|
bb:Som tidligere skrevet. Der er ikke registreret noget overhovedet. Er det så pr. definitation et I/S ?
Ja. Om det er registreret eller ej har ingen betydning.
Ja. Om det er registreret eller ej har ingen betydning. |
Det har du ret i Henrik, men jeg tænker heller ikke så meget i det juridiske, mere hvad der er fair at forlange af sine partnere/ex-partnere. Så vidt jeg læser trådstarters indlæg, er der ikke engang stiftet et I/S, så jeg ved ikke om man stadig hæfter på samme måde alligevel, som om man havde et I/S. Men under alle omstændigheder bør reklamationer dækkes af leverandøren, så længe der er garanti på. Og da virksomheden er 3 mdr. gammel, vil der stadig være producentgaranti på de produkter der er solgt indtil nu. Medmindre webshoppen handler med varer importeret billigt fra Kina, så er det måske tvivlsomt hvor meget producent garanti der kan være. Og så er det måske billigere bare at smide et defekt produkt ud og give kunden en ny. Mvh Carsten |
Ja, så er der i princippet tale om et IS. Men man hæfter kun for den gæld/krav der opstår omkring køb og salg af det vareparti. |
Tråden er vist løbet fuldstændigt af sporet og kun Carsten har svaret på det, som trådstarteren faktisk ville have svar på:
Faktum er jo, at shoppens ejere godt nok i første omgang hæfter overfor kunden, men der findes jo altid en leverandør, der har ganratiforpligtelsen bagvedliggende, så jeg kan slet ikke se, hvilke krav kunderne skulle kunde rette overfor shoppens ejere, som de ikke er i stand til at sende videre til leverandøren. Med så beskedent et salg, så er det nærmest usandsynligt at der nogensinde vil opstå en reklamation, da det trods alt kun er omkring 1-2% af solgte varer, der reklameres over. Til trådstarter: Lad ham træde ud og drop al den snak om hæftelse. |
god viden - man kan godt ha et I/S selvom det ikke er registreret overhovedet åbenbart - men det lyder omvendt stadigt svært, for skal f.eks en leverandør så ikke vide, at de er tre sammen om det for at han kan gå efter alle 3 solidarisk. Jeg forestiller mig at det ofte med sådanne små samarbejder mellem 3 unger, er noget man aftaler i kollegieværelset men ordren afgives feks. af jørgen petersen og da det ikke er registreret kan jeg ikke se rent praktisk, hvordan leverandøren kan gå efter ret mange andre end Jørgen Petersen hvis han ikke betaler |
Det var i "gamle dage" at et I/S skulle registreres for at være gyldigt. I relation til eksempel med "Jørgen" har du ret. Her er det lige så meget "Jørgens" interesse at beskytte sig selv ved at give udtryk for at det er et I/S han handler på vegne af. Hvis ikke Jørgen siger at han handler på vegne af et I/S, så kan leverandøren gå efter Jørgen, som så efterfølgende må kræve pengene ind hos hans to legekammerater. Der er vel kommet et trend, hvor virksomhederne selv er ansvarlige for at sikre sig om hvem de handler med - eksempelvis ved at kræve CVRnr. Naturligvis er risikoen begrænset i dette tilfælde - en væsentligt pointe er blot at man ikke kan aftale sig ud af hæftelse uden at ALLE kreditorer mv. fra perioden giver tilsagn. Det er ikke nok at de to medinteressenter påtager sig hæftelsen. Det kan stille 3. mand dårligere. Så hvorfor lave en aftale, der ikke holder juridisk. Det giver simpelthen ikke mening. /Henrik |