Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktionsmaskiner - må man selv bygge sådan noget?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 14. Sep 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peder,

Tak for et fantastisk svar!

Peder Andersen:
CE mærkning er et mærke du som maskinfabrikant tager ansvar for. Det er selv-godkendelse.

Så der er altså ingen myndigheder inde over før ulykken sker, eller ved eventuelle kontrolbesøg?

Peder Andersen:
Det gøres lettest således at man laver referat af de møder man altid har omkring maskinens udformning og sikkerhed. Disse referater skal du kunne fremskaffe på begæring i hele maskinens levetid.

Altså møder mellem producenten af maskinen og aftageren af den?

Peder Andersen:
Jeg må også selv tage forbehold og sige at der kan være detaljer der går ud over det her beskrevne, især ved farlige maskiner, fx stansemaskiner.

Farlige maskiner - findes der en form for kategorisering som man fra start kan putte sin maskine i? I tilfældet med en pick and place maskine vil den for eksempel næppe kunne gøre mere skade end en foodprocessor, hvor en CNC-fræser er en helt anden historie.

Så i mit konkrete tilfælde vil det smarteste nok være at starte med at bygge noget forsvarligt (Jeg tænker at alle bevægelige dele skal være afskærmet, nødstop osv.), og derefter tage kontakt til et firma der så kan hjælpe mig med at udforme dokumentation?

Findes der noget sted en lavpraktisk tjekliste over ting der bare skal være på plads?

Tilmeldt 8. Mar 10
Indlæg ialt: 11
Fra  GRAU Engineering Skrevet kl. 21:01

Marlaur:
Farlige maskiner - findes der en form for kategorisering som man fra start kan putte sin maskine i? I tilfældet med en pick and place maskine vil den for eksempel næppe kunne gøre mere skade end en foodprocessor, hvor en CNC-fræser er en helt anden historie.

I DS Hæfte 22:2009 - CE-Mærkning, en praktisk guide er der en liste over produktgrupper og hvilke CE direktiver de skal overholde, og du ryger nok i gruppen

2006/42/EF Maskiner

Dvs. maskindirektivet 2006/42/EF, hvilket du måske allerede vidste. I maskindirektivet finder du en ret praktisk gennemgang af hvilke dokumenter du skal have på plads (risikovurdering, teknisk dossier, brugervejledning, ef-overensstemmelseserklæring). Dernæst kommer det svære - nemlig at finde ud af om dit produkt ryger i en gruppe hvor særlige standarder er gældende. 

Jeg tror du kommer langt ved at sætte dig ned og læse maskindirektivet, dernæst udvikle maskinen med afsæt i risikovurderingen (se maskindirektivets bilag 1 for en gennemgang af "emner" til risikovurderingen) og lav en god brugervejledning (til dine medarbejdere og den dag arbejdstilsynet kommer på besøg)

Der næst så ja, få hjælp til at lave dokumentationen, hvis ikke du selv vil sætte dig ind i det. 

Fra Nyborg
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Pancony Skrevet kl. 21:04

Hej

Marlaur:

Så i mit konkrete tilfælde vil det smarteste nok være at starte med at bygge noget forsvarligt (Jeg tænker at alle bevægelige dele skal være afskærmet, nødstop osv.), og derefter tage kontakt til et firma der så kan hjælpe mig med at udforme dokumentation?

Nu gør du det som mange også gjorde i CE mærkets barndom - De troede at de kunne få andre til at gøre det. Nej det er dine egne overvejelser omkring Fx afskærmning der skal fremgå. Og som sagt kan du blot lave et referat med en god konklusion skrevet på din virksomheds brevpapir. Det er faktisk godt nok.

Du kan selvfølgelig godt ansætte en konsulent til at være med ved alle møder og lave referat og konklusion, men det er slet ikke et krav.

Der er også mange der blot lader deres autoriserede installatør beskrive det elektriske sikkerhedsudstyr, hvis det er det eneste der skal beskrives. En autoriseret installatør kender også alt til CE mærkning, og ham skal du under alle omstændigheder have med, med mindre maskinen er batteridrevet.

Marlaur:
Findes der noget sted en lavpraktisk tjekliste over ting der bare skal være på plads?

Nej hvis du laver en unik maskine er der ingen tjekliste, da den jo er unik. - Du kan selvfølgelig kigge lidt efter hvordan tilsvarende maskiner er lavet.

Nu skal du ikke gå helt i koma over at skulle lave lidt papirarbejde. Det er ikke nær så besværligt som du frygter. - Men der vil selvfølgelig være mange konsulentfirmaer derude der gerne vil hjælpe dig hvis du lige skriver dem en check på 20.000 - 50.000.

Men du kan sagtens gøre arbejdet selv.

Mange hilsener

Peder Andersen

Pancony.dk - Salg - SEO - Markedsføring og Finansiering

GRATIS startpakke på Pancony.dk

Tilmeldt 8. Mar 10
Indlæg ialt: 11
Fra  GRAU Engineering Skrevet kl. 21:25

Peder Andersen:
Nu gør du det som mange også gjorde i CE mærkets barndom - De troede at de kunne få andre til at gøre det. Nej det er dine egne overvejelser omkring

Netop derfor nævner jeg, at han som det mindste bør tage stilling til risikovurderingen, under udviklingen af sin maskine - da risikovurderingen jo kan ses som hans overvejelser vedr. maskinens sikkerhed. - Jeg har en "checkliste" til risikovurdering som du gerne må få (skriv til mig på kristian@grau-engingeering.dk)

Der hvor du kan drage nytte af ekstern hjælp er efter min mening til teknisk dossier og brugervejledning - i tilfælde af du måske ikke selv er så skriftlig/ikke har tiden til at sætte dig ned og få det gjort. Dernæst kan der opstå situationer hvor det er absolut nødvendigt med ekstern hjælp, fx. ved ce-mærkning af løfteudstyr, hvor styrkeberegning skal foreligge samt følge godkendte regnemetoder iht. eurocodes. Det lyder dog ikke som om din maskine er af en sådan art :)

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)