Hej
Først vil jeg fjerne lidt af mystikken omkring CE mærkning og maskindirektivet der ligger bag CE mærket.
Min baggrund er at jeg har været i automatiseringsindustrien i mange år og har været med siden CE mærkning startede i 90'erne
CE mærkning er et mærke du som maskinfabrikant tager ansvar for. Det er selv-godkendelse. Det betyder at du skal udfærdige et dokument hvor du som "maskinfabrikant" står inde for at maskinen overholder loven. Også selv om du bygger til dig selv. Derefter skal der på maskinen være et tydeligt CE og din virksomheds navn og adresse. Det betyder at hvis du har et ApS er det i princippet dit ApS der overtager ansvaret.
For at overholde maskindirektivet skal du beskrive alle de risici der er for brugeren af maskinen. Det gøres lettest således at man laver referat af de møder man altid har omkring maskinens udformning og sikkerhed. Disse referater skal du kunne fremskaffe på begæring i hele maskinens levetid. Det er derfor at der skal være navn og adresse ved siden af CE mærket på maskinen. - Det er i kort form princippet om CE mærket.
For dig er det vigtigt at dine maskiner er CE mærket hvis du vil have ansatte til at betjene dem. Sker der ulykker vil arbejdstilsynet kigge på om maskinen er CE mærket. Og så er det vigtigt at du har gjort arbejdet.
Og hvis du får stor succes og senere vil sælge din virksomhed er det vigtigt at CE mærket er overholdt, da den ellers ikke må anvendes af den nye ejer.
Jeg må også selv tage forbehold og sige at der kan være detaljer der går ud over det her beskrevne, især ved farlige maskiner, fx stansemaskiner. Selvfølgelig kan man ikke beskrive alting omkring CE mærkning i denne korte besked.
Ellers er du velkommen til at kontakte mig for gode råd.
Mange hilsener
Peder Andersen