Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PR-man søgger kårekturlæser...

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Hjørring
Tilmeldt 31. Jul 07
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i sprognørder,

Jeg har med stor interesse læst posterne i debatten, og holder helt klar med "Brainstomeren" i, at i bør holde gang i denne diskution.

Som incitament, kommer jeg lige med en lille opgave:

Hvad er mest korrekt?
(Jeg har været på Internettet i dag)
(Jeg har været på Internet i dag)

Jeg hælder mest mod den sidste, ved at begge stavemåder er tilladt, men jeg ser "internet" som et stednavn. Hvad er jeres menig?

Tak, Erik

Fra Østjylland
Tilmeldt 9. Aug 06
Indlæg ialt: 89
Fra  Sprog og Kontor Skrevet kl. 22:44

Hej Erik

Ifølge Dansk Sprognævn/Retskrivningsordbogen skrives det

internet sb., -tet; på internet(tet).

Desuden kan jeg ikke se, hvorfor man ikke skulle kunne bøje et navn (internettet må vel i øvrigt være et egennavn, ikke et stednavn). I daglig tale/skrift bruger jeg "nettet" for internettet - mon ikke de fleste gør det?

Og så kan jeg jo lige så godt fortsætte min "sprogopdragelse": "I" (pronomenet/det personlige stedord) skrives med stort, og diskussion er den korrekte stavemåde Geeked.

Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 00:20

Ventede bare på, at du kom Susanne :)

Nu har jeg jo godt nok hyret dig til kårekktuur, men jeg blander mig lige alligevel - men kun for at give dig ret. Internettet er hvad det hedder, et egenavn er hvad det er. Også derfor at det skal skrives med stort - altid.

Hvis man sagde: "...været på internet", så vil det nok være noget fra en svunden tid, og da Internettet ikke er det......

søger ligesindede i Sønderjylland

Fra Østjylland
Tilmeldt 9. Aug 06
Indlæg ialt: 89
Fra  Sprog og Kontor Skrevet kl. 01:14

Måske er ordet "internet(tet)" gledet så meget ind i sproget, at man snarere burde opfatte ordet som en betegnelse, a la at "gå på biblioteket" - altså alligevel en form for stedsbetegnelse. I hvert fald får jeg kun en lille håndfuld inden for de første 13 sider på Google (af knap 20.000 hits), hvor ordet skrives med stort, når jeg søger på "være på nettet".

At "være på internet" giver godt 9.000 hits, og at "være på internettet" giver godt 600 hits. Med et slag på tasken er det fifty-fity, om det skrives med stort eller lille.

Mon ikke vi kan fastslå, at kært barn har mange navne... TimeSleep

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:15

Erik_Aa:
Hvad er mest korrekt?
(Jeg har været på Internettet i dag)
(Jeg har været på Internet i dag)

Som du anvender ordet i ovennænvte sætning, optræder det efter min mening som egennavn og bør derfor skrives med stort.
Det giver ikke mening for mig at skrive det i ubestemt form. Den almindelige betegnelse for dette net er Internettet - i bestemt form.
Der er ikke noget problem med at danne et egennavn ved at sætte et substantiv i bestemt form. Tænk f.eks. på den franske riviera eller den russiske duma, som vi kender som hhv. Rivieraen og Dumaen.
På samme måde er egennavnet Internettet dannet af substantivet internet. Når vi f.eks. taler om det mobile internet i modsætning til det mere velkendte internet, som vi hygger os på i disse minutter, optræder ordet som substantiv.

Når Dansk Sprognævn ikke betragter ordet som et egennavn, må det være en manglende opdatering af sprogudviklingen. Da man i sin tid optog ordet i retskrivningsordbogen, kan det godt have været almindeligt at opfatte det som et substantiv.
I dette debatindlæg fra 2004 harcelerer en læser over det oprindelige indlæg med ordene: "I kan takke astronomer/kernefysikere (som jeg selv hører til) for, at der overhovedet blev oprettet et såkaldt Internet frit stillet til rådighed, så I kan udgive Jeres bedrevidende "open source-avis".
Derved bruger han ordet internet som substantiv, men skriver det fejlagtigt med stort begyndelsesbogstav.

Man kan også forestille sig ordet anvendt som substantiv i bestemt form.
Hvis jeg f.eks. skal fortælle om forskellen på Internettet og firmaets intranet, kan jeg f.eks. bruge følgende beskrivelse:
"Vi skelner mellem et internet og et intranet. Intranettet er beregnet til intern videndeling og er kun tilgængeligt for virksomhedens eget personale, mens internettet er tilgængeligt for alle."
Når dette intranet senere er implementeret i virksomheden, kan det meget vel få navnet "Intranettet", hvorved substantivet bliver omdannet til et egennavn. I en sprogudvikling sker denne proces for det meste glidende, selvom der også kan findes eksempler på, at man bevidst træffer en beslutning om at anvende et bestemt ord substantiv som egennavn

Så bliver det vist ikke mere nørdet.

mvh Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:24

Sprog og Kontor:
Mon ikke vi kan fastslå, at kært barn har mange navne

Helt sikkert - og at der er en sprogudvikling i gang.

Din Googlesøgning på "være på internet" indeholder også en del fejlagtige delinger af sammensatte ord som internetcafé, internetportal osv. Alligevel er den markante forskel i antallet af hits slående. Måske er min holdning lidt forud for den aktuelle virkelighed. Og dog. Jeg så feks. "være på internet" anvendt rigtig mange gange i en beskrivelse af, hvordan man med en ISDN-linie kunne være på Internettet og tale i telefonsamtidig. Det er dog for mange et stykke tid siden, den problematik var aktuel.

mvh Hans

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)