Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til webudviklings tvist!

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Dyssegård
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i gang med at starte virksomhed og har i den forbindelse taget kontakt til et webudviklingsfirma som skal lave min hjemmeside.

·           Jeg har indgået en kontrakt med webudviklingsfirmat om at de skulle udarbejde et større website for mig. Prisen på dette website ligger på dobbelt så meget som deres professionelle standardløsninger og jeg har forudbetalt halvdelen.

·          I kontrakten og i handelsbetingelserne står der at de har ca. 1 måned fra godkendelse af designet til at leverer websitet.

·          De er nu gået 3,5 måned over tid og de har igennem hele forløbet prøvet at overlevere websitet fyldt med fejl og mangler, hvor jeg har måtte bruge meget lang tid på flere gange at skrive fem sideres dokumenter der påpeger disse fejl og mangler.

·          Vi aftalte efterfølgende at de skulle være færdige til 1. oktober hvilket jeg har på mail (Det er desuden dem selv der har sat deadlinen hver gang – jeg bad fra start af om en realistisk tidshorisont så jeg ikke blev forsinket).

·          Fordi de har overskrevet denne dato har jeg opstillet et par alternativer hvoraf det ene indebærer 40 % nedslag i prisen hvorefter de selv må sætte en ny deadline og det andet giver dem 14 dage til at levere det bestilte ellers vil jeg hæve handlen og kræve erstatning (det er en jurist tilknyttet CBS der har fortalt mig om disse muligheder).

·          Da de har tilbudt mig 2 måneders yderligere hosting har jeg været villig til at sætte de 40 % ned til 20 % afslag i prisen. Dette vil de ikke godtage og henviser til deres handelsbetingelser (som ikke har været vedhæftet kontrakten men ligger gemt inde på deres website). Stykket nedenunder er taget fra deres handelsbetingelser som de henviser til:

·          ”Virksomhed X tager forbehold for evt. afgiftsændringer, pris- og korrekturfejl, tekniske fejl og majeure, herunder arbejdskonflikt og mangler ved eller forsinkelse af leverancer fra underleverandør.”

·          Jeg kan endvidere se at de har opdateret deres handelsbetingelser pr. 8 oktober 2013 hvilket jeg ikke har fået nogen besked om og er i tvivl om hvorvidt det er lovligt.

Hvordan forholder jeg mig til ovenstående og hvad vil du råde mig til at gøre?

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Bedste Hilsner

Martin P. Michaeslen

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 10:42

Hej Martin

Det er svært at sige konkret hvad du skal gøre, da man ikke kender indholdet af jeres aftaler.

Dog har du fordelen på din side, da du har betalt opfront og din leverandør, derved har godkendt aftalen, også de krav du sætter efterfølgende, særlig i forbindelse med overskridelse af tidsfrister, dog igen er der et men, for jeg ved ikke om i har aftalt noget om det, eller om i har en afgang aftale, Exit aftale.

Du sætter en skrivelse sammen, hvor du i henhold til normal praksis i sådan sager, pålægger dem at overholde ny tidsfrist, ellers vil du sætte dagbøder ind på mellem 0.25% op max 10% af allerede betalt beløb, som så skal tilbagebetales til dig, hvis ny tidsfrist er overskredet. 

Mit forslag vil være, de kommer med en løsning, hvor de indhenter ekstern hjælp for at færdigegøre dit projekt, eller de indvilliger i at lave en exit aftale som du kan bruge, ikke hvad din leverandør kan bruge, Da de fuld ud har godkendt dine krav, det gjorde de da du betalte opfront. 

Hvis du skal have hjælp af jurist ved CBS, find en med kendskab til aftaler på IT projekter, ellers google danske IT advokater og standardkontrakter for IT projekter, der kan du finde flere oplysninger.

Næste gang du skal have lavet et IT projekt, så skaf en "standardkontrakt for kortvarige IT projekt", det vil hjælpe dig meget i fremtiden.

Fra Dyssegård
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 10:54

Mange tak for dit svar :)

Jeg har lige snakket med Codan og har fundet ud af at de har en forsikring der dækker den her form for tvister men at den desværre skulle være tegnet inden tvisten opstod.

Herefter har jeg fundet ud af at der er noget der hedder småsagsprocess:

Småsagsprocessen ændrer behandlingen af sager om krav på højst 50.000 kr. Småsagsprocessen bevirker:  

• At retten hjælper med grundig vejledning og assistance til parter, som ikke repræsenteres af en advokat.
  • At man kan få behandlet en sag om mindre krav på en lettere måde med færre omkostninger.

Kan du venligst ligge et link op med hvor du har fundet den skrivelse om dagsbøder?

Mvh.

Martin

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 11:09

Hej Marin

Det er et meget stort område og da jeg ikke kender indholdet af jeres aftale, kan der jo være aftaler som gør det svært at sige præcis hvad du skal, derfor er det en god Ide, altid at bruge mindst en standkontrakt for IT projekter. 

Gå på Biblioteket og hent følgende bog, den bruges som undervisning på Jura stud. indenfor Jura for IT folk. 

Jf. Bryde Andersen, IT-retten (2001) - IT-retten af professor dr. jur. Mads Bryde Andersen
Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 65
Fra  Airplay Music ApS Skrevet kl. 11:23

Hej Martin,

Det lyder som en rigtig træls sag for dig og webbureauet (forudsat at de er et seriøst firma).

Jeg ville klart søge at løse sagen direkte med webbureaet, fremfor at gå rettens vej (det er tidskrævende, dyrt og selvom du vinder risikerer du at webbureauet ikke kan betale/levere).

Først handler det om at skabe et overblik for projektet, hvad mangler og kan webbureaet overhovedet levere dette. Herefter skal åbenlyse mangler/fejl i det leverede præciseres, så der er et klart grundlag for forhandling. Jeg ville så tage et møde med webbureauet og her søge at lave en klar aftale om hvad de mangler at levere, milestones for dette og hvad det koster dem hvis disse milestones ikke overholdes.

Jeg giver gerne uddybende råd/sparring, hvis det har interesse. (gratis - min virksomhed er ikke webleverandør, så jeg er ikke ude på at sælge dig noget).

Vh Airplay          

Fra Dyssegård
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 11:23

Mange tak for hjælpen Juul- det vil jeg gøre :)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 11:54

Hvis de har lovet en måned, og der er gået 4,5 måneder, så har de i min mening fået de chancer de skal have. Der kan selvfølgelig have været misforståelser mht de oprindelige krav osv., men det er jo særdeles lang tid, der er overskredet med.

Hvad er deres egen begrundelse for at det er trukket ud?

Jeg kan ikke se, hvorfor du ikke skulle være i din fulde ret til at ophæve eller kræve prisnedsættelse (Ud for de oplysninger vi har her i tråden). Men det kan jo altid være besværligt, hvis de modsætte sig.

Fra Dyssegård
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 11:56

Ja det er ikke den sjoveste situation at komme ud i så tidligt i opstartsfasen, men så vidt jeg kan forstå er det meget almindeligt at der opstår tvister når der er tale om webudvikling.

Jeg har nu skrevet til webudvikleren af jeg fastholder den 20 % rabat hvis de overskrider de 14 dage og hvis han ikke kan gå med til det vil jeg hæve aftalen og kræve erstatning pga. den forsinkede levering.

Derudover har jeg også skrevet at jeg synes det er skræmmende at de ikke kan gå med til disse vilkår når de selv har sagt at den kun skal bruge 7 dage...

Vi har allerede siddet sammen og lavet et overblik over hvad der manglede at blive lavet.

Der står desværre ikke noget i vores kontrakt om konsekvenser ved forsinkelser og mangler hvilket er noget jeg virkelig fortryder nu.

Mange tak for tilbudet, jeg vil meget gerne holde dig op på det men vil lige vente og se hvad der sker :)

Fra Dyssegård
Tilmeldt 9. Feb 10
Skrevet kl. 12:01

Deres egen begrundelse er at det har været et større projekt end de regnede med til at starte med. Derudover påstår de også at vi aldrig har aftalt en deadline, men der står både i kontrakten og i handelsbetingelserne at de har en måned efter at designet er godkendt. Desuden sagde jeg fra start af at jeg hellere ville have en realistisk tid hvor de lagde et par måneder til, end at de sagde en for kort tid og overskred denne. Men han holdt fast i at de burde kunne klare det på en måned og derfor blev deadlinen 1 måned... 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 65
Fra  Airplay Music ApS Skrevet kl. 12:10

Du er velkommen...

Det er ikke normalt at der opstår den slags twister, hvis der er foretaget en fornuftig leverandør screening inden valg af leverandør, og der herefter er udarbejdet en fyldestgørende kravspec. der er grundlag for leverancen.

Som jeg hører det kommer I til at stå meget stejlt overfor hinanden, og det fører sjældent til gode løsninger...

Håber at webbureauet anerkender dit krav og leverer aftalte asap

Vh Airplay

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)