Hej Sanne
Jeg har arbejdet professionelt med Joomla i mange år, og inden for de sidste par år har jeg også udviklet flere sider i Umbraco. Her er fordele og ulemper ved de to systemer fra mit synspunkt:
Umbraco:
Umbraco er som udgangspunkt bare et rammeværk til at opbygning af hjemmesider. Herfra skal hjemmesiden bygges op efter dit/kundens behov. Du skal selv definere indholdstyper, felter mm, og selv bygge tilhørende templates (præsentation af indhold). Dog kommer Umbraco med en række forskellige "startpakker" der opretter nogle simple indholdstyper med tilhørende templates så du hurtigt kan komme igang med en simpel hjemmeside.
Umbraco kan nemt udvides ved at installere pakker fra http://our.umbraco.org/projects. Der findes pakker til de fleste (standard) behov og kvaliteten på de tilgængelige pakker er svingende.
For mere avanceret funktionlitet kan der forholdsvis nemt udvikles komponenter til at udvide den standard funktionalitet. Umbraco er baseret på .NET. I nyere versioner af Umbraco kan der udvikles i både .Net WebForms og .Net MVC.
Umbraco bygges fra et "blankt lærred" og tilpasses 100% efter kundens behov. Der er ingen ekstra forstyrrende funktionalitet, og det er enormt intuitivt at vedligeholde hjemmesiden for slutbrugeren. I administrationen præsenteres brugeren kun for præcis de elementer der er relevante for at holde deres hjemmeside opdateret. Alle indholdselementer er opbygget efter samme struktur uanset om det er en standard tekstside eller en salgsopstilling.
Joomla:
Joomla kommer med en masse funktionalitet indbygget som standard.
Joomla kan nemt udvides ved at installere udvidelser fra http://extensions.joomla.org/. Der findes extremt mange udvidelser til Joomla til nærmest alle (standard) behov og kvaliteten er meget svingende.
For mere avanceret funktionalitet kan der forholdsvis nemt udvikles komponenter til at udvide den standard funktionalitet. Joomla er baseret på PHP.
Joomla kommer med en masse standardfunktionalitet der gør det hurtigt og nemt at bygge en hjemmeside. Til gengæld er systemet ikke særlig intuitivt for slutbrugeren, og de bliver præsenteret for en masse ekstra forstyrrende og ofte ubrugelig funktionalitet. I administrationen er alle funktioner tilgængelige (dog kan nogle funktioner skjules via adgangskontrol). Forskelligt indhold redigeres forskellige steder fra i systemet og det bliver hurtigt meget uoverskueligt for slutbrugeren.
Opsummering:
Jeg synes godt om begge systemer til hvert deres behov. I ingen af systemerne er man bundet til en bestemt udvikler. Systemerne er præcis lige åbne, og uanset hvilket system man vælger ville en ny udvikler have gjort tingene anderledes end den forrige.
I Joomla får man en hel del forærende som standard, men systemet er ikke særligt intuitivt eller fleksibelt. I Umbraco får man som udgangspunkt ingenting foræret, men kan opbygge hjemmesiden så den 100% passer til kundens behov.
Når jeg vælger imellem de to kommer det oftest ned til: Skal det være nemt og hurtigt at bygge og udvikle siden for udvikleren (Joomla) eller skal der bruges tid på at bygge en 100% kundetilpasset struktur der gør vedligehold og indholdsredigering nemt for slutbrugeren (Umbraco). Her er det ofte budget (økonomi) der ligger til grund for beslutningen.