Jeg har skrevet klummer for Penge og Privatøkonomi i mange år og her er en af dem:
Jeg er ikke religiøs på nogen måde, lad mig slå det fast med det samme.
Men jeg elsker "karma-konceptet" om, at det man gør godt, får man godt tilbage, og det man gør dårligt, får man dårligt tilbage og dét med renters rente!
Jeg har lagt mærke til, at hvis jeg hjælper andre mennesker, så åbner der sig over tiden et hav af muligheder. Jeg har ikke tal på alle de gange, hvor jeg har haft brug for hjælp, og så er den kommet til mig gennem mennesker, jeg engang har hjulpet. Jeg har desværre også engang imellem opført mig dårligt, og de gange har det altid kostet mig en masse, og det har aldrig været det værd!
Det sjove med karma er, at man aldrig ved, hvornår man får som fortjent.
Der kan gå minutter, og der kan gå år. Det er lige som små frø man sår, og så høster man, når det passer jorden at give udbyttet fra sig.
Det gode ved karma-konceptet er, at det er ret simpelt at bruge. Man skal bare hele tiden have i baghovedet, at man skal give værdi til de mennesker man er sammen med. Og jo oftere man gør det, des nemmere er det. Specielt når man begynder at se resultaterne.
Men hvordan bruger man karma-konceptet i praksis?
Er man til et netværksarrangement, så fokusér på at hjælpe andre mennesker, i stedet for bevidstløst at rende rundt og dele visitkort ud.
Et visitkort man modtager fra en person, der har brugt tiden på at fortælle om sig selv, arkiverer man lodret, når man kommer hjem. Men hvis personen har fokuseret på dig og dine udfordringer, og måske tilbudt at åbne sit netværk for dig, så er den relation vigtig for dig, og du beholder visitkortet.
På arbejdspladsen skal man fokusere på at løse sine opgaver og hjælpe sine kolleger. Hvis man er hjælpsom, så er hjælpen også nær, når man selv har brug for den. Dertil signalerer man overskud, og mennesker med overskud står ikke sidst i lønkøen.
Når man møder nye mennesker, så prøv at huske, hvad de er gode til, og før dem sammen med andre gode mennesker, man kender. Glem alt om at tjene penge på relationen, fokusér blot på at føre de rigtige mennesker sammen. De vil for fremtiden huske dig som en vigtig relation, og når du har brug for hjælp, så står døren vidt åben.
I det daglige er der også rige muligheder for at benytte karma. Når man kører bil, så hold tilbage for folk og vis hensyn. Har folk travlt, så lad dem komme foran i køen i supermarkedet. Ser man en person, der har brug for hjælp, så stop op og hjælp osv.
Men karma er jo ikke kun positivt, det fungerer også fint den anden vej.
Det betyder, at hvis man træder på andre mennesker, så skal de nok sørge for at træde på dig en anden dag. Og den person som i dag virker ubetydelig, kan nemt sidde i en vigtig position året efter og kan skade dig meget. Så det er vigtigt at tænke sig grundigt om, før man bulldozer sig frem. For det er muligt, at det er dig, der i dag sidder bag rattet, men til næste år kan det være dig, der ligger på vejen og en anden der kører bulldozeren..
Men det er også muligt at bruge den negative karma positivt. Hvis en person snyder dig, så prøv at lade være med at ærgre dig for meget. For du kan være sikker på, at han nok en dag kommer til at betale det tilbage med 10 ganges rente. Det er ikke sikkert, at det bringer dig dine ting tilbage, men bare tanken om at de mister det + lidt andet, gør at du kan slå dig til tåls med situationen og bruge din energi på din egen fremtid.
Som nævnt, så har jeg ikke et religiøst forhold til karma-konceptet, jeg kan bare se, at folk der opfører sig ordentligt og hjælper andre mennesker, de ender som regel med at have det langt bedre, end dem der rager til sig på andres bekostning.
Jeg prøver at huske på hver dag, at jeg skal være hjælpsom og venlig. Det giver mig en god hverdag, og som nævnt så vender det altid godt tilbage, når man mest har brug for det. Det er ikke altid det lykkes, men jeg bliver bedre til det dag for dag.
Hvem skal du være god ved i dag?
De bedste hilsner
Martin