomhed" (ukendskab til loven er ikke et forsvar) med momsfri faktura som skulle ha været med moms hvis du så oven i købet havde fratræk af moms på det eneste indkøb - så ret det, men du er overhovedet ikke snyder som JEG ser dig - bare ret og kryds fingre - det går sikkert glat

Det virker som om, at der er en smule tvivl omkring hele det her momsfrit eller ej.
Vil det bedste ikke være, at jeg ringer til skat imorgen og forklarer hele forløbet?

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)