Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat indskud, indkøb og moms

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 23. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Iværksættere!

Jeg er en nystartet enkeltmandsvirksomhed og skal lige sikre mig, at jeg ikke dummer mig herfra start af.

Jeg har endnu ingen udgifter haft, men har haft én indtjening på 9.000,- uden moms (det var undervisning). Nu står jeg altså med en kapital på 9.000,- og dem vil jeg gerne bruge på en ny computer til firmaet.
Jeg har fundet en computer der koster 11.617 inkl. moms, dvs. 9.294.00,- u.moms.

Her kommer spørgsmålene:

1. Hvis jeg har tjent 9.000,- u.moms. og køber en computer hvoraf momsen udgør 2.323,-. Har jeg så betalt for meget i moms og får alle 2.323,- tilbage?

2. Må jeg tage penge fra min privat konto og 'låne' firmaet de resterende 2.617 kr, som jeg mangler for at købe computeren?

3. Hvis ja, kan jeg så trække 2.617 kr ud af mit firma og over i privaten skattefrit, når jeg får dem tilbage/tjener dem ind igen?

4. Skal disse transaktioner figurere i regnskabet?

Håber ikke det jeg spørger om er helt ude i hampen!
På forhånd tusind tak for jeres hjælp!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

AndersRye:

Jeg er en nystartet enkeltmandsvirksomhed og skal lige sikre mig, at jeg ikke dummer mig herfra start af.

Jeg har endnu ingen udgifter haft, men har haft én indtjening på 9.000,- uden moms (det var undervisning)

den må du lige forklare bedre?? Er du momsfritaget? Hvis du er momsregistreret (og ikke samtidigt lønsumsregistreret eller kun lønsum) så må du ikke sælge noget - heller ikke undervisning - uden moms . Det lyder farligt? Helt uanset betaleren ikke er momsregistreret SKAL du ha moms på din faktura. Jeg tror du har misforstået og læst om at undervisning kan være momsfri - men ikke hvis du har momsregistreret virksomhed .- Du kan IKKE ha momsfri indtægt og så trække moms fra udgifterne, den er helt gal.

AndersRye:
1. Hvis jeg har tjent 9.000,- u.moms. og køber en computer hvoraf momsen udgør 2.323,-. Har jeg så betalt for meget i moms og får alle 2.323,- tilbage?
jeg fastholder til videre, at du næppe kan ha solgt for 9000 kr uden moms og derfor giver dette ikke mening. Jeg tror absolut du må kreditere og lave ny faktura - OG hvis den kun må være på 9000 kr, så skal den være med moms alligevel - men det er IKKE godt for i princip skal du tage de oprindelige 9000 som indtægt

AndersRye:
2. Må jeg tage penge fra min privat konto og 'låne' firmaet de resterende 2.617 kr, som jeg mangler for at købe computeren?
her er så første JA - men du må ikke bare lade som ingen ting og ha 9000 kr momsfri indtægt og så  købe en faktura for 11.615 og trække momsen på 2.323 fra - Den går kun hvis du har momspligtig indtægt og det HAR du med 99% sikkerhed i det du nævner men JA du må gerne låne virksomheden penge privat og tage dem ud når du kan uden ny skat, det sker via mellemregning - læs her HVORDAN BETALE MAN SKAT AF PERSONLIG VIRKSOMHED

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak for dit svar.
Jeg underviste i fotografi på en erhvervsskole, altså faglig undervisning. Her sagde de at det var momsfrit. Efterfølgende tog jeg kontakt til SKAT og snakkede med én der sagde, at så længe jeg var hyret til at undervise, så skulle jeg bare takserer dem for tiden også var det ikke noget problem.

Er det helt umuligt, at det kan have været momsfrit?
Du må meget gerne forklare mig hvordan det så hænger sammen?  

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger af flere ting, herunder bl.a. den samlede konstruktion af aftalen mellem dog og skolen

Erhvervsskolen har absolut en interesse i at få fakturaen uden moms, da de bl.a. slipper for lidt ekstra administration - men det er ikke det samme som at der reelt er tale om en momsfritaget ydelse.

Du er velkommen til at sende mig aftalen med skolen på en mail (på claus@fraussing.dk), så skal jeg gerne læse den igennem og give dig en tilbagemelding på min opfattelse af de momsmæssige forhold.

Angående momsfradraget for købet af computeren så kræver det, som Cookie skriver, at du har momspligtige aktiviteter. Hvis du både har momspligtig og momsfritaget aktivitet vil der være delvis momsfradragsret - som du sikkert vil kunne få meget sjov ud af at opgøre ;-)

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

ja du kunne sikkert ha noget omsætning som kunne drives momsfrit og andet momspligtigt men jeg mener ikke du kan være 100% momsregistreret og så sende faktura - selv til en skole hvor undervisningen kunne anses for momsfri.

Claus, du ved nok mere - må han som momsregistreret sende en faktura for undervisning uden moms - og bare selv dele op i momset indtægt og momsfri? (er i alle fald komplikation for vor ven med en opgørelse ved hver indberetning og korrektion ved årsafslut)

Computeren er der i fald hele omsætningen er momsfri, jo i alle fald ikke moms fradrag for her som landet ligger nu.

Claus, udred lige for vor ven, om det overhovedet går at han fra fuldt momsregistreret virksomhed sender en faktura uden moms her? Skal der så ikke registreres for lønsumsafgift??

Og gerne om han så rent faktisk bare må kreditere og sende nu faktura på 9000 + moms (må han givet) eller om han må ændre det til ny faktura 7.200 + moms = 9000 kr og kun tage de 7.200 til indtægt

At skolen siger det er momsfrit duer ikke til spor da de ikke kender trådstarters momsvirksomhed formentlig og skat svarer ud fra tro om honorar formentlig og igen ikke ud fra en faktura uden moms fra momsregistreret

Og som ekstra til trådstarter HVIS denne computer er til rådighed også privat, OG du havde haft momsfradrag for købet, så ville du skulle dele momsfradraget på en sådan computer op i privat anvendt del og virksomhedsdel - ex 50/50 som en lille ekstra krølle

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus

Tusind tak fordi du vil hjælpe, jeg er åbenbart på dybere vand end jeg selv troede.

Der foreligger ikke nogen reel kontrakt mellem mig og erhversskolen.
Det blev blot aftalt, at jeg skulle komme op og fungerer som gæstelærer i 4 dage, hvor de skulle have undervisning i fotografi.
Jeg trådte altså ind som lærer på deres skole, de kom ikke ud til mig i mine lokaler og modtog undervisning.
Jeg snakkede med en anden fotograf der sagde, at jeg lige netop skulle huske, at undervisning var momsfritaget.
Jeg kan dog se, at jeg på fakturaen har skrevet 'kursus'. Har det nogen indflydelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

AndersRye:
Jeg kan dog se, at jeg på fakturaen har skrevet 'kursus'. Har det nogen indflydelse?
det vil jeg sige nej til. Se også lige mit forrige svar om ikke fuldt momsfradrag selv om du havde gjort alt ret hvis computeren kan bruges privat også (står hos dig f.eks) og ikke KUN kan bruges af arbejdet. - Men jeg mener absolut du skal igang med kreditering og ny faktura - vent på Claus

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det er jeg med på.

Kreditering? Betyder det en annullering af fakturaen? Også skal jeg sende dem én ny?
Hvordan fungerer det i praksis?

Sætter virkelig pris på jeres hjælp!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

ja du skal hvis det skal rettes til med moms - sende en kreditnota som er en modsat faktura på helt samme sag og beløb og så en ny faktura med moms og begge dele skal du bogføre - helt som den oprindelige. Den oprindelige udlignes af din kreditnota og tilbage er kun beløbet fra den nye

Husk at dele momsen privat og virksomhed hvis du tager computeren ind og har den hjemme hos dig i privat og firma del i forhold til anvendelse

Jeg tvivler overordnet på om du burde være selskab med moms - du lyder som en honorarmodtager - men driver du selskabet med risiko og alt der kræves for et selskab, så er det korrekt nok - tvivler bare lidt her hvor du bare underviser helt uden at ha nogen virksomhedsrisiko men som sagt, det kræver mere viden Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense V
Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 19
Fra  Tilbudnet.dk Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Ja, du får momsbeløbet tilbage. Du har en købsmoms på 2.323 og en salgsmoms på 0,00 på dette tidspunkt.

2. Ja, du kan indskyde egenkapital i virksomheden fra privatkontoen.

3. Ja, du kan trække dit indskydende egenkapital ud igen, uden beskatning.

4. Posteringerne skal være i regnskabet, samt på din bankkonto. Overvej at benytte billys billig (www.billysbilling.dk) til dit egenskab, så bliver det lige pludselig en leg :-) og du ved præcist hvad du skal betale i moms og hvad dit overskud i virksomheden er :-)

God vind :-)

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)