Kan du sætte et par ord på hvorfor du mener dette? |
Det kan vi heller ikke vide, men du skriver du havde det job for ca 2 mdr siden og det var ren undervisning og slet ikke virksomhedsrisiko - det LYDER som honorar. Det hjælper ikke at du bare har intentioner, der skal også være lidt der peger på egentlig selvstændig virksomhed - ellers kan du har problem med moms og absolut ikke trække underskud fra, men ER det intensivt drevet (man taler om mindst halv tid for at det normalt hører til under intensivt drevet generelt set) så kan man da ha underskud - det er jo naturligt. Du kan se lidt mere her .- hvis du ikke tror du er honorar som jeg tror - om forskel på hobby og intensivt drevet virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html og her lidt om skærpet skattefokus på netop dette http://tvc.dk/sites/default/files/article/2013.08.17_spoerg_om_penge.pdfAndersRye:Men jeg kan ikke se hvordan det, at købe en computer der midlertidigt giver underskud i virksomheden, ikke kan accepteres? Den er jo et vigtigt redskab i mit arbejde. Jeg troede det var forholdsvis normalt, at have en opstartsperiode der ikke var 100% rentable. Andre virksomheder skal vel også købe værktøj eller lagerbeholdning, før virksomheden bliver rentable.
Om dine korte undervisningsperiode for 2 mdr siden og hele forløbet peger mod intensivt - noget der ligner bruger mindst halv tid på det eller lignende kriterie, må du selv afgøre (eller skat) - jeg peger bare på hvad jeg TROR -
AndersRye:Det virker som om, at der er en smule tvivl omkring hele det her momsfrit eller ej.
Vil det bedste ikke være, at jeg ringer til skat imorgen og forklarer hele forløbet?
Hvis du er i tvivl kan du da gøre det
Claus og jeg har vel ikke været med til at give tvivl - og vel heller ikke andre her i tråden. Vi er temmeligt faste på at din momsregistrerede virksomhed skulle fakturere med moms og hvis ikke, så kan du i alle fald ikke trække moms fra på computeren købt til momsfri omsætning - den er helt klar.
Jeg ville bare få det rettet hurtigst muligt men skal du spørge skat skal du spørge korrekt så som:
- Jeg har momsregistreret virksomhed og underviser fagligt på en skole der ikke er momsregisreret - Kan jeg fakturere uden moms til dem når jeg er moms registreret og ikke registreret som andet (lønsum)
- Kan jeg trække moms fra på en computer købt til dette arbejde som faktureres momsfrit
problemet ved at spørge skat er, dels at de kan svare forkert fordi de ikke fattet spørgsmålet korrekt . dels at man ikke kan bruge det mundtlige til det store -du ser selv hvordan du fik svar.
Netop ved spørgsmål om momsfri undervisning har jeg ofte set anbefalet at man faktisk tager det som hedder bindende svar . som koster ca 350 kr og som kræver et klart spørgsmål men også giver et bindende svar man kan bruge til noget
Du kunne også be en revisor om en konkret svar - de bør kunne svare klart og gøre, at du ikke skal behøve frygte at skat ser anderledes på det - det kunne da godt være lidt små penge værd - Bare spørg så alle oplysninger er med
vh John H