Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prissætning af produkt?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Sue,

Well det er rigtig som andre i tråden skriver - at salgsprisen udelukkende er et spørgsmål om hvad markedet vil give. Tommelfingerregler kan der sikkert gives mange af, men som udgangspunkt tænker jeg at en kalkulemodel for al business er:

Salgspris

- moms

- kostpris

- direkte omkostninger

DG1

- indirekte omkostninger (husleje, marketing, administration m.v.)

DG2

Og DG2 x antal enheder du forventer at kunne sælge skal være et plus - plusset er resultat før skat og afskrivninger.

Det er en ret let sag, hvis man kun har et produkt - men man skal jo starte et sted.

Ved at beregne det på en måde á la ovenstående, så opnår du flere ting - dels at du værdisætter dine faste omkostninger og din egen løn, men du opnår også et billede af hvor stor volumen du SKAL sælge for at give overskud.

I bogen "sådan spiser du en elefant" handler alt jo om at bringe det nede i små overskuelige størrelser og hvis det du ender med er at du skal sælge 3.467 enheder om dagen for at opnå profit, skal du enten have en klar idé om afsætningskanalen, virkelig tro og turde - eller måske re-vurdere de parametre, som du har kontrol over.

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Hellerup
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 22:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jo højere markup du kan tilbyde dine kunder jo mere attraktivt bliver det for dem at have dit produkt på hylderne og endnu vigtigere; på en fremtrædende plads i butikken.

Eftersom at ingen af os ved hvad dit produkt præcist er og ikke kan sammenligne med andre produkter på markedet, da du jo ingen konkurrenter har - jeg er lidt i tvivl om hvorvidt du ikke har konkurrence på andre løsninger til samme problem som du vil løse med dit produkt, men det vil tiden vise - kan vi egentligt kun tale om de mest basale måder at anskue prissætning på.

400 kr, (inkl. moms) ud i butikken svarer typisk til 149 kr. (ex. moms) i engrospris. Dit oprindelige target på produktetvar 40 kr. pr. stk. +fragt m.m. og lige pt. ser det ud til at du skal af med 75 kr. pr. stk. + fragt m.m. - I første tilfælde en rigtig god margin i mine øjne og i andet tilfælde en nogenlunde ok margin.

Forhåbentligt er din første ordre (med den høje pris) bare en minimum ordre, så du kan gå tilbage til dit oprindelige produktions sted eller et andet med tilsvarende fin pris.

Da jeg endnu ikke kender dit produkt kan jeg ikke afgøre om jeg har en kontakt fra Kina som kan producere for dig til en god pris. Det må vi lige se på når du er klar til at afsløre produktet.

Mvh Jens

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 23:49

Jens Johansen:
I første tilfælde en rigtig god margin i mine øjne og i andet tilfælde en nogenlunde ok margin.

Ok det var en helt anden måde at anskue dette på.

Jeg kan godt se logikken i at placeringen er vigtig og jo mere forretningen tjener, des bedre placering. Nu er mine produkter bare lidt anderledes da det er et tilbehørsprodukt til puslepuder, og derfor skal ligge lige der hvor disse er. 

Årsagen til at mine produkter er uden konkurrence er at det er anordninger der ikke sælges i europa og udenfor europa kun i meget få eksemplarer. Derfor burde mine produkter allerede fra start få den bedste placering i forhold til at det er et mersalgsprodukt når det netop ligger op ad det som alle forældre skal have før eller siden, en pusleplads.

Takker alle for de gode inputs.

Er mere rolig nu da du på denne måde har opstillet det sådan at margen er nogenlunde ok ved den dyre løsning. Jeg kan jo selv flytte produktionen når der kommer lidt gang i salget og ikke nok med det, så kan det være at til den tid at fabrikken giver os lidt bedre priser.

Fik lige en mail hvor produktionspriserne ligger fra 2,2 euro pr stk til 12 euro pr stk... og udsalgsprisen skal være nogenlunde samme leje, så hvad jeg taber på det ene produkt kan jeg måske hente på det andet.

Mvh Sue

Fra Hellerup
Tilmeldt 1. Mar 13
Skrevet kl. 00:23

Det er ikke altid sikkert at detailbutikkens logik er den samme som din. Det kan fx. være at de meget gerne vil sælge et puslebord med puslehynde og tænker at der ikke skal være flere fristelser (produkter/muligheder) der udover fordi at det forstyrrer beslutningsprocessen. Derfor vil de måske hellere placere dit produkt oppe ved kassen, hvor kunden kan stå og puste ud oven på den hårde process med at beslutte hvilken farve, form og kvalitet puslebordet og den matchende puslehynde skulle have, mens ekspedienten putter varerne i poser osv. Mens kunden så står der helt rolig og selvtilfreds får han/hun øje på dit geniale produkt og er (måske) klar til endnu et køb.... Dit produkt bliver med andre ord, i dette tilfælde, betragtet som mersalg og ikke det primære produkt.

Det er bare et eksempel på at du ikke altid kan forudse hvordan en kunde betragter dit produkt.

Jeg glæder mig til at de dine produkter når du er helt klar.

Mvh Jens

Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 00:36

Hvis du lander på lidt over 400, så ville jeg da satse og sætte prisen til 399,- inklusiv moms.

Din avance er lidt mindre, men prisen virker ikke så høj når kunden ser den og læser din beskrivelse af produktet, som jo selvfølgelig er god og forklarer den lidt "høje" pris.

Egentlig er 399,- jo ikke så mange penge idag... Det kommer an på om kunden kan se en værdi i produktet, som modsvarer prisen.

Vh Jens

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Fra Hellerup
Tilmeldt 1. Mar 13
Skrevet kl. 00:41

Det er butikkerne og ikke Sue som fastsætter den endelige pris ;-)

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 00:43

Jens Andersen:
Egentlig er 399,- jo ikke så mange penge idag... Det kommer an på om kunden kan se en værdi i produktet, som modsvarer prisen.

Ja det er rigtigt og jeg håber da at kunderne kan se fornuften i at købe produktet da det forhindrer ulykker fra puslepladser.

Vi må se hvor det bringer hen... det er en meget spændende proces.

Takker for input.

mvh sue

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 00:46

Jens Johansen:
Det er butikkerne og ikke Sue som fastsætter den endelige pris ;-)
Okay... 

ja, så er det vel bare at håbe at det ikke bliver et discount produkt :) Så skal vi helt klart presse prisen lidt op så det ikke ender i rodekasserne Wink

Fra Hellerup
Tilmeldt 1. Mar 13
Skrevet kl. 00:52

Hej Sue

Bare rolig, det bliver ikke et discount produkt af den grund. Du har jo fastsat din engrospris og butikken går stensikkert efter den gode markup. Men om dit produkt skal sælges til 399, 400 eller noget helt tredie er op til den enkelte kunde.

Mvh Jens

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 07:27

Ja ved det.

Vi kan også lokke kunderne lidt med at vi flytter produktionen til Kina når der kommer skub nok i forretningen, sådan at vi kan sænke prisen yderligere. Udsalgsprisen kan jo stadig være eks. 399,- men kan vi gøre så forretningerne gerne vil føre vores produkt grundet god indtjening, så holder vi jo på dem.

Er da sikker på at mange forretningsdrivende forstår hvorfor vi ikke kan klare en opstart i Kina med de omkostninger der er forbundet med dette... 

Mvh Sue

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)