Er der nogle som er klar over reglerne for kunder som ikke vil betale regningen - og mener at de selv kan bestemme hvor meget de vil betale. I følge inkasso reglerne kan man ikke sende kunder til inkasso eller ej betalingspåkrav, hvis de brokker sig over regningen og betaler noget af denne. Yderligere forstærkes det "negative" af at da der er blevet brokket på skrift over prisen for udført arbejde er det nu en tvistig sag ?? Hvilket betyder at man skal til at have advokat og gå ad civilretten vej - behandlingstid min 2 år. Er det korrekt ?? Kan man som selvstændig ikke udføre et stykke arbejde på timeløn ( På ejet værksted ) uden at have nogle sikkerhed for den type nummer. Det svare til at købe en Volvo bil men betaler for en warburg bil - eller selv bestemme hvad man vil betale for mælken i brusen ??? Det er åbenbart den sidste nye metode for at selv kunne bestemme hvad man vil betale for. !! Jeg har ikke råd til at gå til advokat - da økonomien er meget stram som selvstændig. Hvad gør jeg. |
Kunde bestemer selv hvad de vil betale fra regningen. !!!
Prisen var aftalt og udførte så meget mere arbejde end det aftalte (da jeg har et stort hjerte). Og ja der var da nogle ti g der smådrillede. Mé det ændrede ikke på at det aftalte var udført men alligevel skrev personen en e-mail og mente kun arbejdet var under det halve værd. Så blev så vred at jeg med det samme ringede og tog en snak med vedkommende. Og det endte med jeg sagde jeg slet ikke gad havde deres penge og lagde røret på. Så det gad jeg slet ikke bruge mere energi på. Men må indrømme jeg var chokeret over at folk kunne finde på at opføre sig sådanne. Nu ved jeg ikke hvor mange penge du har tilgode. Men er det energien værd? |
Er det korrekt forstået at du fremsender en faktura, også vælger kunden selv hvad de betaler?? Såfremt det er tilfældet, (hvad jeg selv har oplevet), jamen så kunne en løsningvære en dankort terminal, og betaling ved kasse 1 LIGE efter arbejdet er udført..... |
Mangler du et godt tilbud på en el-opgave??
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk
Hej, Nu er det ikke for at anklage nogen eller noget, men kan det ske at opgaven er lavet på no-cure-no-pay? Hvis det ikke er tilfældet, og arbejdet er udført i forhold til den aftale der ligger skrifteligt (Det har du forhåbentlig) - Så kan du uden problemer sende dem en faktura - Der må højest sendes 3 rykkere med 10 dages mellemrum. Se her. Det er jo på ingen måde rigtigt, at kunden selv kan bestemme hvor meget de vil betale, med mindre du har sagt det til dem mundtligt eller skriftligt. Hvordan gør du? Sender du dem et stk tilbud inden påbegyndt arbejde, aftaler med kunden skrifteligt og kunden godkender prisen. Arbejdet går igang, og når du er færdig sender du dem en faktura, med aftalte arbejdsopgaver, timepris og totalpris - Eller hvordan ? Man går jo ikke ned i et super marked eller butik og siger "Jeg vil gerne have det produkt, og jeg bestemmer selv hvad jeg vil give for det"!? Så mit råd er: Send dem en faktura, hvis ingen reaktion, send dem maks 3 rykkere med 10 dages mellemrum, og hvis der heller ikke er reaktion der, så kontakt inkasso og indformere dem om din situation. /Nils |
Du skal tage udgangspunkt i købeloven. Da det er den der bestemmer hvad du kan gøre og bør. Det er specielt § 5 og 72 i købeloven du skal have fat i. |
Hvis beløbet er under 50.000 kr. kan du få afgjort skyldsspørgsmålet i en småsag uden advokat og med rettens hjælp. http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/Pages/default.aspx http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/staevningogsvarskrift/smaasager/Pages/default.aspx Det koster en retsafgift på 500 kr. Når sagen er afgjort kan du køre normal inkasso og sende sagen videre til fogedretten. |
Takker for alle jeres indlæg Købsloven er ok - men loven for inkasso er dybt godnat - når man ikke kan gøre indsigelse mod at kunden ikke betaler alt og ikke vil pga. deres IDE om pris. Det er er hul i lovgivningen - det bør være at de skal betale og såfrem det ikke er rimeligt at kunden skulle betale, ved 3 part vudering ( evt foderetten ) - skulle der tilbage føres beløb til kunden. ( bank sikkerhed evt. ved tvistig sag - inkasso osv. ) Det ville sige at der er sikkerhed begge veje indtil sagen er afgjort. og ikke som nu hvor jeg er i klemme med mine penge. |
det ville vel ikke blive mere rimeligt? Så kunne værkstedet fakturere for en Volvo og levere en Wartburg for at blive i dit eksempel - og kunden havde bare at betale Loven udgår fra virksomheden som den stærkere part - som jo i princip kan sende regning for hvad som helst, udført arbejde eller ikke - bare af med en fed regning, og hvis kunden så skulle betale og kun kunne få penge tilbage gennem tvist ved retten, så var bevisbyrden flyttet over på den nok svagere part Det tror jeg ville være en større fejl i loven end den som findes. Jo bedre man aftaler ting, jo tydeligere krav og specifikationer med underskrift, jo lettere at indkassere - og det er nok svært at se at det skulle være bedre at en virksomhed bare kunne sende en hver regning på deres IDE om en pris - udskiftning af hoveddørslås 80.000 kr og kunden skulle betale med det samme - og kun kunne få penge tilbage gennem retssag. Nix vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Kunne det tænkes at der måske er en grund til at kunden ikke vil betale det fulde beløb f.eks et dårligt udført arbejde, et for høj time pris eller et for stort tidsforbrug ? hvad skriver kunden som begrundelse for din indsigelse mod din faktura? Havde du lavet nogen aftale med kunden om pris / tidsforbrug inden arbejdet startede? Hvor stor var din faktura og hvad har kunden betalt?
Mvh Ravn
|