Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

forbyde fiskeparker dyreetisk råd siger ja ;(

Side 7 ud af 8 (79 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
Undskyld John, men jeg ser ingen argumenter i din lange tekst, kun at du er meget glad for Bengt Holst.
Men så kan man jo ikke debattere, hvis reglen er at hvis en som jeg kender og godt kan li' har sagt det, så er det sandt...
Det holder jo ikke.

Jeg mener simpelthen som beskrevet i min argumentation, at dette vil give mindre dyrevelfærd for ørrederne, og kan du bestride nogle af mine argumenter, hører jeg det meget gerne, kan jo være at jeg tager fejl, det er sket før :-)
Yes StarStarStarStarStar

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04

nej jeg vil ikke ind i at bestride eller bekræfte - og jeg respekterer som du kunne læse dine argumenter. Det er jo et ret samlet forslag og kun en af rådet var imod - og jeg vil læse deres fulde begrundelse som jeg går ud fra kommer.

At det ikke er en fornøjelse at være ørred - opdrættet i lille dambrug, gå i en sø uden stor vandbevægelse  og blive fanget måske flere gange og sat ud igen med risiko for skader på mund og svampeangreb - det kan jeg ret let forholde mig til, og holdingen om at skabe lidt respekt for fisk, hos hobby folk (for i erhvervet er det håbløst) kan jeg forholde mig til, du så selv en i træden der mente fisk bare var en stor muskel der svømmede rundt, åd og sked og blev ædt - Jeg tror det er den holding dyreetisk råd forholder sig til ud fra udtalelsen. Det handler nok så meget om, at indbanke noget respekt for dyreliv. Jeg VED at erhvervet ikke altid viser det for at sige det mildt - men også at rådet i høj grad kritiserer og bearbejder det - mod penge kæmper det meste forgæves (og vel lidt rimeligt nok desværre)

Jeg gentager gerne fra før - jeg synes dine argumenter er fine nok isoleret. Jeg lever i en verden hvor der oftest er gode argumenter på begge sider af et forslag faktisk

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 22:46
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Cookie - John Hannover:

Omvendt har vi jo normalt en vis respekt for dyreetisk råd som ledes ret fint af ZOO´s videnskabelige direktør Bengt Holst, som jeg generelt kender som en ganske fornuftig og pragmatisk mand, og så det at der er klart flertal omkring problematiken som man kan læse i f.eks.,http://politiken.dk/indland/ECE2080517/dyreetisk-raad-vil-forbyde-put-and-take-soeer/ 

Jeg foreslår at man laver en forening mod ZOO at de må opdrætte vilde dyr til de formål at befolkningen skal kunne komme og se dem. De skal ud og leve i deres naturlige element. Det kan da ikke være etisk at de skal leve i så små indhegninger.

Hvad mon Bengt Holst vil sige til det.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:52

Lykkebjerg:

Jeg foreslår at man laver en forening mod ZOO at de må opdrætte vilde dyr til de formål at befolkningen skal kunne komme og se dem. De skal ud og leve i deres naturlige element. Det kan da ikke være etisk at de skal leve i så små indhegninger.

Hvad mon Bengt Holst vil sige til det.

bavl sorry to say. For det første ved du hvad han siger, han er videnskabelig direktør i Zoo og for det andet er burene vokset vildt og for det tredie behandles dyrene overordentligt godt i al hovedsag OG - med til at skabe interesse for netop dyr.

Zoos dyr lever utroligt priviligeret generelt og man afholder sig netop fra gamle dages små bure og dyr som kunne være helt uegnede til fangeskab

Der er masser af zoologiske haver på verdens plan der ikke lever op til ordentlig dyreetik, men det gælder slet ikke KBH ZOO

Det er samme årsag man ikke forbyder akvariefisk osv - det er tvært imod med til at holde etik oppe, det er det jo ikke at fange udsatte fisk eller plaffe udsatte fasaner ned

Argument niveau under lavmål undskyld jeg siger det, og det er lidt karakteristisk for den lejer der er imod forslaget, og det er synd for de som jo faktisk er kommet med masser af sunde argumenter for, at det er at skyde over målet

vh

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 28. Jul 13
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 03:52
Gennemsnit 2,6 stjerner givet af 5 person

Har aldrig forstået ideen med fiskeparker, det jeg mener er relativt simpelt...

Folk som går i fiskeparker og bruger hele dage der, må bestemt være folk som gerne vil føle sig som jægere, og selv fange deres bytte, selvom dette bytte i 99 procent af tilfældene kommer i fryseren og bliver smidt væk senere...

Tror ikke det har så meget med dyrevelfærd at gøre at folk fisker der, nok snarere menneskernes mindreværds komplekser som slår igennem, det er ret ligegyldigt om fisken kan føle smerte eller har en hukommelse, det er mere vigtigt at vi som de "bedrevidende" spørger os selv om denne form for dyremisbrug er acceptabel for os alle sammen.

Vi render jo heller ikke hen i slagterierne og vil dræbe køer eller grise for at føle os som mænd, i princippet er det nøjagtigt det samme, det har ikke noget med sport eller "kampen" som nogen ynder at kalde det, det er udelukkende for at styrke sit eget image og manglen på en stor tissemand, som gør at folk render rundt i disse mishandlings parker...

Forbyd endelig det, ingen fornuftig grund til at bevare det, og heller ingen nævnt i de mange indlæg, mand dig op Amino bruger, få en hobby som ikke gør andre ondt, eller hiv i din tissemand og håb den bliver længere indtil du er tilfreds, og ikke behøver "jagte" og slå ihjel sølle dyr!

Hilsen Johnny

Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2189
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 11:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Johnny Andreasen:
Tror ikke det har så meget med dyrevelfærd at gøre at folk fisker der, nok snarere menneskernes mindreværds komplekser som slår igennem, det er ret ligegyldigt om fisken kan føle smerte eller har en hukommelse, det er mere vigtigt at vi som de "bedrevidende" spørger os selv om denne form for dyremisbrug er acceptabel for os alle sammen.

hehe :) hvad med den tanke at man sidder med en kold pils og VOLD hygger som mens man dræber fisk hvis altså de bider på. Jeg fiskede med Aalborg firmasport hvor flere af de deltager som var med i denne forening var over 75 år og faktisk sad med en KÆMPE prop på linen men uden krog og vi hyggede vi og vil altid gøre det. 

Mine hjemmesider: Fodboldtøj -  Tryk på t-shirts

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 14:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Put and take søer er mest af alt populære fordi der er så få vilde ørreder i naturen nu, vel sagtens især på grund af landbruget og industrifiskeri og deres produkter, som enhver her i tråden sikkert spiser dagligt med stor fornøjelse.

Ørreden er en sjov, flot og svær fisk at fange, som samtidig smager helt fantastisk. Og jeg synes stadig vi mangler svar på hvorfor det er ok at spise ørred fra køledisken der har levet 10 ørrerder pr kubik meter vand, men det ikke er ok at fange en ørred i en put and take og spise den?

Jeg synes fint man kan stille krav til put and take søer om dyrevelfærd, men altså argumentet om at det er stressende og uværdigt den må i længere ud på landet med. Put and take ørreder har et ti gange bedre liv end danske produktionssvin og andre dyr, som lever i usle og klamme forhold og som stresses helt vildt i mange timer når de skal slagtes. Tag en tur til et slagteri og hør grisene hyle.

Konsistens i synspunkterne efterlyses.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:40

jeg tror alle forstår dit spørgsmål Erik - og det er bare at være for eller imod tror jeg

Begrundelsen er klar nok, man skiller mellem erhverv og fritid hvor erhverv ligesom er indrettet til at opdrætte og dræbe dyr, så behøver fritid ikke være det, og dyreværnet som jo i høj grad sidder med i dyreetisk råd har sammen med øvrige besluttet, at det var unødvendigt at private - om du vil - leger med dyr med det formål at stikke kroge i dem og hive dem op og hvis man vil, smide dem ud igen

Det ER ikke jordens største tiltag på dyrevelfærd - men da jeg faktisk er enig i, at det er et lille, så køber jeg den, helt som jeg ville købe forbud mod opdræt og udsættelse af fasaner til godsjagter o.l.

Nogen kunne forsvare tyrefægtning med, at tyren har et fantastisk liv indtil kampen, og selv kæmper løs og angriber og at den har det langt bedre end en gris i en bås hele livet. Man kan altid finde det som er værre og forsvare noget skidt med - så for mig er det enkelt nok - det er en fordel for en god del dyr med et forbyd -
Put and take fobuddet bliver ikke vedtaget da det vil koste for meget i erstatning til lodsejerne - men måske forbud mod gentagne fangster og udsættelser, som åbenbart heller ikke er praksis mange steder - og så bliver den nok ikke mege længere

Det er også tab of fortjeneste og erstatning der styrer i regler for landbruget - fornuftigt nok vel, da vi skal leve af det kan man mene.
Money rules anyway
Venlig hilsen

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 15:09

Erik Hamre:

Jeg synes fint man kan stille krav til put and take søer om dyrevelfærd, men altså argumentet om at det er stressende og uværdigt den må i længere ud på landet med. Put and take ørreder har et ti gange bedre liv end danske produktionssvin og andre dyr, som lever i usle og klamme forhold og som stresses helt vildt i mange timer når de skal slagtes. Tag en tur til et slagteri og hør grisene hyle.

Konsistens i synspunkterne efterlyses.

Helt enig. Det er underligt som synspunkterne afstemmes efter om det er erhverv/ikke erhverv/hobby, et sted må dyr åbenbart behandles forfærdeligt, andre steder skal det bare være i orden.
Det holder ikke med sådan en debat, betænk at forslaget kommer <b>dyre</b>etisk råd....ikke <b>menneske</b>etisk råd.
Og det er efter min mening STADIG et populistisk, opmærksomhedssøgende,  malplaceret forslag, udfra dyrenes synspunkt, bare at forslå, efter min mening, det vel et af de mindste problemer, der er i Danmark med dyrevelfærd, udfra at det "kun" er fritid/hobby. Selvom om vi nu "erhvervets briller", så er put and take erhverv , ligesom ZOO er det. Her må dyr åbenbart godt udstilles i unaturlige omgivelser, ja jeg tør ikke skrive andet, selvom jeg har set papegøjer i voilerer på
20 m2 og mange andre "behageligheder" i både ZOO og dyreparker, af "erhvervsmæssige" grunde.

Så min mening er fortsat, at dyreetisk råd kan stikke piben ind i denne "sag" (uanset hvor meget professor-formand de har), indtil de får nosser nok til at udtale sig om de reelle og langt værre problemer, vi alle godt ved (eller burde) vide, der er........men der er jo selvfølgelig "arbejdspladserne og exporten"......         

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 15:38

Altså, for mig betyder det noget at min personlige opfattelse er at fisk er meget uintelligente, faktisk vel nærmest ikke har nogen intelligens men udelukkende primitiv respons-instinkt. Der foregår ingen reflektion hos en fisk - efter min og en del forskeres mening.

Jeg så derimod en dokumentar udsendelse med Louis Theroux (fantastisk dokumentar producer i øvrigt) om 'put and take' jagt i Sydafrika og det syntes jeg var modbydeligt. Her opdrættede man store dyr og lokkede dem så til et vandhul hvor 'jægeren' sad 20 meter fra og skød. Det var klart ikke i orden etisk mener jeg.

Men forskellen er dels at Put and Take ikke bare er at smide en krog i - jeg har været MANGE gange i den lokale put and take uden at fange noget - dels at der er forskel på en ørred og en antilope eller på en mus og en hund.

Et konstruktivt forslag kunne være at give de samme penge man ville bruge til papirskubberi for et forbud til genoprettelse af den vilde bæk og havørred bestand i Danmark.

Side 7 ud af 8 (79 indlæg)