Jeg har tidligere medvirket til at stifte et ApS ved at personligt noterede aktier blev indskudt i et ApS som selskabskapital. Det blev behandlet som et salg hos den indskydende person - og aktierne blev overført til et depot ejet af det nye ApS.
Problemet var at dette jo også krævede en vurderingsberetning. Selv om det er relativt let at værdiansætte børsnoterede aktier og konstatere tilstedeværelsen kostede det alligevel i slutningen af 90'erne ca. 6.000 kr.
Ja det er jo den beskatning som vil kunne drille, men er det børsnoterede aktier ville jeg sælge dem, indkassere gevinsten, (og betale skatten) - stifte kontant og genkøbe aktierne dagen efter med den risiko/gevinst mulighed det kunne give. Problemet her er hvis ikke SU i år allerede tillader at der opstår en evt. aktiegevinst
Lige i disse dage hvor bla.a. lettere ubeslutsomme amerikanere gør aktiemarkedet svært, havde det jo været fint nok formentlig at være gået kontant en uges tid:)
Sværere ser det naturligvis ud hvis det er unoterede aktier
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
enig, men det var jeg netop implicit i mit forslag - derfor IVS
var måske ikke helt med på hvad du var enig i men hvis der er aktier for langt over 80.000 kr og eneste problem er, at hvis de skydes ind som aport skal der vurderingsberetning til, og det er derfor du ville stifte IVS for 1 kr -. hvorfor så ikke sælge de aktier (eller for 80.000 kr) og stifte kontant.
Man får vel ikke aktierne ind i hverken IVS eller ApS uden at ha betalt skat af gevinsten der opstår når de går fra privat eje til selskabseje og så kan man da lige så godt bare sælge (for 1 kr eller 80.000 kr) - stifte kontant det man mener at ha behov for, og så genkøbe lige på den anden side af stiftelsen - Man få skat af sin gevinst udløst når de flyttes ind, helt uanset hvordan man gør - eller misser jeg et eller andet i problematikken?
Hvis SU problematikken gør at der ikke er "råd" til en gevinst på aktierne ved salg, så duer ingen af løsningerne - så kan det være bedre at beholde depotet uændret (ikke sælge i alle fald) før SU er ovre, så der kun opstår udbytter der kan påvirke SU?
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER