Det kan godt være at debatten er afsluttet, men jeg vil alligevel byde ind, da jeg selv har arbejdet i mange år med både Joomla CMS og Umbraco CMS 
I starten tilbød vi Joomla CMS hjemmesider. Man kunne hurtigt komme langt med at tilpasse en skabelon man havde fundet på nettet, installere nogle udvidelser, og give det til kunden. Men i takt med at vores kunder blev større og havde mere specifikke behov, begyndte Joomla at komme til kort. Joomla har en ret striks struktur som er nødvendig for at udvidelserne kan installeres på alle Joomla installationer. De skal kunne antage at tingene er på en bestemt måde for at de kan fungere. Dermed mistes fleksbilitet. Indholdet skal fx altid deles op i Sektioner som ineholder Kategorier som indeholder Artikler. Hvis man så fx kun vil bruge to lag i hierarkiet, dvs. kategorier og artikler, så er man alligevel tvunget til at oprette en sektion, fordi kategorier skal altid indeholdes i sektioner. Sådan er der en masse underlige krumspring. Som webmaster ender man med at skulle huske alle disse workarounds og som website leverandør ender man med at bruge lang tid på at forklare dem til webmasteren. Det er bare kluntet.
Da vi begyndte at tilbyde Umbraco CMS bemærkede vi noget pudsigt: Nu var det nok med en times rundvisning, og derefter hørte vi aldrig fra kunderne! Først troede vi at der var noget galt og ringede et par kunder op for at høre om de havde stoppet med at bruge deres hjemmeside. Tværtimod, de brugte den flittigt, men alt var så brugervenligt og let at finde ud af at de aldrig fik brug for support.
Vi tog konsekvensen og lukkede helt ned for Joomla CMS, for udelukkende at tilbyde Umbraco CMS. Resultat: Vi kan tælle på en hånd, hvor mange support opkald vi får på en måned. Kunderne er glade fordi de kan finde ud af det hele selv, og vi er glade fordi vi bruger tid på at lave nye lækre hjemmesider i stedet for at yde support.
Med det sagt, så koster det noget hver gang der skal integreres en udvidelse ind i et Umbraco CMS website, men så bliver det også gjort ordentligt. Med Joomla blev vi ofte ringet op fordi en kunde selv havde installeret en ny udvidelse som fik websitet til at gå ned, og det var ikke sjovt for nogen af parterne.
Jeg anbefaler klart Umbraco, specielt hvis det ikke er ofte at der skal installeres nye udvidelser, men at du regner med at siden med bare skal opdateres mht. indhold.