Sue, Well det er rigtig som andre i tråden skriver - at salgsprisen udelukkende er et spørgsmål om hvad markedet vil give. Tommelfingerregler kan der sikkert gives mange af, men som udgangspunkt tænker jeg at en kalkulemodel for al business er: Salgspris - moms - kostpris - direkte omkostninger DG1 - indirekte omkostninger (husleje, marketing, administration m.v.) DG2 Og DG2 x antal enheder du forventer at kunne sælge skal være et plus - plusset er resultat før skat og afskrivninger. Det er en ret let sag, hvis man kun har et produkt - men man skal jo starte et sted. Ved at beregne det på en måde á la ovenstående, så opnår du flere ting - dels at du værdisætter dine faste omkostninger og din egen løn, men du opnår også et billede af hvor stor volumen du SKAL sælge for at give overskud. I bogen "sådan spiser du en elefant" handler alt jo om at bringe det nede i små overskuelige størrelser og hvis det du ender med er at du skal sælge 3.467 enheder om dagen for at opnå profit, skal du enten have en klar idé om afsætningskanalen, virkelig tro og turde - eller måske re-vurdere de parametre, som du har kontrol over. /Morten |
Jo højere markup du kan tilbyde dine kunder jo mere attraktivt bliver det for dem at have dit produkt på hylderne og endnu vigtigere; på en fremtrædende plads i butikken.
Eftersom at ingen af os ved hvad dit produkt præcist er og ikke kan sammenligne med andre produkter på markedet, da du jo ingen konkurrenter har - jeg er lidt i tvivl om hvorvidt du ikke har konkurrence på andre løsninger til samme problem som du vil løse med dit produkt, men det vil tiden vise - kan vi egentligt kun tale om de mest basale måder at anskue prissætning på.
400 kr, (inkl. moms) ud i butikken svarer typisk til 149 kr. (ex. moms) i engrospris. Dit oprindelige target på produktetvar 40 kr. pr. stk. +fragt m.m. og lige pt. ser det ud til at du skal af med 75 kr. pr. stk. + fragt m.m. - I første tilfælde en rigtig god margin i mine øjne og i andet tilfælde en nogenlunde ok margin.
Forhåbentligt er din første ordre (med den høje pris) bare en minimum ordre, så du kan gå tilbage til dit oprindelige produktions sted eller et andet med tilsvarende fin pris.
Da jeg endnu ikke kender dit produkt kan jeg ikke afgøre om jeg har en kontakt fra Kina som kan producere for dig til en god pris. Det må vi lige se på når du er klar til at afsløre produktet.
Mvh Jens