Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

301 redirects i magento?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde

Dette burde jeg jo nok vide, men jeg har ikke haft brug for det før, så.....

Jeg er blevet bedt om at lave nogle 301 redirects af vores seo-mand på nogle sider i vores magento shop. Det ved jeg ikke lige hvordan jeg gør, så mon der er nogen der kan hjælpe med et par spørgsmål??

1) Jeg har en side der hedder http://www.istol.dk/ergonomisk-kontorstol-kontorstol-med-multi-ergonomisk-instillinger.html den skal ændres til http://www.istol.dk/ergonomisk-kontorstol 

Betyder det at jeg skal lave en ny cms side der hedder /ergonomisk-kontorstol med samme indhold eller skal jeg ændre den gamle side så den gamle side hedder /ergonomisk-kontorstol?

2) Skal jeg ind og finde alle links på min egen side, der linker til http://www.istol.dk/ergonomisk-kontorstol-kontorstol-med-multi-ergonomisk-instillinger.html og ændre de links til istol.dk/ergonomisk-kontorstol eller ??

Hilsen Morten

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 13:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Først tjek om denne indstilling er korrekt:

System > Configuration > Catalog > Search Engine Optimizations
Create Permanent Redirect for URLs if URL Key Changed -> Vælg "Yes" 

Når du så har ændret på en URL, så tjek lige om den rent faktisk laver den redirect inden du går grassat med at ændre dem :-) Kan tjekkes her:
http://www.webconfs.com/http-header-check.php

Hvis ikke det virker, er der manuelt mulighed for at lave 301 redirects inde i kontrolpanelet. Den valgmulighed er så vidt jeg husker i en af menu-underpunkterne til venstre.  

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 09:34

Hej Gita

Tusind tak for din flotte forklaring Yes Jeg har lidt berøringsangst, for jeg skal jo helst ikke lave ged i den... såå,,, 

Gita Street:
System > Configuration > Catalog > Search Engine Optimizations
Create Permanent Redirect for URLs if URL Key Changed -> Vælg "Yes" 

Den står allerede på "yes / ja"

1) Betyder det at jeg så bare går ind på min cms side og ændrer url´en, og så klarer Magento resten af sig selv??? Dét ville sgu da være fantastisk Smile

2) De interne links jeg har til istol.dk/gammel-url - skal jeg selv ændre dem til istol.dk/ny-url eller er det ligegyldigt?

Gita Street:
Når du så har ændret på en URL, så tjek lige om den rent faktisk laver den redirect inden du går grassat med at ændre dem :-) Kan tjekkes her:
http://www.webconfs.com/http-header-check.php

Når jeg besøger siden, så formoder jeg at det er den gamle url jeg skal tjekke - altså skrive www.istol.dk/gammel-url for at se om jeg kommer til den "nye" side www.istol.dk/ny-url ???

Hilsen Morten

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 74
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 10:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Måden vi gør det på, er at ændre "gammel-url" til "ny-url" på selve kategorien.
Derefter går vi ind i Katalog -> URL-omskrivning -> Klikker på "Tilføj URL-omskrivning" -> vælger "Brugerdefineret" i dropdown menuen.

Ved "ID-sti" og "Forespørgselssti" indtaster vi gammel-url i begge felter og ved "Målsti" indtaster vi ny-url.
EDIT: Og selvfølgelig vælger jeg at omdirigeringen skal være permanent (301) :)

Jeg har bl.a. netop gjort det, hvor jeg har "smeltet" to kategorier sammen.
Jeg sælger piercingsmykker og har en kategori med ringe til næsepiercinger. I den kategori linkede jeg så yderligere ned til henholdsvis kugleringe og endeløse ringe.
De to kategorier har jeg så fjernet og omdirigeret dem til overkategorien, ringe.

Så hvis du går ind på denne kategori: http://shop.bodymod.dk/piercinger/naese-piercing-smykker/ring/kuglering/, vil du i URL'en se at det sidste ord, kuglering forsvinder, da den omdirigeres til kategorien et skridt højere oppe.

Jeg håber det giver mening :)

BodyMod.dk, en portal for alle med interesse i tatoveringer. Vi sælger også smykker til alle med en piercing.

Tilmeldt 21. Sep 06
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 13:43

WideEyes.dk & AAimport.dk:
1) Betyder det at jeg så bare går ind på min cms side og ændrer url´en, og så klarer Magento resten af sig selv??? Dét ville sgu da være fantastisk Smile

Hej igen Morten,

Så er den indstilling i Magento rigtig :-) 

Der er vist tilfælde hvor den ikke laver den redirect automatisk, så det er derfor jeg henviste til at sørge for at teste det af så du er sikker. Jeg har set webshop-ejere der troede de havde lavet redirects - og det havde de så overhovedet ikke da jeg tjekkede det. Og det er så simpelt lige at tjekke det, men dyrt ikke at gøre det.

Ja, det er den gamle URL der skal testes, og resultatsiden skulle så gerne vise at det er en 301 redirect til den nye URL.  

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 10:47

Er det ikke rigtigt forstået at 301 lavet i MAgento er soft 301'er. hard 301'ere er serverside.

Hvis de er lavet i magento som soft 301'ere. er det ret vigtigt at magento's indexering kører som den skal. 

HVad er jeres holdning til Soft vs. Hard 301'er ?

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Tilmeldt 21. Sep 06
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 11:31

Nils:
Er det ikke rigtigt forstået at 301 lavet i MAgento er soft 301'er. hard 301'ere er serverside.

Jeg kan ikke finde noget om 301 redirects, der er clientside. Har du et konkret eksempel? 

Er det i virkeligheden meta refresh, 302 eller 404 vi er ude i? 

De redirects jeg har lavet i Magento har været 301'er.  

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 14:06

Gita Street:
Der er vist tilfælde hvor den ikke laver den redirect automatisk,

Jeg tror desværre ikke at min magento laver redirects automatisk.

Jeg prøvede lige at ændre min url i en anden test-shop jeg har på samme webhotel

Gammel url var www.kontormanden.dk/gruppe-salg 

Ny url er www.kontormanden.dk/gruppe-salg-til-mange 

Hvis det virkede rigtigt, så burde jeg vel komme til den nye url hvis jeg indtaster den gamle i browseren??  

Hilsen Morten

Tilmeldt 21. Sep 06
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 14:14

WideEyes.dk & AAimport.dk:
Jeg tror desværre ikke at min magento laver redirects automatisk.

Ja, den side redirecter ikke. 

Det ser ud til det er en CMS-side du har lavet?

Så vidt jeg husker laver den redirects når det er en produktside du ændrer URL på. Nu kan jeg ikke teste det da jeg har slettet min Magento-installation.

Jeg mener ikke CMS og kategorisider redirectes automatisk.    

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 02:03
Gita Street:

Nils:

Jeg kan ikke finde noget om 301 redirects, der er clientside. Har du et konkret eksempel? 

Er det i virkeligheden meta refresh, 302 eller 404 vi er ude i? 

De redirects jeg har lavet i Magento har været 301'er.  

Når jeg taler om Software 301, er det fordi det foregår i applikationen (magento) efter den er røget forbi server delen (nginx, apache)
Eksempelvis har jeg set en magento lave en fin 404 og vise applikationens 404 side.
404 siden bliver så cachet. Det næste magento gør er på samme side at give en 200 på dens cachede 404 side.
- så tror Google at den URL der først var en 404 nu er en fin 200 side.

Client side 301 er noget andet som du også skriver.

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)