Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Joomla eller Umbraco

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er selvfølgelig en personlig holdning, men jeg har erfaring med begge systemer - for mig er det er valg mellem pest eller kolera.

Udover Drupal og TYPO3, så har jeg aldrig før arbejdet med noget så bøvlet og unødvendigt komplekst som Joomla og Umbraco.

Der findes utallige CMS'er som for der første performer bedre men som også har simplere API'er til moduludvikling.

Valget må jeg derfor mere må bero på en økonomisk vurdering. Joomla kan køre på en gratis platform og er i den forstand billig at have hostet. Umbraco er en .NET løsning som typisk vil køre på systemer fordyret af licenser.

Det er dog en skam du ikke kan overbevise dem om at kigge i andre retninger.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra Thorsø
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 334
Fra  Joomlakonsulenten.dk Skrevet kl. 11:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dan Storm:
Udover Drupal og TYPO3, så har jeg aldrig før arbejdet med noget så bøvlet og unødvendigt komplekst som Joomla og Umbraco.

Kartoffel kartoffel. Hvis man er vant til at køre Toyota og kommer over i en Golf, så vil man også have en holdning til forskellen, "mangler" osv.

Jeg mener, at udtalelser omkring det ene eller andet system skal beror på erfaringsniveau og ikke en "out the box"-forventning eller jeg-har-ikke-lige-taget-mig-tid-til-at-sætte-mig-ind-i-systemet. Derfor bliver denne diskussion (som altid) meget subjektiv - og egentlig uinteressant.

Opgaven må for Sanne må være, at finde nogen der kan hjælpe med at løse hendes problem/behov. Om det så er det ene eller andet system, er igen i og for sig ligemeget, da konceptet er det samme med alle systemer - CMS. Valget må så baseres på hvilket system, der passer bedst til den pågældende kunde. Hvis de synes Umbraco brugerfladen og opbygning er god eller hvis de synes Drupal, TYPO3, Joomla etc. er sagen, så må det jo være det.

Fokus på kunden!

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 11:13

Dan Storm:

Valget må jeg derfor mere må bero på en økonomisk vurdering

Da der ifølge Sanne skal købes en færdig løsning, kan det ikke bare stilles op på den måde.

Dan Storm:
simplere API'er til moduludvikling

Sanne bad om en enkel forklaring, og det der ^^ - ja, det er hvad jeg plejer at kalde en sang fra de varme lande. Et stykke varm luft, som ingen informerende funktion har, udover at fremstille afsenderen som lidt klogere end modtageren.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:16

Spørgsmålet er kort:

Hvorfor Joomla? Helst ulemper, og lidt fordele.
Hvorfor Umbraco? Helst ulemper, og lidt fordel.

Hvorfor? Fordi jeg ønsker at vælge det mest brugervenlige program til virksomheden. De har absolut igen inhouse erfaring, og skal derfor have bygget det hele af ekstern burau. Det skal bare ikke koste en formue hver gang der skal foretages ændringer, de skal selv kunne gøre meget, (læs: lære det hurtigt), det skal være fleksibelt, i forhold til eventuelle særlige ønsker - uden at de får af vide, at det ikke kan lade sig gøre.

Mange tak, for input - selvom jeg synes vi bevæger os hen, hvor det bliver for mange andre programmer i spil. Der er kun to muligheder, og jeg skal finde for og imod!

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:56

Sanne:
Hvorfor Joomla? Helst ulemper, og lidt fordele.
Hvorfor Umbraco? Helst ulemper, og lidt fordel.

Umbraco: 

Joomla: 

Alternativt bed et bureau som laver Umbraco og et som laver Joomla om at give et tilbud på projektet. Sammenlign dem og vælg det som er bedst (her er ikke altid billigst bedst).

">

">

">

">

">

">

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 12:01

Jamen, vi lader bare de religiøse debattere og kalde de Ikke-troende for uvidende.

Jeg finder mig lige en Mac vs Pc eller iPhone vs Android debat i stedet...

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 12:47

Hej Sanne

Jeg har arbejdet professionelt med Joomla i mange år, og inden for de sidste par år har jeg også udviklet flere sider i Umbraco. Her er fordele og ulemper ved de to systemer fra mit synspunkt:

Umbraco:

Umbraco er som udgangspunkt bare et rammeværk til at opbygning af hjemmesider. Herfra skal hjemmesiden bygges op efter dit/kundens behov. Du skal selv definere indholdstyper, felter mm, og selv bygge tilhørende templates (præsentation af indhold). Dog kommer Umbraco med en række forskellige "startpakker" der opretter nogle simple indholdstyper med tilhørende templates så du hurtigt kan komme igang med en simpel hjemmeside.

Umbraco kan nemt udvides ved at installere pakker fra http://our.umbraco.org/projects. Der findes pakker til de fleste (standard) behov og kvaliteten på de tilgængelige pakker er svingende. 

For mere avanceret funktionlitet kan der forholdsvis nemt udvikles komponenter til at udvide den standard funktionalitet. Umbraco er baseret på .NET. I nyere versioner af Umbraco kan der udvikles i både .Net WebForms og .Net MVC.

Umbraco bygges fra et "blankt lærred" og tilpasses 100% efter kundens behov. Der er ingen ekstra forstyrrende funktionalitet, og det er enormt intuitivt at vedligeholde hjemmesiden for slutbrugeren. I administrationen præsenteres brugeren kun for præcis de elementer der er relevante for at holde deres hjemmeside opdateret. Alle indholdselementer er opbygget efter samme struktur uanset om det er en standard tekstside eller en salgsopstilling. 

Joomla:

Joomla kommer med en masse funktionalitet indbygget som standard.

Joomla kan nemt udvides ved at installere udvidelser fra http://extensions.joomla.org/. Der findes extremt mange udvidelser til Joomla til nærmest alle (standard) behov og kvaliteten er meget svingende.

For mere avanceret funktionalitet kan der forholdsvis nemt udvikles komponenter til at udvide den standard funktionalitet. Joomla er baseret på PHP.

Joomla kommer med en masse standardfunktionalitet der gør det hurtigt og nemt at bygge en hjemmeside. Til gengæld er systemet ikke særlig intuitivt for slutbrugeren, og de bliver præsenteret for en masse ekstra forstyrrende og ofte ubrugelig funktionalitet. I administrationen er alle funktioner tilgængelige (dog kan nogle funktioner skjules via adgangskontrol). Forskelligt indhold redigeres forskellige steder fra i systemet og det bliver hurtigt meget uoverskueligt for slutbrugeren. 

Opsummering:

Jeg synes godt om begge systemer til hvert deres behov. I ingen af systemerne er man bundet til en bestemt udvikler. Systemerne er præcis lige åbne, og uanset hvilket system man vælger ville en ny udvikler have gjort tingene anderledes end den forrige.

I Joomla får man en hel del forærende som standard, men systemet er ikke særligt intuitivt eller fleksibelt. I Umbraco får man som udgangspunkt ingenting foræret, men kan opbygge hjemmesiden så den 100% passer til kundens behov.

Når jeg vælger imellem de to kommer det oftest ned til: Skal det være nemt og hurtigt at bygge og udvikle siden for udvikleren (Joomla) eller skal der bruges tid på at bygge en 100% kundetilpasset struktur der gør vedligehold og indholdsredigering nemt for slutbrugeren (Umbraco). Her er det ofte budget (økonomi) der ligger til grund for beslutningen.

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 13:15

Brokop:
WordPress bliver brugt af både små og mellemstore virksomheder — rygterne vil vide at Berlingske.dk er bygget op omkring det.

Rygterne tager fejl, Berlingske (og deres andre sites) er bygget i Drupal, eller nærmere deres eget framework baseret på Drupal: BOND (Berlingske ON Drupal) ;-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:18

Tak, Kasper, for dit meget præcise svar. Det var lige sådan et jeg havde brug for. Sidste korte spørgsmål, som du måske kan hjælpe med, er: Har de begge et back-end design, som er brugervenligt?

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 13:29

Sanne:
Har de begge et back-end design, som er brugervenligt?

Som nævnt kan administrationen i Joomla nemt virke uoverskuelig og fyldt med unødvendig funktionalitet. Designet fejler ikke noget.

Designet er en smule gammeldags i den nuværende version af Umbraco men der er en helt ny version på vej (planlagt til 31. Oktober) med nyt responsivt og mobilvenligt design til backenden.

Joomlakonsulenten.dk:
Jeg har arbejdet med Joomla i snart 12 år

Det tillader jeg mig at stille mig tvivlende overfor. Joomla har lige haft (16/9) 8 års fødselsdag. 

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)