Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i "blikfang" bil - regler?

Side 7 ud af 10 (91 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Dog skal det lige pointeres, at SKAT faktisk har fraskrivelsesklausul på den juridiske vejledning, således denne ikke altid er gældende eller udtryk for gældende retSad

Tonny

Jeps - de var jeg lige fjern nok!

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 16:01

Henrik Koudahl:
Find mig et par paragraffer, der underbygger dit synspunkt - så tager vi den derfra.Wink

Nej det er okay, jeg synes jeg har fremlagt ret meget håndgribeligt materiale i denne tråd.
Og da vi nu sidder og diskuterer noget som ikke påvirker den endelige skat, der rent faktisk skal betales, vil jeg trække mig tilbage, nu bestyrket i min opfattelse af at den måde jeg og 99 procent andre gør det, er helt fin.

Jeg har iøvrigt for et par år siden være til "torskegilde" hos SKAT, hvor også kørsel blev gennemgået, og der var absolut ingen bemærkninger om at min praksis var forkert.

Jeg vil dog, hvis jeg ikke ryger i en urimelig telefonkø, som lovet give SKAT et kald i morgen og se om de kan svare klart.

Det var iøvrigt interessant, at den tekst som Henrik mente jeg burde citere det hele fra, lige pludselig ikke længere er valid :-)
Nok om det, god søndag everyone Smile 

Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 16:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny:

Så du er af den opfattelse at fradraget vedr. kørsel opgjort efter enten de faktiske udgifter eller statens takster skal fragå i virksomhedes resultat i eksempelvis rubrik 111 og ikke i rubrik 29 vedrørende en virksomhed der ikke anvender VSO?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:27

enig med Tonny (ikke så underligt) Det er derfor jeg flere gange har nævnt ex gaver, repræsentation m.m. som også er en tilføjelse om du vil, til selve regnskabet - man har sit regnskab og laver så de skattemæssige korrektioner når man går fra regnskab til selvangivelse som god skik

Når beløbet går i status mellemregning og IKKE udbetales som privat hævning må det da i øvrigt blive der for evigt - ellers skal det jo hæves fra den konto som det går ind på i status og hæves det, så svarer det vel også til, at det udbetales skattefrit til virksomhedsejeren, eller hænger jeg ikke helt med der Jesper?

Jeg vil bestemt mene det er en skattemæssig korrektion og ikke i regnskabet, men lytter spændt med
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 17:28

Cookie - John Hannover:

enig med Tonny (ikke så underligt) Det er derfor jeg flere gange har nævnt ex gaver, repræsentation m.m. som også er en tilføjelse om du vil, til selve regnskabet - man har sit regnskab og laver så de skattemæssige korrektioner når man går fra regnskab til selvangivelse som god skik

Her er jeg uenig, et regnskab skal være retvisende, og hvis jeg har en enkeltmandsvirksomhed, lad os sige en montør, og jeg selv lægger min VW Transporter til kørslen, så vil det give et helt urimeligt billede af virksomhedens overskud, hvis kørslen ikke fremgik.

Med hensyn til bogføringen John, så skal du egentlig bare se det som et helt enkelt indskud, ligesom hvis du køber 10 kilo ost for din privatkonto til dit Pizzaria, her er det så blot benzin og slid på bilen (og du kan bruge statens takster til beregningen) der skydes ind med.
Så modposten til driften er på mellemregningskontoen (privatforbrug) ligesom ethvert andet indskud.
Den opgøres jo så ved årssafslutningen, hvor kørselsposterne er nogle blandt mange.

Egenkapital primo

- Privatforbug

+Årets overskud

=Egenkapital ultimo

Som du kan se bliver nettopåvirkningen 0 kroner på egenkapitalen, men fradraget har jeg fået, idet mit overskud er blevet reduceret med kørslen.

Helt i tråd med alt det jeg idag har læst hos SKAT.

En skam at vi ikke lige har en tavle til rådighed, hvor vi kunne tegne nogle bogførings-T'er på Stick out tongue

Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 19:19

Jeg må sige jeg hælder til Jesper Hansens side på nuværende tidspunkt Smile

Den juridiske vejledning 2013-2 nævner, at der ikke kan udbetales skattefri befordringsgodtgørelse til selvstændig erhvervsdrivende. Det skal efter min opfattelse ligeså meget læses som at 3. mand ikke kan
udbetale skattefri befordringsgodtgørelse til en selvstændig erhvervsdrivende.  Så nej den selvstændige kan ikke give sig selv skattefri befordringsgodtgørelse.

Selvstændig erhvervsdrivende kan derimod foretage fradrag for erhvervsmæssig befordring i den personlige indkomst, forudsat at der er afholdt udgifter hertil.

Hvis den selvstændig erhvervsdrivende bliver beskattet efter personskattelovens bestemmelser, deltager i kapitalafkastordningen eller deltager i virksomhedsskatteordningen(VSO) med bilen uden for VSO, kan den selvstændige efter eget valg foretage fradrag enten med de faktiske biludgifter (herunder afskrivninger) eller med statens satser for den del, der kan henføres til den erhvervsmæssige kørsel.

Jeg er af den opfattelse, at uanset valget om anvendelse af statens takster eller fradrag af faktiske udgifter så fragår det i virksomhedens resultat altså rubrik 111 eller 112. Jeg er ikke overbevist om at såfremt metodenefter statens takster anvendes så skal udgiften fratrækkes særskilt i rubrik 29

Det med bogføringen er vel en smagssag.  Og om den selvstændige er uden for VSO eller anvender VSO betyder efter min opfattelse ikke at der nødvendigvis behøves at være forskel i måden at bogføre på. Og såfremt VSO anvendes er vi vel enige om at bogføre den erhvervsmæssige befordring. Og at private hævninger behandles i relation til VSO og uden for VSO er vel en anden sag.

Og netop den erhvervsmæssige befordring kan være en ret stor post og jeg har det bedst med at sidde med en rimelig driftsøkonomisk balance.

Jeg er enig med Jespers måde at bogføre på og opfattelse af private udtræk mv.

Og det med at bogføre skattemæssige dispositioner såsom private andele… hvad med handledes forbrug af egne varer? Bogføres det ikke… Hvorer grænsen?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 19:50

Henrik From:
Og det med at bogføre skattemæssige dispositioner såsom private andele… hvad med handledes forbrug af egne varer? Bogføres det ikke… Hvorer grænsen?

Ja enig, væsentlige udgifter, skal naturligvis fremgå af regnskabet for at det kan være retvisende.
Hvis der er tale om fradrag, hvor fradraget ikke er 100 procent, skal der naturligvis laves et skatteregnskab, men det er ikke tilfældet med kørselsgodtgørelsesfradraget.

Iøvrigt så tror jeg at meget af misforståelsen ligger i formuleringen "der KAN ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse osv" der står ikke at der ikke MÅ.
Men rent teknisk KAN man jo rigtig nok ikke gøre det i en enkeltmandsvirksomhed, idet der ikke udbetales løn. Derfor reguleres det så fint ved at der er fuldt fradrag.
Om man så vil hæve et tilsvarende beløb som privatforbrug kommer ikke SKAT ved. 

Men det sikrer at man som selvstændig er ligeså godt stillet som alle andre, og det var der jeg mente i min helt oprindelige post, med at alt andet da ville være urimeligt, og så brød helvede løs Big Smile

Nej spøg til side, det er en rigtig god debat i en fin tone.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05

Jesper Hansen:
Iøvrigt så tror jeg at meget af misforståelsen ligger i formuleringen "der KAN ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse osv" der står ikke at der ikke MÅ.
Men rent teknisk KAN man jo rigtig nok ikke gøre det i en enkeltmandsvirksomhed, idet der ikke udbetales løn. Derfor reguleres det så fint ved at der er fuldt fradrag.
Om man så vil hæve et tilsvarende beløb som privatforbrug kommer ikke SKAT ved. 

Ja det var det jeg mente med hvad du gjorde i status - så kan der da sagtens udbetales skattefri godtgørelse, det er jo det du gør så. Du udbetaler de facto skattefri kørepenge til ejeren - da du sætter det ind som hans tilgodehavende

Du bogfører det til mellemregning og derved får indhaver et tilgodehavende skattefrit = præcis den skattefrie kilometer godtgørelse, og det mener jeg altså ikke er måden - måden er skattefradrag og ikke ved at han rent faktisk får det udbetalt som du gør.

Man KAN skam og du beviser det fint Big Smile men jeg vil mene man ikke må

Synes da også debatten har været og er sober Big Smile mener bare I som tager det i regnskabet rent faktisk udbetaler skattefri km godtgørelse til den selvstændige med personlig virksomhed uden for VSO - og at den er gal.

Resultatet er og blir det samme er jeg enig i, men jeg tør godt fastholde at det skal tages "under stregen" - sådan som også tax.dk angiver det - so to speak,

Ha en skøn aften i alle fald

vh John H

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 20:17

Cookie - John Hannover:

Du bogfører det til mellemregning og derved får indhaver et tilgodehavende skattefrit = præcis den skattefrie kilometer godtgørelse, og det mener jeg altså ikke er måden - måden er skattefradrag og ikke ved at han rent faktisk får det udbetalt som du gør.

Man KAN skam og du beviser det fint Big Smile men jeg vil mene man ikke må

Men John, vil det sige at du mener at man godt må, hvis man ikke hæver det samme beløb som privatforbrug?
For det giver altså ærlig talt ingen mening for mig. Jeg ser ingen steder i SKAT's materiale at der skulle være nogen begrænsning på det, og det ville der da heller ikke være nogen mening i.

Hvorvidt jeg får noget udbetalt noget gør da ingen forskel overhovedet, da det kun kan ske som privatforbrug i en enkeltmands, og der må jeg altså fastholde at SKAT ikke har nogen holdning til hvornår og hvor meget jeg vil hæve.

Som tidligere skrevet, så passer det her perfekt med at sidestille en selvstændig med alle andre.
Jeg er helt 100 procent sikker på nu, at det er korrekt som "alle" gør, og som der også står på startvaekst.dk som dog drives af Erhvervsstyrelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:28

Jeg erkender mig usikker Jesper men jeg tror ikke det er efter loven at udbetale det som du gør via mellemregning. Det gør i alle fald skats og tax.dk lidt meningsløse i det de skriver - hele sondringen VSO osv bliver totalt meningsløs. Jeg er heller ikke sikker på du har ret i at alle gør som du - jeg kender mange der ikke gør inkl. det jeg selv gør (og jeg er så til gengæld enig i at skat næppe fængsler for forholdet hvis det er alt Smile)

Prøv at høre skat som du skrev - jeg har skrevet via skat.dk kommunikation og det plejer at gi svar inden for 8 dage, men jeg har hørt fra andre, at det kan tage måneder nu - og normalt skriver jeg via virksomhed, men har valgt privat denne gang, så vi får se

vh

Side 7 ud af 10 (91 indlæg)