Hej Peder, Tak for et fantastisk svar!
Så der er altså ingen myndigheder inde over før ulykken sker, eller ved eventuelle kontrolbesøg?
Altså møder mellem producenten af maskinen og aftageren af den?
Farlige maskiner - findes der en form for kategorisering som man fra start kan putte sin maskine i? I tilfældet med en pick and place maskine vil den for eksempel næppe kunne gøre mere skade end en foodprocessor, hvor en CNC-fræser er en helt anden historie. Så i mit konkrete tilfælde vil det smarteste nok være at starte med at bygge noget forsvarligt (Jeg tænker at alle bevægelige dele skal være afskærmet, nødstop osv.), og derefter tage kontakt til et firma der så kan hjælpe mig med at udforme dokumentation? Findes der noget sted en lavpraktisk tjekliste over ting der bare skal være på plads? |
Marlaur:Farlige maskiner - findes der en form for kategorisering som man fra start kan putte sin maskine i? I tilfældet med en pick and place maskine vil den for eksempel næppe kunne gøre mere skade end en foodprocessor, hvor en CNC-fræser er en helt anden historie.
I DS Hæfte 22:2009 - CE-Mærkning, en praktisk guide er der en liste over produktgrupper og hvilke CE direktiver de skal overholde, og du ryger nok i gruppen
2006/42/EF Maskiner
Dvs. maskindirektivet 2006/42/EF, hvilket du måske allerede vidste. I maskindirektivet finder du en ret praktisk gennemgang af hvilke dokumenter du skal have på plads (risikovurdering, teknisk dossier, brugervejledning, ef-overensstemmelseserklæring). Dernæst kommer det svære - nemlig at finde ud af om dit produkt ryger i en gruppe hvor særlige standarder er gældende.
Jeg tror du kommer langt ved at sætte dig ned og læse maskindirektivet, dernæst udvikle maskinen med afsæt i risikovurderingen (se maskindirektivets bilag 1 for en gennemgang af "emner" til risikovurderingen) og lav en god brugervejledning (til dine medarbejdere og den dag arbejdstilsynet kommer på besøg)
Der næst så ja, få hjælp til at lave dokumentationen, hvis ikke du selv vil sætte dig ind i det.