Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

forbyde fiskeparker dyreetisk råd siger ja ;(

Side 8 ud af 8 (79 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Begrundelsen er klar nok, man skiller mellem erhverv og fritid hvor erhverv ligesom er indrettet til at opdrætte og dræbe dyr, så behøver fritid ikke være det, og dyreværnet som jo i høj grad sidder med i dyreetisk råd har sammen med øvrige besluttet, at det var unødvendigt at private - om du vil - leger med dyr med det formål at stikke kroge i dem og hive dem op og hvis man vil, smide dem ud igen

Betyder det så at du ønsker at forbyde al form for lystfiskeri? For der er vel ikke forskel på "hobby-delen" om det er i en P/T eller ej?
Deruodver så foregår der meget mere krogning og udsmidning uden for P&T da masser af små fisk bliver fanget i det naturlige, og dermed skal genudsættes.

Det sker ikke i P/T søerne.

Kunne godt tænke mig at høre hvor forskellen er, eller om du også går ind for forbud mod lystfiskeri uden for P/T 
Iøvrigt som tidligere anført, så må dette forbud også automatisk medføre forbud mod udsætningerne af havørred omkring Fyn, da det er præcist det samme.

Jeg læste iøvrigt et interview med Bengt Holst i går omkring emnet, og han fortalte at ingen af medlemmerne havde besøgt en sø, forud deres afgørelse. De havde baseret sig på "ekspert-udsagn". Det er bare ikke i orden.. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:03

Jesper Hansen:

Kunne godt tænke mig at høre hvor forskellen er, eller om du også går ind for forbud mod lystfiskeri uden for P/T 
Iøvrigt som tidligere anført, så må dette forbud også automatisk medføre forbud mod udsætningerne af havørred omkring Fyn, da det er præcist det samme.

rådets begrundelse er, at det gør en væsentlig forskel om fisken sættes ude i frit hav efter dambrugs opvækst eller i en lille begrænset sø hvor den med sikkerhed fanges igen - og som reglerne er kan fanges mange gange

Jeg foretrækker langt at rådet baserer sig på eksperter der ved noget frem for ser en enkelt eller to søer - sådan kan vi være så forskellige

Jeg støtter det stadigt og I må ha jeres opfattelse, jeg tror ikke vi bliver enige og så lad den ligge- Jeg prøver at hoppe af her tak 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 28. Jul 13
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 03:36
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nu kunne jeg godt tænke mig at vende tilbage til det helt basale!

Hvorfor er der overhovedet put & take steder i Danmark, de er jo til ren hygge og underholdning, har ingen formål andet end at tilfredsstille den indre jæger i de dygtige danskere?

Giv mig dog bare en god begrundelse til hvorfor vi skal have underholdning på denne måde, få jer dog en hobby hvor I ikke mishandler eller slår dyr ihjel, også selv om I mener disse dyr ikke har nogen form for intelligens??? Hvorfor gøre det, det er fuldstændigt og absolut unødvendigt.

---

Et er vi har en industri i Danmark, som opdrætter og slår dyr ihjel så vi alle kan få bøffer og flæskesteg, det er ligesom generelt accepteret for det bruger "næsten" vi alle, her skal dyrene selvfølgelig også behandles ordentligt, og der er love og regler indenfor dette...

Men hvorfor HVORFOR fiskeparker som kun er ren underholdning, det giver ingen mening, der er masser af hobbyer som ikke inkludere dyremishandling eller at slå dyr ihjel, opsøg dog dem, er det for øllerne som en skrev, så smut på værtshuset, eller på sports bar og hyg jer der, hvorfor være ond ved andre bare for underholdningsværdien?

Hilsen Johnny

PS: Hvis I endelig vil lege jægere, så smut til Sverige og kæmp mod bjørne med jeres bare næver, men det er I måske en anelse for bange til, de kunne jo finde på at gøre modstand???

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 10:11

Johnny Andreasen:

Et er vi har en industri i Danmark, som opdrætter og slår dyr ihjel så vi alle kan få bøffer og flæskesteg, det er ligesom generelt accepteret for det bruger "næsten" vi alle, her skal dyrene selvfølgelig også behandles ordentligt, og der er love og regler indenfor dette...

Men hvorfor HVORFOR fiskeparker som kun er ren underholdning, det giver ingen mening, der er masser af hobbyer som ikke inkludere dyremishandling eller at slå dyr ihjel, opsøg dog dem, er det for øllerne som en skrev, så smut på værtshuset, eller på sports bar og hyg jer der, hvorfor være ond ved andre bare for underholdningsværdien?

Kan du forklare hvad forskellen er på fiskeparker og at lystfiske i andre vande (havet, søer og åer)?
Bortset fra at i P&T søer, bliver der ikke kroget små fisk der skal genudsættes med ringe overlevelseschancer til følge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:28

Jesper Hansen:
Kan du forklare hvad forskellen er på fiskeparker og at lystfiske i andre vande (havet, søer og åer)
Det må være fordi du ikke har læst hele tråden for det er i alle fald forklaret mange gange

I små søer, har fisken ikke anden mulighed end at svømme rundt på begrænset område og blive opfisket. I havet er eller i åløb kan den enten som foder for andre indgå i et naturligt kredsløb eller undslippe og blive en gammel fisk på linje med alle andre. 

Det er en kæmpe forskel i mine øjne. Svare lidt til fuglejagt i et stort bur mod jagt i naturen (og af samme grund jeg mener man skal forbyde udsætning af fasaner i store mængder i små områder for kort efter at plaffe læs 50 jægere (selv om jeg vist tror reglerne for udsættelses tid (den tid de skal være ude inden man må jage) er øget væsentligt

Det er ikke alene et dyreværns spørgsmål (selv om deres mand i udvalget vel var for) Det er som nævnet hedder - et etisk spørgsmål nok så meget - Skal vi leje med dyreliv på den måde. Det bliver vi så ikke enige om - og jeg anser heller ikke put and take brugere som rigtige dyremishandlere - det er dyre-etisk en tvivlsom holding til dyr med put and take  - og det er jeg enig i

vh

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 13:22

Cookie - John Hannover:

Jesper Hansen:
Kan du forklare hvad forskellen er på fiskeparker og at lystfiske i andre vande (havet, søer og åer)
Det må være fordi du ikke har læst hele tråden for det er i alle fald forklaret mange gange

I små søer, har fisken ikke anden mulighed end at svømme rundt på begrænset område og blive opfisket. I havet er eller i åløb kan den enten som foder for andre indgå i et naturligt kredsløb eller undslippe og blive en gammel fisk på linje med alle andre. 

Nu taler vi altså om ørreder i P&T, og ørreder lever halvdelen af året i åerne og ikke i havet. Og der står de endnu tættere end de gør i en P&T sø, så der er ingen forskel.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22

Du vil ikke gi dig - Nå de lever i åer med strømmende vand - steder med grusbund og ynglepladser? Hvad pokker laver de så i de dumme søer? De bevæger sig i høj grad i systemet og har i høj grad en anden frihed og mulighed for ikke at ende på en fiskers krog. Du vil ikke gi dig, så du finder på noget er jeg tryg ved
Jeg er nok lidt mindre tryg ved en del af argumenterne fra put and take tilhængerne faktisk - trods det at jeg erkender det ikke er det største dyrevelfærdsspørgsmål, så er det etisk vidt forskelligt at opdrætte og sætte ud i en lille lukket så, og så i den fri natur
Venlig hilsen

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 18:07

Cookie - John Hannover:
Du vil ikke gi dig - Nå de lever i åer med strømmende vand - steder med grusbund og ynglepladser? Hvad pokker laver de så i de dumme søer? De bevæger sig i høj grad i systemet og har i høj grad en anden frihed og mulighed for ikke at ende på en fiskers krog. Du vil ikke gi dig, så du finder på noget er jeg tryg ved

Jeg gerne gi' mig, hvis jeg bliver præsenteret for gode argumenter, hvilket ikke er sket endnu. Tværtimod, så mener jeg at et forbud, vil være en dyrevelfærdskatastrofe, idet presset på de naturlige vande vil stige markant, med en masse krogning af undermålere til følge. Jeg kan ikke bevise at fisk kan føle smerte, men hvis du har set en å, flyde med små ørreder, med maltrakteret kæft, få timer efter en masse lystfiskere har været der, så ville du måske som jeg, se anderledes på det. 

Det er noget f*rbandet svineri, især når det også sker med fuldvoksne fisk!

Dette vanvid, vil blive forøget kraftigt, når både Brian, Tobias, og tyske Jens og Hildegard også skal ud at fiske i åen istedet for P&T.

Jeg kan se på din aktive debat her i forummet John, at du har en ægte velment følelse for dyrevelfærd, så jeg vil gerne komme med et bud på hvad der istedet skal gøres, lad mig høre hvad du siger til det?

1. Bevar P&T søerne, for ikke at eskalere presset på naturen voldsomt og masse af småfisk med langsom død til følge

2. Indfør kontrol med søernes vandkvalitet og indfør lovpligtig iltning af vandet, hvis niveauet bliver for lavt.

3. Lovpligtig omgående aflivning af fangede fisk i P&T (For min skyld også gerne for fisk over målet i naturlige vande, for det er som sagt noget svineri det andet)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:38

@Jesper -jeg tror såmænd det også ender med noget lig dine pt 1, 2 og 3 - specielt af økonomiske grunde. Nu er rapporten jo på 46 sider og ingen af os har vel faktisk læst den, tydeligvis heller ikke EB´s bagside skribent. Den indeholder faktisk en del (ud fra den del jeg har kunnet komme til) som omhandler også netop det såkaldet frie fiskeri og begrænsninger der (brug af levende agn - visse krogtyper - aflivning efter fangst af fisk der ikke skal genudsættes og ganske mange andre ting (gik vist hen over hovedet på Ekstra bladets bagside som tror det er alle fisk inkl. undermålere som er fanget der skal aflives - jamen det kan man få hele bagsiden i EB til - det er de som skal med hjem der ikke skal ligge på stranden og gispe

(gør de heller ikke i butikkerne mere -ud over rejer og hummere - hvilket heller ikke er rart at se for mig) 

Den med om de kan føle smerte er ikke bevist nej, men så må tvivlen komme de umælene til gode. Har du skåret i en levende fladfisk, vil du bemærke en meget klar aktivitetsforskel fra du bare havde hånden på den til du skar. Selv når du trækker en orm - regn eller sand - på en krog vil du har bemærket, at den spræller som vandvittig i forhold til bare holdt i hånden-

Der skal nok være nogen der taler om nerver eller automat reaktioner, men jeg har haft med fisk at gøre - på flere plan i 40 år, og vil nu nok fastholde, at de har ganske klare tegn på smerter og klart kan vise ubehag og helt uden tvivl frygt. (og håber så vi slipper for den om at grise der skal slagtes skriger, for det gør det og det er ikke rart - jeg kan slet ikke se på det - men forsvarer jo ikke en dyt i sammenhænget - det er erhverv og penge der styrer)

Jeg synes også det er værd at bemærke, at rådet netop skriver, at det væsentligste er at få debatten, som kan dreje sig om respekt for dyr og liv og ikke som nogen herinde skriver, fisk bare er muskler der æder og skider og blive ædt - Netop respekten for liv er ganske afgørende - og dine 3 forslag vil da være et skridt frem i alle fald og sikkert bedste løsning - også i forhold til erstatning til put and take ejerne, som handler i god tro

venligst John H

Side 8 ud af 8 (79 indlæg)