Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat indskud, indkøb og moms

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 23. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Fraussing Nielsen:
Jeg hælder mest til, at du måske nok snarere er honorarmodtager end selvstændig erhvervsdrivende.

Kan du sætte et par ord på hvorfor du mener dette?
Jeg er lidt i tvivl om hvorfor jeg burde være det fremfor noget andet :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:28

AndersRye:

Men jeg kan ikke se hvordan det, at købe en computer der midlertidigt giver underskud i virksomheden, ikke kan accepteres? Den er jo et vigtigt redskab i mit arbejde. Jeg troede det var forholdsvis normalt, at have en opstartsperiode der ikke var 100% rentable. Andre virksomheder skal vel også købe værktøj eller lagerbeholdning, før virksomheden bliver rentable.

Det kan vi heller ikke vide, men du skriver du havde det job for ca 2 mdr siden og det var ren undervisning og slet ikke virksomhedsrisiko - det LYDER som honorar. Det hjælper ikke at du bare har intentioner, der skal også være lidt der peger på egentlig selvstændig virksomhed - ellers kan du har problem med moms og absolut ikke trække underskud fra, men ER det intensivt drevet (man taler om mindst halv tid for at det normalt hører til under intensivt drevet generelt set) så kan man da ha underskud - det er jo naturligt. Du kan se lidt mere her .- hvis du ikke tror du er honorar som jeg tror  - om forskel på hobby og intensivt drevet virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html og her lidt om skærpet skattefokus på netop dette http://tvc.dk/sites/default/files/article/2013.08.17_spoerg_om_penge.pdf 

Om dine korte undervisningsperiode for 2 mdr siden og hele forløbet peger mod intensivt - noget der ligner bruger mindst halv tid på det eller lignende kriterie, må du selv afgøre (eller skat) - jeg peger bare på hvad jeg TROR - 

AndersRye:
Det virker som om, at der er en smule tvivl omkring hele det her momsfrit eller ej.
Vil det bedste ikke være, at jeg ringer til skat imorgen og forklarer hele forløbet?

Hvis du er i tvivl kan du da gøre det

Claus og jeg har vel ikke været med til at give tvivl - og vel heller ikke andre her i tråden. Vi er temmeligt faste på at din momsregistrerede virksomhed skulle fakturere med moms og hvis ikke, så kan du i alle fald ikke trække moms fra på computeren købt til momsfri omsætning - den er helt klar.

Jeg ville bare få det rettet hurtigst muligt men skal du spørge skat skal du spørge korrekt så som:

1. Jeg har momsregistreret virksomhed og underviser fagligt på en skole der ikke er momsregisreret - Kan jeg fakturere uden moms til dem når jeg er moms registreret og ikke registreret som andet (lønsum)
  2. Kan jeg trække moms fra på en computer købt til dette arbejde som faktureres momsfrit

problemet ved at spørge skat er, dels at de kan svare forkert fordi de ikke fattet spørgsmålet korrekt . dels at man ikke kan bruge det mundtlige til det store -du ser selv hvordan du fik svar.

Netop ved spørgsmål om momsfri undervisning har jeg ofte set anbefalet at man faktisk tager det som hedder bindende svar . som koster ca 350 kr og som kræver et klart spørgsmål men også giver et bindende svar man kan bruge til noget

Du kunne også be en revisor om en konkret svar - de bør kunne svare klart og gøre, at du ikke skal behøve frygte at skat ser anderledes på det - det kunne da godt være lidt små penge værd - Bare spørg så alle oplysninger er med

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Oct 13
Skrevet kl. 01:10

Okay, jeg begynder at se det større billede. Tusind tak! Det er nogen nyttige links du skriver!

-

Hvad angår momsfritagelsen, så er det bl.a. links som dette, der gør mig i tvivl: http://www.tax.dk/jv/da/D_A_5_3_4.htm

Her læser jeg det som om, at jeg er fritaget fra moms i denne situation. Men jeg er heller ikke en haj til at læse sådan tekster Smile

Tilmeldt 23. Oct 13
Skrevet kl. 11:48

Jeg har kontaktet Anette Sands brevkasse og hun bekræfter, at undervisning på en erhvervsskole ikke er momspligtigt og, at jeg derfor har faktureret rigtigt.

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 11:53

AndersRye:

Jeg har kontaktet Anette Sands brevkasse og hun bekræfter, at undervisning på en erhvervsskole ikke er momspligtigt og, at jeg derfor har faktureret rigtigt.

Var det dit spørgsmål til hende (Er undervisning på en erhvervskole momsfritaget?), eller spurgte du om du som underleverandør til en erhvervsskole er omfattet af momsfritagelsen i Momslovens § 13?

At erhvervsskolens undervisning er momsfritaget er ikke ens betydende med at din leverance også er momsfritaget, jf. endvidere mit link til den juridiske vejledning fra i går.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:03

AndersRye:

Jep, du kan evt. læse mere her

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=70157&vId=0

Tonny

Se dog også lige Claus indlæg, som også er relevant ved vurderingen af momspligten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:13

vi er vel enige om, at hvis svaret er AT undervisningen er momspligtig så er de ting der købes for at kunne udføre den absolut ikke momsfradragsberettigede? (og hvis det senere bliver blandet moms og ikke momspligtig oms. så skal der dels op?)

Er der noget om, at netop dette med momspligtig undervisning - som her som underleverandør ofte er et af de punkter hvor det kan betale sig at tage bindende svar (jeg ved en del mener man har mere at vinde ved at chance på bedømmelse selv) - Er vi ikke her i et område hvor bindende svar er klogt?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 12:15

Hvem er i øvrigt kursisterne? Er det almindelige elever eller er det f.eks. kursister der er omfattet af reglerne om 6 ugers selvvalgt kursus?

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 23. Oct 13
Skrevet kl. 12:43

Claus Fraussing Nielsen:
Var det dit spørgsmål til hende (Er undervisning på en erhvervskole momsfritaget?), eller spurgte du om du som underleverandør til en erhvervsskole er omfattet af momsfritagelsen i Momslovens § 13?

Jeg spurgte på følgende måde:

Jeg er en nyopstartet enkeltmandsvirksomhed som fotograf, og jeg er en smule bange for, at jeg måske har faktureret forkert.
Jeg blev i sommers hyret til, at undervise 4 dage på en erhvervsskole. Jeg skulle undervise i fotografi, på deres mediefaglige linje. Jeg fik at vide af kollegaer, at denne form for undervisning var momsfritaget og jeg fakturerede derefter. Jeg er nu blevet i tvivl og håber derfor du kan kaste noget lys over de lettere kringlede regler.

Til dette svarede hun:

Netop fordi der er tale om en erhvervsskole er det korrekt at fakturaen skal være momsfri. Men hvis du i øvrigt skal undervise, er det som hovedregel momset, hvis ikke undervisningen leveres til enten en aftenskole eller en offentlig uddannelse.

Tilmeldt 23. Oct 13
Skrevet kl. 12:45

Claus Fraussing Nielsen:
Hvem er i øvrigt kursisterne? Er det almindelige elever eller er det f.eks. kursister der er omfattet af reglerne om 6 ugers selvvalgt kursus?

Det var undervisning af de elever der går på den mediefaglige linje på skolen. Altså helt almindelig undervisning. Den eneste grund til, at jeg blev hevet ind, var fordi deres egen lærer er uddannet producer og derfor ikke har den tekniske kunnen til at undervise i stillfotografi.

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)