Hej alle. Jeg er helt ny i dette forum, så i må bære over med mig hvis jeg virker lidt amatørisk.
Jeg er lige begyndt på CBS, og er derfor begyndt at modtage SU. I min fritid handler jeg aktier, hvilket jeg holder meget af. Mit problem er, at jeg hverken kan sælge mine nuværende aktier, eller købe nye, da jeg på den måde vil overskride grænsen for hvad man må tjene mens man er på SU. Dette ville resulterer i tilbagebetalling af hele min SU, og derved ville jeg i sidste ende stå uden overskud. Jeg har derfor læst mig frem til, at jeg ved start af egen virksomhed, kan handle der igennem, og derved havner pengene i virksomheden, og ikke som personlig indkomst.
Spørgsmålet er så nu, om hvilken form for virksomhed jeg skal starte? Har kigget på enkeltsmand og ApS. Enkeltsmandvirksomheden virker som det mest overskuelige valg, da man slipper for en masse papirarbejde, dog virker fordelene ved ApS større.
Jeg håber i kan hjælpe min lille iværksætter drøm på vej.
For at kunne anvende reglerne om overskudshenlæggelse i enkeltmandsvirksomhed skal du bruge virksomhedsordningen, hvilket ikke er helt lige til. Herudover er der begrænsninger på hvilke typer af værdipapirer man må have i enkeltmandsvirksomhed med VSO. Dette skal du have undersøgt. Derved kan et kapitalselskab være den eneste løsning i dit tilfælde, hvis aktieondkomdt har betydning for su grænsen.
For at kunne anvende reglerne om overskudshenlæggelse i enkeltmandsvirksomhed skal du bruge virksomhedsordningen, hvilket ikke er helt lige til. Herudover er der begrænsninger på hvilke typer af værdipapirer man må have i enkeltmandsvirksomhed med VSO. Dette skal du have undersøgt. Derved kan et kapitalselskab være den eneste løsning i dit tilfælde, hvis aktieondkomdt har betydning for su grænsen.
Enig
Det af trådstarter beskrevne kan kun lade sig gøre i selskabsform.
Investering og afkast af aktier kan ikke ske i enkeltmandsvirksomhed ej heller i Virksomhedsskatteordningen. Afkast af aktier indgår i den såkaldte "egenindkomst", som bruges ved beregning af anden indkomst i forbindelse med modtagelse af SU
Da min porteføljeværdi er den kapital jeg vil indskyde i virksomheden, overstiger 80.000 kr., er der vil ingen gund til at starte et IVS?
næh det kan jeg heller ikke se, men vær opmærksom på, at der jo ved skifte fra dig som person til selskab vel sker beskatning af en gevinst på dine aktier ved salget (hvis du har en sådan i sigte) og fremover sker beskatning som jeg husker det, i selskabsform for alle aktierne i princippet som efter lagerprincippet = hvert år ud fra udviklingen (hvilket ikke behøver at være et problem men bare som jeg husker det)
Private skatter jo som udgangspunkt ikke af alm. aktiestigninger under årene hvis ikke de handler (kun for specielle lagerbeskattede papirer reguleres årligt)
Hvis du indskyder aktierne som aktiv, og aktive er steget i værdi siden købet, bliver du på papiret beskattet af avancen. Spørgsmålet er dog, OM du overhovedet kan ejerskifte aktierne (som jeg formoder er børsnoterede aktier) fra dig som person og til selskabet, hvilket jo er konsekvensen af et indskud. Det ved jeg faktisk ikke. Jeg havde mere den tanke, at du havde undersøgt og vurderet lagerbeskatningen af aktierne ( der trods alt kun er 25%) i selskabsformen, og at du måtte sælge alle aktier, hvorefter du stiftede et selskab. Hvis du stifter et ApS binder du 80.000, som du så kan anvende til aktieinvestering. Afkastet af disse aktier beskattes med 25%. Hvis du f.x. stifter et IVS for 1 krone, kan du låne de resterende 79999 ind i selskabet og investere for. IVS beskattes som ApS, og der er de kendte bindinger med opsparing m.v., men IVS'et kan jo tilbagebetale lånet til dig skattefrit på 79.999.
Hvilken linje er du startet på CBS? Jeg er selv i gang med min kandidat og læser Management of Innovation and Business Development. Jeg håber du kommer godt i gang inde på CBS og hvis du skulle have nogle spørgsmål, er du altid velkommen til at tage kontakt til mig :)
Hvis du indskyder aktierne som aktiv, og aktive er steget i værdi siden købet, bliver du på papiret beskattet af avancen. Spørgsmålet er dog, OM du overhovedet kan ejerskifte aktierne (som jeg formoder er børsnoterede aktier) fra dig som person og til selskabet, hvilket jo er konsekvensen af et indskud. Det ved jeg faktisk ikke.
Jeg har tidligere medvirket til at stifte et ApS ved at personligt noterede aktier blev indskudt i et ApS som selskabskapital. Det blev behandlet som et salg hos den indskydende person - og aktierne blev overført til et depot ejet af det nye ApS.
Problemet var at dette jo også krævede en vurderingsberetning. Selv om det er relativt let at værdiansætte børsnoterede aktier og konstatere tilstedeværelsen kostede det alligevel i slutningen af 90'erne ca. 6.000 kr.