Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktionsmaskiner - må man selv bygge sådan noget?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 14. Sep 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står og skal bruge en SMD pick and place maskine til at samle elektronik med, og en CNC-fræser til udfræsning af plastemner. Sådanne maskiner koster en formue - selv i brugt tilstand. Jeg er dog så heldig at mine hænder er skruet fornuftigt på, så efter at have regnet lidt på det, er jeg kommet frem til at jeg selv kan bygge de to maskiner for omkring 25000,- i alt.

Men så er spørgsmålet om man nu må det. Skal sådan noget godkendes før det tages i brug til produktion? Og af hvem?

Jeg er helt på bar bund her, så alt hjælp modtages med kyshånd!

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 16:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det skal CE mærkes i henhold til maskindirektivet.

Men det kan gøres for ikke så mange penge.
Du kan også få hjælp til det, f.eks. her: http://techdraw.dk/ce_maerkning.php

(Det er ikke mit firma, arbejder selv med udvikling af software) 

Tilmeldt 14. Sep 13
Skrevet kl. 16:24

Jesper Hansen:
Men det kan gøres for ikke så mange penge.

Et slag på tasken, hvad skal man forvente at skulle slippe for at få hjælp til sådan noget? Snakker vi om 1.000/10.000/100.000 ?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 16:29

Mit gæt vil være i nærheden af det midterste tal, men giv dem et kald i morgen og spørg, det sker der ikke noget ved :-)

Tilmeldt 14. Sep 13
Skrevet kl. 16:42

Tror jeg bestemt jeg vil gøre.

CE virker som en kæmpe rodebunke af alt mellem himmel og jord. Hvis man fra øverste sted virkelig ønsker vækst, så skulle der være ét centralt sted hvor man gratis kan få klare svar.

Jeg går ud fra at maskinerne også skal leve op til RoHS. Så når jeg køber komponenter i DK, kan jeg vel ikke gøre andet end at stole på at de så lever op til det?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 16:49

Marlaur:
CE virker som en kæmpe rodebunke af alt mellem himmel og jord. Hvis man fra øverste sted virkelig ønsker vækst, så skulle der være ét centralt sted hvor man gratis kan få klare svar.

Du har ret, men her i Danmark vil vi hellere poste penge i godhedsindustrien, end i vækst, men det er en helt helt anden diskussion :-)

Marlaur:
Jeg går ud fra at maskinerne også skal leve op til RoHS. Så når jeg køber komponenter i DK, kan jeg vel ikke gøre andet end at stole på at de så lever op til det?

Ja det tror jeg ikke er noget problem, men du kan jo bare specificere det når du køber ind.

Lyder iøvrigt som et rigtig fedt projekt, det er sgu sejt hvis det lykkes for dig!  Smile

Tilmeldt 14. Sep 13
Skrevet kl. 17:36

Jesper Hansen:
Lyder iøvrigt som et rigtig fedt projekt, det er sgu sejt hvis det lykkes for dig!  Smile

Spørgsmålet er bare hvad der bedst kan betale sig - om det er at købe dyre maskiner hvor alt er på plads, bygge dem selv fra bunden eller købe billige maskiner i Kina og selv ombygge.

Jeg vil meget gerne hører fra andre der har gjort sig samme tanker Smile

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 17:50

Personligt er jeg selv ved at se på indkøb af maskiner i England, hvor prisen er noget lavere end jeg har kunne finde herhjemme på lige præcis det jeg søger. 

Alt efter krav, behov osv kan billige maskiner fra Kina virke for nogle, men i mange tilfælde tror jeg at det næsten er bedre med nogle bygget selv - Der er rigtig mange faktorer der spiller ind her. 

Eller om det overhoved kan betale sig selv at skulle igang med at fræse dine emner, tænker også når prisen på software, CAM delen osv kommer oven i - Alt efter stk kan jeg måske hjælpe dig med plast emner hvis det til at starte med er nogle prototype der skal testes.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Tilmeldt 14. Sep 13
Skrevet kl. 18:08

Henrik Kristensen:
Personligt er jeg selv ved at se på indkøb af maskiner i England,

Men ingen godkendelse her i DK er vel nødvendig når man køber maskiner fra et andet EU-land?

Henrik Kristensen:
Eller om det overhoved kan betale sig selv at skulle igang med at fræse dine emner, tænker også når prisen på software, CAM delen osv kommer oven i - Alt efter stk kan jeg måske hjælpe dig med plast emner hvis det til at starte med er nogle prototype der skal testes.

Prisen på software er ikke det store problem. Jeg har allerede en CNC maskine til privat brug, og dertil bruger jeg en blanding af open source og meget billigt software. De emner jeg skal producere kræver ikke en voldsom stor præcision.

Hvis der på sigt bliver behov for at skrue op for produktionen, kunne man måske overveje sprøjtestøbning. Jeg har også være ved at kigge på små billige maskiner af den slags.

Fra Nyborg
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Pancony Skrevet kl. 19:07

Hej

Først vil jeg fjerne lidt af mystikken omkring CE mærkning og maskindirektivet der ligger bag CE mærket.

Min baggrund er at jeg har været i automatiseringsindustrien i mange år og har været med siden CE mærkning startede i 90'erne

CE mærkning er et mærke du som maskinfabrikant tager ansvar for. Det er selv-godkendelse. Det betyder at du skal udfærdige et dokument hvor du som "maskinfabrikant" står inde for at maskinen overholder loven. Også selv om du bygger til dig selv. Derefter skal der på maskinen være et tydeligt CE og din virksomheds navn og adresse. Det betyder at hvis du har et ApS er det i princippet dit ApS der overtager ansvaret.

For at overholde maskindirektivet skal du beskrive alle de risici der er for brugeren af maskinen. Det gøres lettest således at man laver referat af de møder man altid har omkring maskinens udformning og sikkerhed. Disse referater skal du kunne fremskaffe på begæring i hele maskinens levetid. Det er derfor at der skal være navn og adresse ved siden af CE mærket på maskinen. - Det er i kort form princippet om CE mærket.

For dig er det vigtigt at dine maskiner er CE mærket hvis du vil have ansatte til at betjene dem. Sker der ulykker vil arbejdstilsynet kigge på om maskinen er CE mærket. Og så er det vigtigt at du har gjort arbejdet.

Og hvis du får stor succes og senere vil sælge din virksomhed er det vigtigt at CE mærket er overholdt, da den ellers ikke må anvendes af den nye ejer.

Jeg må også selv tage forbehold og sige at der kan være detaljer der går ud over det her beskrevne, især ved farlige maskiner, fx stansemaskiner. Selvfølgelig kan man ikke beskrive alting omkring CE mærkning i denne korte besked. 

Ellers er du velkommen til at kontakte mig for gode råd.

Mange hilsener

Peder Andersen

Pancony.dk - Salg - SEO - Markedsføring og Finansiering

GRATIS startpakke på Pancony.dk

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)