Jeg har fornyligt forsøgt at lade mig CVR-registrere (enkeltmandsvirksomhed), men uden momsregistrering, da min årlige omsætning er langt under 50.000 kr samt at 95 % af mine kunder er private, hvorfor jeg ikke finder det strengt nødvendigt at lade mig momsregistrere.
Jeg har fået at vide af flere bekendte som selv driver enkeltmandsvirksomheder, at det er muligt at lade sig CVR-registrere uden også at skulle momsregistreres. Da jeg forsøgte dette, fik jeg dog afslag og følgende svar fra Erhvervsstyrelsen:
"Personligt ejede virksomheder kan kun få et CVR-nummer, hvis de bliver registreret for minimum en pligt som fx moms, lønsumsafgift eller andre afgifter".
det ville være nyt for mig hvis man ikke kan registrere uden kryds i moms - så jeg lytter spændt med - men omvendt
Det giver en vis fornuft at de ikke vil fylde systemet administrativt med hobbyer og andet som måske ikke er seriøst nok drevet til at medføre moms, lønsumsafgift eller andet der reelt begrunder oprettelsen. I teorien kunne systemet fyldes med folk der bare ville ha kort til at handle i metro og måske gi skat bøvl med at kontrollere fradrag, som reelt hos private ville være under ligningsmæssige, men nu laves i selskab og tages som 100% fradrag - så det kan gi fornuft - men er nyt for mig
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du kan sagtens få et CVR-nummer uden at være momsregistreret. F.eks. er de fleste holdingselskaber ikke momsregistreret - men selvfølgelig har det nødvendige CVR-nummer. Men bemærk at det gælder selskaber - ikke personligt ejede virksomheder.
Spørgsmålet er så hvorfor du ikke lader virksomheden momsregistrere med det samme? Det koster jo ikke noget og du kan til gengæld også trække momsen fra på de ting/ydelser du køber, som har direkte sammenhæng med din virksomhed.
Så hvis du allerede på nuværende tidspunkt ved at du gerne vil have det til at vokse, til en virksomhed med en omsætning på +50.000 kr. om året, så bliv momsregistreret med det samme. Så slipper du også for eventuelt bøvl med at SKAT betegner det som en hobbyvirksomhed m.m.
det er ikke mere end 2,5 år siden jeg var med i en ApS stiftelse hvor den stiftende advokat helt enkelt glemte kryds i moms (og heller ikke i andre afgifter/lønsum) så jeg måtte ind og krydse for at få adgang til moms - men det er nok så med ApS at man kan komme forbi uden kryds i moms (typisk vel for et holding men dette var nu registreret i en branche der typisk ville ha moms) - det lykkedes i alle fald den gang at lave den fejl
en sund praksis i alle fald at man ikke som personlig virksomhed kan komme forbi punktet uden et kryds i en afgift
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Der er tale om en fotografisk virksomhed som jeg driver ved siden af mit studie.
Årsagen til, at jeg gerne vil undgå momsregistrering så længe som muligt er, at størstedelen af mine kunder som sagt er private. Hvis jeg lader mig momsregistrere vil det jo betyde, at den pris jeg kan tilbyde kunderne vil stige med 25 %, hvilket muligvis vil føre til et vist tab af kunder.
Jeg vil dog gerne CVR-registreres da det tilfører mig og min virksomhed en vis troværdighed.
Men det tyder åbenbart på, at min "begrundelse" for CVR-registrering blot ikke er "god nok", selvom det teoretisk set skulle være muligt at blive CVR-registreret uden moms. På den anden side står der jo, at jeg skal registreres for minimum én pligt. Og hvis ikke denne skulle være moms, hvad skulle det så være?
@ John, En stor og afgørende forskel på kapitalselskaber og enkeltmandsfirmaer er at cvr nr. har trådt i stedet for de gamle reg. nr. som ApS og as havde tidligere.
tak Henrik - @sorenwrang - jeg tror som ikke det giver troværdighed ekstra overfor private kunder at man har et CVR nummer på - og jeg tror et CVR nr og ingen moms på normalt momspligtige ydelser ville give flere spørgsmål - så hvorfor ikke bare lave et lækkert logo og og hedde xxfoto søren Wrang eller hvad ved jeg - stadigt bare med dit CPR - slippe for momstanker og nøjes med at opgive overskud korrekt til skat
det ville jeg gøre