Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Joomla eller Umbraco

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er blevet sprugt af en virksomhed, hvilken løsning de skal vælge, Joomla eller Umbraco. Jeg ved det er som at åbne op for pandoras æske af holdninger, så hold det helt kort og enkelt. Jeg er alligevel ikke selv den store teknikker.  Virksomheden har ingen inhouse medarbejder til at arbejde med hjemmesiden, og skal således ud og købe en hel løsning.

Krav fra virksomhedens side:

- Skal passe til en mellemstor virksomhed

- Det skal være en præsentationsside af virksomheden, måske med plads til at potentielle kunder kan udfylde en formular og herved foretage en eller anden form for beregning. Eksempelvis beregning af størrelse og ydeevne.

- skal kunne ses på alle platforme

- Det er vigtigt, at de kan trække flest mulig data fra siden, i forhold til at spore nye potentielle kunder.

- Meget let at redigere og vedligeholde, da virksomheden ikke har en marketingmedarbejder.

Ser frem til at høre fra Jer,

Sanne

Fra Thorsø
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 334
Fra  Joomlakonsulenten.dk Skrevet kl. 09:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Sanne,

Vil først lige sige, at jeg ingen erfaring har med Umbraco.

Forleden fik jeg også en henvendelse fra en kunde, som spurgte til Umbraco eller Joomla. Kunden har allerede en Umbraco hjemmeside, men er meget utilfreds, fordi hver gang de skal have lavet nogle nye ting, så koster det dyrt. De er "gift" med en virksomhed, der står for udviklingen af Umbraco hjemmesiden.

Kunden er træt af at han f.eks. skal betale 25.000 for at få noget så simpelt som et forum på sin hjemmeside. Til Joomla findes dette gratis og hvis man ikke vil installere forumet selv, så vil det kun koste "en promille" af 25.000. (Har ikke regnet på promillen, så lad hver med at brug tiden på at gøre det - forstå princippet) ;o)

Det er min opfattelse at man til Umbraco skal være programmør eller have nogen, der kan programmere. Det skal man ikke nødvendigvis til Joomla.

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 09:14

Sanne:
Virksomheden har ingen inhouse medarbejder til at arbejde med hjemmesiden, og skal således ud og købe en hel løsning.

Egentlig var det min mening, at råde virksomheden til, at fokusere på at finde den helt rigtige samarbejdspartner / bureau, og ikke så meget på hvilket CMS de bruger.

Men så alligevel. Joomlakonsulenten herover har nemlig en pointe. Joomla ER bare nemmere at sætte sig ind i, for den almindelige medarbejder, og der er flere udbydere, dvs. man kan nemt finde nogen til at rette og ændre, og er ikke så låst i forhold til sin udbyder.

Joomla vil også uden tvivl kunne tilpasses så det opfylder alle krav som virksomheden måtte have.

Mit kendskab til Umbraco er efterhånden begrænset, så der kan være sket meget de sidste par år, som jeg ikke har kendskab til, så jeg kan ikke fraråde det. Men Joomla er altså et rigtig godt CMS!

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 09:34

Hej Sanne

Jeg vil lige komme med mit råd her og indsparke en tredje mulighed; Wordpress!

Jeg har ingen erfaring med Umbraco, men hvis det er rigtigt at det koster penge at bruge det og købe plugins etc. etc., og det ikke virker optimalt stadig, så ville jeg nok ikke bruge det.

MEN — jeg ville heller ikke bruge Joomla. Jeg har arbejdet med det i nogle år og gør det stadigvæk og jeg er ved at blive sindssyg af at 5 ud af 10 gange, så virker de forskellige plugins man skal bruge, IKKE! Det er tungt og strukturen i CMS'et er nogle gange til at tude over.

Derfor har jeg skiftet til WordPress.
WordPress bliver brugt af både små og mellemstore virksomheder — rygterne vil vide at Berlingske.dk er bygget op omkring det.
Selve CMS'et er meget intuitivt og nemt og det at finde og installere plugins ligger lige til højrebenet.
Og man skal måske også lige have i mente at flere af SEO-eksperterne herinde benytter sig også af WordPress.

Jeg ved ikke om du kan bruge til noget at jeg sparker en tredje mulighed ind, men mit ønske for dig og din kunde er sådan set bare, at i skal undgå at skulle igennem de samme mega mega frustrerende ressourcekrævende og tidskrævende og intet-svar-muligt-ved-søgning-på-google-ting som jeg har været :)

http://brokop.com/

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 09:40

Hejsa!

Jeg kan sagtens forstå, at du nævner WordPress. Jeg har selv arbejdet i Wordpress, men virksomheden her synes ikke, at det på nogen måde kan komme på tale. Desværre. Jeg har selv tidligere været med til at bygge en side op i Wordpress, og var rigtig tilfreds. Selvfølgelig havde jeg fået en bedre løsning, jo mere jeg havde været villig til at betale - hvis jeg lige skal nævne, at også det kan være svært på nogle punkter.

Jeg blev bare rigtig usikker, da virksomheden nævnte Umbraco. Det blev jeg fordi, jeg sådan set ikke kan læse ret meget positivt om det, udover at en masse 'nørder', er rigtig tilfreds med, at de kan kode helt vildt i det. Disse kompetencer er bare slet ikke i virksomheden. Og sagt lidt forsigtigt, så håber jeg, at jeg kunne blive deres marketingansvarlig, og så vil jeg gerne have det program, så er lettest for mig at redigere i.

Fra Thorsø
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 334
Fra  Joomlakonsulenten.dk Skrevet kl. 09:57

Brokop:
MEN — jeg ville heller ikke bruge Joomla. Jeg har arbejdet med det i nogle år og gør det stadigvæk og jeg er ved at blive sindssyg af at 5 ud af 10 gange, så virker de forskellige plugins man skal bruge, IKKE! Det er tungt og strukturen i CMS'et er nogle gange til at tude over.

Big Smile

Jeg har arbejdet med Joomla i snart 12 år og elsker det, fordi der er uanede muligheder - lige som WP. Lidt sjovt så synes jeg at WP har en knap så intuitiv logik, men det er jo fordi jeg kender Joomla til fingerspidserne og kan do some magic med det.

Men, den her diskussion om det ene system eller andet er klassisk og man får svar alt efter, hvor godt folk kender til systemerne. Samme cirkus når snakken går på MAC eller PC. Smile

Der nævnes at 5 ud 10 udvidelser til Joomla ikke vil jeg være så fræk at pege på, at der kan være andre årsager til at de ikke fungere end, at Joomla bare noget skidt. Der findes også skidt til WP, som ikke fungerer optimalt. Det er så her at ens erfaring og viden til det pågældende system spiller en rolle.

Jeg mener at diskusionen mere skulle gå på, hvilke behov kunden har og hvad der skal til for at løse dette behov. Umbraco, WP, Joomla, Drupal og hvad de nu hedder er i og for sig ligemeget - kan det løse kundens behov?

Jeg vælger Joomla, fordi uanset hvad, så kan jeg løse kundens behov med Joomla. Findes der ikke nogle udvidelser til Joomla, der kan løse kundens behov, så udvikler jeg det selv. Det samme er der andre der kan med de andre systemer.

Når alt kommer til alt så handler det om for kunden, kan du/I

- løse opgaven/problemet/behovet?
- hvad skal det koste?
- hvor lang tid skal du/I bruge på det? 

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 10:12

Hejsa

Ja, jeg skrev netop i den indledende tekst, at dette her kunne åbne op for 'pandoras æske af holdninger'. Det tror jeg stadig, netop som med PC eller Mac. Det vigtigste for mig er, at lave en kort vurdering af, hvad fordelen og ulemperne er ved Umbraco og Joomla, da det er det, som virksomheden spørger til. Behovet er i høj grad, at finde den løsning, som netop løser virksomhedens udfordringer bedst mulig - i forhold til de krav, som jeg har opstillet i starten. Netop det, at virksomheden ikke har en IT/Marketingmedarbejder er et vigtigt issue, i forhold til at vælge den rigtige løsning. Jeg har prøvet rigtig mange programmer af, og jeg ved sagtens, hvad der ikke er smart, ved et ikke gennemskueligt backend.

Så:

- Jeg vil gerne kunne sige, at dette er det letteste program at redigere i, når siden er bygget.
- Prisen er ikke så afgørende, men det bekymrer mig, når nogen skriver at man til Umbraco skal betale mange kr. til konstant udvikling, da der ikke findes så mange moduler.
- Tiden er ikke vigtig, i forhold til kvalitet. Det vil være så rigtig ærgeligt, at jeg er med til at finde en løsning, som jeg så finder ud af, er helt umulig at redigere i efterfølgende.
- Pris - når først siden er bygget, gider jeg ikke skal modtage mange faktura på at få rettet og udviklet flere komponenter, eller konstant blive fortalt, at programmet ikke kan løse min ønskede opgave. Sidste erfaring jeg har herfra er udfordringen med et CMS system, som ikke var særlig fleksibelt, og selv de mindste ændringer kostede rigtig mange ressurcer. (Måske derfor, at jeg så grundigt vil undersøge noget)

Så mange tak, for de mange gode indlæg og kommentarer. Jeg læser flittigt med.

/Sanne

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 10:19

Joomlakonsulenten.dk:
Der nævnes at 5 ud 10 udvidelser til Joomla ikke vil jeg være så fræk at pege på, at der kan være andre årsager til at de ikke fungere end, at Joomla bare noget skidt. Der findes også skidt til WP, som ikke fungerer optimalt. Det er så her at ens erfaring og viden til det pågældende system spiller en rolle.

Jeg er fuldstændig enig! Hele fidusen ligger i, at skelne skidt fra kanel, og det er den udfordring som ligger i alle populære open source systemer, og bestemt også i Wordpress. (Jeg er dog selv WP-mand og er dermed selvfølgelig også enig med Brokop i, at Wordpress også ville egne sig fortrineligt til dette projekt Cool ).

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 10:36

Tim J. Nielsen:
(Jeg er dog selv WP-mand og er dermed selvfølgelig også enig med Brokop i, at Wordpress også ville egne sig fortrineligt til dette projekt Cool

Hej Tim. Tak for dit diplomatiske svar, på min knap så diplomatiske holdning til Joomla :)

Sanne; held og lykke med projektet.

/ Brokop

http://brokop.com/

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:50

Sanne:
Jeg er blevet sprugt af en virksomhed, hvilken løsning de skal vælge, Joomla eller Umbraco

Installer begge på en testmaskine (evt. via en virtuel maskine) og lad dem se hvordan brugerinterfacet ser ud. De skal jo arbejde med det til daglig. Begge systemer kan det som de ønsker så det er kun programmørens viden der sætter grænserne.

Til andre som har sagt at man intet kan uden en programmør til Umbraco så er det ikke helt korrekt. Systemet kan allerede en del hvis man læser manualen og det hele kan gøres i browseren.

Men jeg vil dog anbefale at man på begge systemerne får fat i en programmør der har viden om dem og lader ham/hende stå for at få den op at køre. Hvis man ikke ved hvad man gør så kan man gøre mange ting værrer.  

Det er ikke altid en dans på roser at indstallere forskellige plugins og hvis ét fejler så er man på herrens mark.

Jo... jeg er selv programmør med rigtigt meget erfaring i Umbraco så min udtalelse KAN være farvet på programmørens side - men jeg har også set mange eksempler på nogle der er kommet galt afsted fordi de lige skulle prøve selv for at spare de penge - med resulat på at de kom af med meget mere da jeg skulle rydde op.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)